Next (right) Previous (left) Back (history)
Dagboek Herman Zaag.
#De-boosdoener #Blokzijl
Er werd aan mij gevraagd wat is er in het verleden nog meer ontworpen dan alleen 50cc motoren.
Dus toch maar eens weer in de schoenen doos kijken of ik aan deze vraag kon voldoen, en er was nog mooi materiaal van foto’s van negatieven.
Weer een probleem, hoe krijg ik hier bruikbare voto’s van?
Toch maar weer eens naar mijn reder in nood, buurman Cor natuurlijk, de man van de oplossingen op dit gebied.
En ja hoor hij wist raad, hij heeft namelijk een precisie scanner voor uitsluitend privé gebruik
waar je negatieven mee kunt scannen en wel 10 tegelijk, geweldig toch, en hij wilde wel een uitzondering maken voor mij.
S'middags gevraagd en s'avonds om 9 uur ging de bel, en kreeg ik 32 prachtige foto's
Nu heb ik prachtige foto’s maar zonder verhaal zegt het niet zo veel, het is allemaal toch wel lang geleden om precies te zijn in 1978 werd ik gevraagd om bij de Nijha in Lochem te komen werken als onderzoek en ontwikkeling’s man, daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, een van mijn wensen toen.
Eens kijken of dat stukje grijze cellen nog wakker te schudden zijn, Doornroosje sliep nog langer geloof ik, eens kijken wat er komt.
Bij de Nijha wilde men verrijdbare en invouwbare tribunes maken voor in gymzalen, een van de problemen was dat de zittingen van geplastificeerd hout waren ik denk dat ik het verkeerd benoem, maar van een materiaal waar keuken kastjes van worden gemaakt, je weet wel hout met een harde laag er op, ik weet niet of je daar wel eens een stuk hebt afgezaagd, als de zaag niet vlijmscherp is of onder de juiste hoek word afgezaagd, het resultaat is, een kartel rand, en dat was niet de bedoeling.
Een gemiddelde tribune koste toen bij mijn weten ongeveer 30.000 gulden, en dan mogen de kantjes van het zitvlak niet gekarteld zijn.
Ik kreeg de opdracht los het maar op?
Eerst natuurlijk bepalen wat de juiste hoek was voor het zagen, en wat voor een zaag, hoe veel tanden en de diameter en het toerental van de zaag en tot slot de zaag snelheid.
Na enkele weken was het eureka.
Maar nu moest er een zaagmachine gemaakt worden die precies deed wat in de praktijk was gebleken als de beste manier van zagen, daarbij komt nog dat de zitting een hoek profiel was, en dat er per dag ongeveer 300 meters verzaagd moest worden in segmenten liggend tussen een 50 centimeter en 300.36 centimeter met een nauwkeurigheid van plus min 0.2 mm.

