Next (right) Previous (left) Back (history)
Dagboek Herman fiets 2
#De-boosdoener
09 - 11 - 2011 - Een nieuwe testfase
20 cellen 24 volt 11 Ampère
20 * 11 = 220 Wat.
2 * 6 cellen 7.2 volt 20 Ampère 120 Wat
24 Volt
24V * 12A  288 Wat
of
31.2V * 12A  372 Wat.
Motor
20 cellen 24 volt 9 Ampère 180 Wat . Voor lange ritten.
Samen 20 Ampère
Als de software aangeeft dat de accu leeg is en zichzelf dan uit veiligheid’s overwegingen uitschakelt, dan is de accu 23.5 volt, dat is een cel spanning van 1.175, dat moet lager kunnen denk ik.
Zamen met het lange ritten pakket is het iets gunstiger omdat in de bijna leeg stand deze 20 A de spanning minder onderuit gaat dan bij het standaard pakket van 11 A.
Oplossing  ?
15 - 12 - 2011 - Een nieuwe testfase
Een ondersteuning voor de trap ondersteuning.
Dat betekend ook een motor in het voorwiel.
20 cellen 24 volt 11 Ampère.
20 * 11 = 220 Wat.
3 * 4 cellen 4.8 volt 30 Ampère 144 Wat.
24 Volt.
24V * 10A  240 Wat.
of
28.8V * 10A  288 Wat.
20 cellen 24 volt 9 Ampère 180 Wat . Voor lange ritten.
Samen 20 Ampère.
20 cellen 24 volt 10 Ampère.
20 * 10 = 200 Wat.
Achter wiel
   Motor
Voor wiel
   Motor
24V * 10A  240 Wat.
of
28.8V * 10A  288 Wat.
Voor en Achter wiel samen.
24V * 20A 480 Wat.
Of
28.8V * 20A 576 Wat.
Achter wiel
   Motor
Voor wiel
   Motor
STROOMSCHEMA
Kilometerteller en snelheid
3 ondersteuning standen
Stand 1 = 3A - stand 2 = 6A - stand 3 = 10A. Voor en achterwiel samen 6A - 12A en 20A
De keuzes zijn 86 - 172 - 260 - 288 - 345 - 274 - 460 en 576 wat.
Om toch maar in 50cc termen te blijven is dit regelbaar tussen  0.11 en 0.72 pk.
Kilometerteller en snelheid
3 ondersteuning standen
Regeling voorwiel motor.
Regeling achterwiel motor.
Volt Ampère en Wat meter.
24 Volt batterijpakket.
Computer voor regeling
   voorwiel motor.
20 Volt voeding voor het meten van volt ampère en wat meter.
Condensator (elco 40v 100000 uF) om de piek stroom af te vlaken.
Voeding motor.
Zwevende vooras om de
motor stroom te regelen.
Voldoet nog niet aan mijn wensen.
Wat is techniek toch een geweldige hobby, het onderweg zijn naar het resultaat is de voldoening, het resultaat is de kik.
Het uit denken en het maken en de mogelijkheid om te kunnen draaien en freesen in Blokzijl, de vrijheid dat ik dit allemaal maar mag en kan verwezenlijken in de werkplaats van Linze de Vries, is toch maar weer een geweldige mazel die ik heb, met koffie en soms een koekje toe en ook nog verrekte gezellig.
De trap sensor.
De pendaaldruk bepaald hoeveel stroom er naar de motor gaat.
Er komt nog meer, daarmee bedoelde ik niet deze foto die ik van Ton Kooyman kreeg.
Het is buiten kijf een geweldige oplossing geen gezeur van de batterij is leeg!
Fiets Problemen ion. Fiets
Achter wiel
   Motor
Voor wiel
   Motor
STROOMSCHEMA
Kilometerteller en snelheid
3 ondersteuning
       standen
Stand 1 = 3A - stand 2 = 6A - stand 3 = 10A. Voor en achterwiel samen 6A - 12A en 20A
De keuzes zijn 86 - 172 - 260 - 288 - 345 - 274 - 460 en 576 wat.
Om toch maar in 50cc termen te blijven is dit regelbaar tussen  0.11 en 0.72 pk.
Kilometerteller en snelheid
3 ondersteuning standen

2 Compleette set batterijen

24 V 20 Ampère.

3 X dim relais

Vrachtwagen 24 Volt

Bediening Stuur.

