Next (right) Previous (left) Back (history)
Dagboek Herman & fiets 1.

Blokzijl 13–10-2008

                                                                    Wat is toevallig


Wat wil het geval, even koffie drinken bij een kennis, hij was druk bezig met opnieuw inrichten van zijn kantoor, een bijna nieuwe tafel met vier stoelen die goed pasten in een mooie kamer, onderuit hangen was er dan ook niet meer bij.

Het pronkstuk was een hele mooie kast waarin al zijn technische boeken en de bekers een plaats konden krijgen, de Bekers die hij in de loop der jaren gewonnen had met gas geven mochten voor het raam staan, zo verzekerde hij mij.

Allen er was een probleem doordat er bij een van de kast deurtjes een scharniertje was afgebroken, op zich was dat niet zo erg ware het niet dat dit een heel bijzonder scharniertje bleek te zijn, je kon wel zien dat hij echt bijzonder was, een verfijnde model en niet te vergeten zijn bijzondere kleur, die in deze tijd van aandelen recessie de eer hoog hield, dit aanzien geeft de burger toch weer moed.

Toch was er ook de schaduwkant van het gebroken scharniertje


Vaak loop ik ‘avonds nog een rondje Blokzijl en keer ik huiswaarts over de Dijk en het nieuwe uitbreidingsplan, ben ook niet meer de jongste, soms word er een beetje gesloft, bij een van die slof bewegingen hoorde ik iets rinkelen ik zocht en vont het, het was te donker om te zien wat er gevonden was, stak het bij me.

Deze morgen bij het aanzien van het op een oor hangende kast deurtje schoot mij ineens te binnen van mijn vondst gisteravond, ik zocht het en vond het opnieuw in een uithoek van mijn jaszak omklemde het en liet het voor het eerst door mij aanschouwen, en lichte trilling gleed door mij heen bij het aanschouwen van dit wonderlijke scharniertje dat precies eender was dan het gebrokene.


                                 Het werd stil,               wij wisten het niet,           of dit toeval was.



                                                   





Wilhelminastraat 28 - 8356EK - Blokzijl

Eigenlijk was ik het een beetje vergeten om dingen van het dagelijkse gebeuren mede te delen maar vorige week gebeurde er toch iets. Ik denk dit moet ik toch maar eens vertellen. Het was tenminste redelijk heftig. De rust is nu in ieder geval weer op zijn normale dagelijkse niveau.


Jullie weten dat ik een Sparta ION fiets heb met trapondersteuning. Daar ben ik regelmatig mee aan het experimenteren. Ik had al lange tijd een zelfgemaakt extra accupack achterin de fietstas bij me, dan kan ik wat grotere afstanden afleggen: tot zo'n 60 km. Soms heb ik niet zo'n zin om stevig op de pedalen te trappen. Als ik hem dan op stand drie zet, dan haal ik maar 40 km, vandaar die extra accu's. Eigenlijk zijn het oplaadbare batterijen 20 stuks van 1.2 volt.


Vorige week donderdagnacht om 4:00 schrok ik wakker van een geweldige knal. Ik dacht: wat is dit? Inbrekers? Het zou kunnen, ze zijn de laatste tijd nogal actief hier in de omgeving. Ik ging toch maar even kijken. Vanuit de slaapkamer moet ik eerst door de douche, dan kom ik in de gang waar de kamer en de keuken op uitkomen. In de gang aangekomen zag ik het al wel: een dikke rook en het was erg licht in de keuken, daar heb ik namelijk mijn fiets staan. Ik kon geen hand voor ogen zien. Ik heb de voordeur opengezet en even gekeken of de vlammen niet hoger werden. Dat was niet het geval. Terug naar de keuken, een  emmer gepakt uit het aanrecht, gevuld met water en over de vuurzee gegooid. Toen zag ik dat het reserve accupack aan de rechterkant in de fietstas in brand stond. De achterband was geknapt van de hitte, dat was de knal geweest. De tas was van de fiets afgebrand en lag op de grond waar vlammen en dikke vette rook uit opsteeg. Nog maar een emmertje water eroverheen, de tas gepakt en zo goed en zo kwaad als dat ging naar buiten gebracht. Daar kon hij mooi verder roken. Toch nog maar een emmertje water eroverheen gegooid en nog wat water over de fiets. Het spatbord, de jasbeschermers en het zadel waren volledig weggebrand. Vlammetjes gedoofd, fiets naar buiten. Ik ben er toch maar even bij gaan zitten, even nadenken wat er nu toch is gebeurd. Wat blijkt nu achteraf: de reserve accu's waren spontaan uit elkaar geknald. Het is mogelijk dat er in oplaadbare batterijen kortsluiting ontstaat. Als dit gebeurt in een celletje dan wordt hij zo heet dat hij zijn buurman en buurvrouw ook tot ontploffing brengt. Het hele vermogen komt dan vrij en dat is 10 A bij 24 volt. In deze kortsluittoestand komt het hele accuvermogen in één keer vrij. In dit plotselinge vrijkomen, kan de temperatuur oplopen tot vele honderden graden Celsius.