Dit geeft ongeveer aan wat de opdracht was.
Ik heb geen foto’s van de opbouw van deze zaagmachine, alleen het eindresultaat, daar zal ik links en rechts wat toelichtingen bij geven voor zover ik mij dat kan herinneren.
Dit zijn de telescoop tribunes met de zittingen waar het in dit verhaal om gaat.
Herman Meijer & Herman Slagman de ontwerper & bouwer’s van de zaagmachine.
                                      Bediening’s paneel.
Op dit paneel kun je de afgezaagde lengtes en aantallen instellen.
De schakel wals die de volgende stap in het zaag proces bepaalde.
De cirkelzaag werd aangestuurd door een lucht cilinder & een olie cilinder die de snelheid van de verplaatsing bepaalde.
Wist u Fiets-2 #top
Hier word de verdraaiing van de tribune zitting ten opzichte van de zaag bepaald, voor de juiste zaag hoek.
Twee tandwielen en twee tand heugels een voor de verdraaiing en een om de speling tussen het tandwiel en de heugel te onderdrukken.
Precies 'ie draad spindel die de verplaatsing verzorgde van de aanslag voor de ingestelde zaag lengte op het bediening's paneel.
Dit is de wagen met de aanslag (aanslag niet zichtbaar) voor de af te zagen lengte.
Traploos regelbare motor voor het verplaatsen van de nog af te zagen zittingen tot aan de aanslag.
Hier zijn de cilinders te zien voor de verplaatsing van de cirkel zaag.
De mal waar de zittingen op komt te liggen.
De openingen waar de zitting wort vast gezogen op de mal.
Na het plaatsen van de zitting en in de juiste positie gebracht en gecontroleerd of het vacuüm voor de  juiste klemming zorgde, daarna werd de zitting in de juiste positie gebracht.
Start positie.
Eind positie.
Als de zaagmachine wordt gestart en de afgezaagde lengtes waren ingesteld verliep het hele poses volledig automatisch.
Tot het afhalen van de afgezaagde delen op hun plaats waren neergelegd, daarna kwam alles weer in de beginstand terug wachtend op het handmatig aanbrengen van het volgende af te zagen zitting.
De besturing die zorg draagt voor de verdraaiing van het te zagen delen.
Tandwiel en tand heugel voor de verdraaiing.
Nog enkele plaatjes van het afhaal en het op de juiste positie op de pellets te plaatsen in de vooraf ingestelde hoeveelheid per stapel en de aantal stapels.
Dit was het zo ongeveer wel, met dank aan de Nijha dat zij mij de kans hebben gegeven om te laten zien dat er na het racen krukassen en tandwielen ook nog leven is.
Misschien is dit nog een bijdrage tot het beter begrijpen van het onbegrip dat ik met racen stopte en er volledig afstand van nam.

Dit project tot een goed einde brengen zonder tekentafel is misschien wel net zo ingrijpend als een 50cc racer bouwen en 160 km per uur over s’heren wegen  denderen.

Er zijn nog wel meer produkten door mij ontwikkeld en gebouwd waarvan er nog een drietal tot een octrooi aanvraag zijn gepromoveerd, maar dat zijn weer andere verhalen, daar zijn bij mijn weten geen foto’s van.

Sorry, race vrienden voor mij is racen een gepasseerd station, en toch is er nog wel belangstelling voor deze sport en techniek, vandaar de als maar groter wordende website.


                         Ik denk toch dat ik een techniek freak ben, geloof ik, Herman.
Bij het uit denken en bouwen hoorde natuurlijk ook de elektrische installatie.
PLC’s werden toen nog nauwelijks gebruikt, vandaar de programma wals, hoe wel ik een 12 stappen PLC gebruikt heb omdat ik op het laatste moment toch nog enkele stappen in het proces te kort kwam en omdat men het opleggen van de zittingen op de zaagmachine ook graag geautomatiseerd zag in de toekomst.
Er is ook geluid bij, vandaag opgenomen in de werkplaats van Ben Buis
#Zaag
Een reactie van Herman Slagman

Wat mooi om dit tegen te komen! Ik heb het filmpje gelijk aan mijn familie laten zien.

Het is ondertussen 34 jaar geleden dat ik daar samen met jou aan mocht werken.
Dat ik gevraagd werd om samen met jou onderzoek werk mocht doen en vooral aan deze machine mocht werken vond ik geweldig. Ik heb daar heel veel van geleerd, maar zeker ook een heel leuke tijd beleeft.
Zoals je weet ben ik een hele andere kant op gegaan.
Na de nodige -zelf-studies gedaan te hebben werk ik tegenwoordig als project-/programmamanager bij Atos en werk voor een grote landelijke verzekeraar.
Het gaat me heel goed.

Dit filmpje maakte mij nieuwsgierig zodat ik ook even de HEMEYLA site heb bekeken.
Naast een boekje waar jou race carrière ook genoemd wordt is het heel leuk om meer uit die tijd te zien en te zien wat jij daarin betekend hebt.

Hoe is het met jou?! Heb je nog steeds technische uitdagingen onderhanden?

Groeten,
Herman Slagman.
Fiets-2