24 volt plus 3.6

27.6 volt plus 6 v

33.6 volt plus 2.4

36 volt.

Problemen ion. Fiets #top
Achter wiel
   Motor
Voor wiel
   Motor
STROOMSCHEMA 12-02-2014
Kilometerteller en snelheid.
3 ondersteuning
       standen
Kilometerteller en snelheid.
3 ondersteuning standen.

2 Compleette set batterijen

24 V 20 Ampère.

     1 dim relais

Vrachtwagen 24 Volt.

Is nodig om de twee accu’s te ontkoppelen in de ruststand, anders eten zij elkaar op.

8 maal 3 rijen accu's 9.6 V

24 volt plus 9.6 = 33.6

Volledige opgeladen accu’s hebben een spanning van 1.4 volt per sel.

De uiteindelijke spanning die de elektronica en de motor te verwerken krijgen is 39.2 Volt.

Bij de voorwiel motor word door middel van een gashendel de voorwiel as verbogen.

Het resultaat hier van is dat de fiets zich voort kan bewegen zonder te trappen.

                                             Blokzijl 12-02-2014.


De laatste stand van zaken, deze laatste veranderingen zijn al meer dan een jaar actueel, deze voldoen uitstekend.

24 Volt batterijpakket.
Computer voor regeling
   voorwiel motor.

8 maal 3 rijen accu's 9.6 V

24 volt plus 9.6 = 33.6

Dit accu pak wort opgeladen met een 12 V accu lader, om te voorkomen dat deze word overladen heb ik er een regelbare temperatuur thermostaat tussen de oplaat voeding geplaatst.

       1 dim relais

Vrachtwagen 24 Volt.

Is nodig om de twee accu’s te ontkoppelen in de ruststand, anders eten zij elkaar op.

Power hefboom om de voorwiel as te verbuigen.

Bij de voorwiel motor word door middel van een gashendel de voorwiel as verbogen.

Het resultaat hier van is dat de fiets zich voort kan bewegen zonder te trappen.

Ik zoek nog naar een oplossing om dit toepasbaar te maken voor beide motoren.

Dag Herman,


Op het internet was ik aan het zoeken naar Sparta ION accu's en andere knutsels met deze fiets.

Toen kwam ik op jou pagina terecht en hebt het geheel over de fiets ondertussen een paar maal doorgenomen.

De laatste aanpassing betreffende de fiets op je site is al even geleden.


Graag zou ik willen weten of het allemaal gelukt is met het door jou bedachte systeem.

Ook ben ik erg benieuwd of de combi voor en achterwielmotor geslaagd is.


Alvast bedankt voor je reactie.


Vriendelijke groet Fred van Baar. N-H

Ik heb een 3d printer in bestelling om het doosje waar het accu pek voor het voorwiel in huist te vergroten, zodanig dat de 24 accu’s van het extra power pek die momenteel mee rijzen in de fietstas, ook in te kunnen plaatsen.


Dit wort nog een helle klus om het juiste 3d teken pakket te bemachtigen, die de tekening ook nog in een bestand kan exporteren met de existentie stl geschikt voor de printer.


Er zijn teken pakketten genoeg maar meestal in het engels, ik heb er wel een gevonden die Duitstalig is maar deze kost 250 €; mij nog even te prijzig, toch nog even verder zoeken.


Teken pakketten en of suggesties zijn welkom, Herman.

#Blokzijl-12-02-2014. Power hefboom om
de voorwiel as te
verbuigen.