De fietstas, het zadel, de band, en het spatbord waren dan ook volledig weggesmolten en opgebrand. Dit alles was nu gedoofd door het water en je kunt wel nagaan wat deze rook, bestaande uit die leuke zwarte parasolletjes aangericht hebben in mijn keuken. Het is er donker van geworden, overal van die zwarte puntjes waar de parasolletjes zijn neergedaald.


Nadat de rook was opgetrokken en het vuur volledig gedoofd en er geen parasolletjes meer opstegen heb ik alles maar weer naar binnen gebracht en ben ik weer naar bed gegaan om de nacht af te ronden.

De volgende morgen de schade opgenomen, in de auto gestapt en naar de fietsenmaker Ten Veen in Oldemarkt gereden, waar ik deze fiets vijf jaar geleden gekocht heb. Ik kom daar regelmatig om de computer te resetten nadat ik weer wat bedacht heb, waar de computer en de fiets niet blij mee zijn en op tilt slaan. Zij staan open voor deze experimenten, hierdoor krijgen zij ook meer inzichten in het wel en wee van de elektrische fiets en we kunnen over mijn experimenten en gebeurtenissen even een babbeltje maken.

Na mijn verhaal gedaan te hebben en wat gediscussieerd te hebben over het hoe en waarom dit kon gebeuren, werden de onderdelen die ik nodig had bij elkaar gezocht: een fietstas, een bandenplakdoosje,  achterbinnen en buitenband, een zadel, spatbord, jasbeschermers, achterlicht, versnellingskabel, handschoenen en een regenpak, die zaten namelijk ook allemaal in de fietstas. Zij hadden toevallig ook nog een gebruikt accupack liggen, deze kon ik voor een zacht prijsje overnemen, voor zo'n kleine € 400 was ik weer klaar en kon ik weer naar huis om de fiets te repareren.

Even langs de bakker geweest om een taart te bestellen en te laten bezorgen bij Ten Veen als dank voor de geweldige service en spontaniteit van deze mensen.


Toen ik thuis kwam om 11:00 toch even dit hele gebeuren mededelen aan buurman Cor. Ze hadden inderdaad 's nachts wel wat vreemde geluiden gehoord en een niet thuis te brengen geur geroken in de slaapkamer.

Toch nog weer opnieuw besproken wat er nou eigenlijk precies gebeurd was. Cor weet op dat gebied ook van de hoed en de rand, en we kwamen dan ook tot de conclusie dat er in één of andere cel van de accu kortsluiting moet zijn ontstaan met als gevolg een gedeeltelijke verbrande fiets en een slecht afgewerkte zwarte keuken. Ik heb nooit geweten dat ik zoveel spinrag in mijn keuken had, deze waren nu goed zichtbaar door hun zwarte jasjes. Cor was zo kien, dat hij zijn fototoestel ophaalde en hier enkele plaatjes van maakte, achteraf toch wel een mooie serie foto's zoals u ziet.


Samen hebben wij de oude verbrande onderdelen vervangen voor de nieuwe en 's middags om ongeveer 3:00 kon ik weer een testritje maken of alles naar behoren werkte en dat deed het. Links en rechts wat bijstellen en de fiets was weer de oude, ging het maar zo snel en makkelijk met de keuken. Tot nog toe heeft zich nog niemand aangemeld om deze klus te klaren.

Ik wil u niet ongerust maken wat betreft het spontane in brand vliegen van accu's. Waarschijnlijk is het zo dat dit is gebeurd door al mijn experimenten. Dit heeft ertoe bijgedragen dat dit spontane gebeuren mij overkwam, dit fenomeen: plotseling, onverwacht, spontaan loopt een beetje als een rode draad door mijn leven. Ik zeg maar zo: als er niet van zulke mensen zijn die grensverleggend zijn of anders gezegd de grens van het mogelijke opzoeken dan hadden we nu waarschijnlijk nog in grotten gewoond. Niet erg geruststellend, maar voor mij zijn deze experimenten de jus van het leven. Het maakt het voor mij wat spannender, behalve de niet goed geverfde keuken, dat vind ik maar niks.

De boosdoeners

Het resultaat

#De-boosdoener

Blokzijl 25-03-2011

Blokzijl 02-07-2011.

Inmiddels  zijn er weer nieuwe veranderingen aangebracht.

Het accu peck is vervangen door een 11 Ah en ik heb 3 extra cellen bij geplaatst, dit alles komt nu op 28 Volt en 11 Ah uur

36 Wat /u extra.

Het hulp pakket is daarmee ook uitgebreid met Lion cellen van 12 Ah/uur samen 23 Ah/uur bij 28 volt = 644 Wat/u, goed voor een rij plezier van 70 a 80 Km in stand 3, met het plus pakket.

Het magiese getal van 40.000 km is inmiddels bereikt. De wereld rond in 6 jaar.

Ben net terug van mijn tweede rondje wereld 80.000 km. De derde red ik niet meer denk ik?

Tellerstand  6-4-2012    45.000 km.                        Tellerstand  14-10-2016    91.000 km.                        

Tellerstand 31-8-2012   50.000 km.                        Tellerstand  10-12-2016    92.500 km.

Tellerstand 21-2-2013   55.000 km.

Tellerstand 20-6-2013   60.000 km.

Tellerstand 15-3-2014   65.000 km.

Tellerstand 25-8-2014   70.000 km.

Tellerstand 28-4-2015   75.000 km.

Tellerstand 28-9-2015   80.000 km.

Tellerstand 11-4-2016   85.000 km.

Tellerstand 14-8-2016   90.000 km.

#Blokzijl

Het opladen van de 3 extra cellen.

Het opladen van Lion batterijen.

Blokzijl 09-07-2011.


Eigenlijk wil ik bijna altijd het onderste uit de kan, soms krijg ik de deksel op mijn neus.

Gewoon doorgaan is mijn motto.


Ik wil dus meer, zo ook met mijn Sparta ion, wat de ondersteuning betreft.

In de Derde stand de power stand wil ik meer ondersteuning, op zich geen probleem, door het achterwiel een beetje naar rechts

te duwen vasthouden en dan even calibreren, dan is het mogelijk elke ondersteuning  te krijgen die je wild, zelf alle power op het achterwiel zonder te trappen, het nadeel is om de juiste afstelling te krijgen die ik wens.

Ook een nadeel is als je wild stopen moet je dat met de rem doen, niet zo handig dus.

De buiging van de achteras is bepalend samen met de software hoeveel energie er op het achterwiel komt.


Vannacht om 4 uur schrok ik wakker en eureka, het bed uit en gelijk uit proberen.

Het resultaat is verbluffend.

De oplossing is, zorgen dat de kettingspanner het achterwiel in de achterste stand vast houwt tegen het frame.

De achterwiel moer zover mogelijk los draaien en de ontstane ruimte op veulen met een veer om te voorkomen dat het frame naar buiten buigt.

Een bouwt gemonteerd in een gat dat al aanwezig was in het frame, een plastic stripje op lengte gemaakt dat hij onder spanning staat, zo ver mogelijk van heet frame verwijdert om het buigen van de achteras zo makkelijk mogelijk te maken.

Alles goed afgesteld even calibreren en testen maar.

Het is werkelijk eureka, de fiets doet precies wat ik wilde, in de power stand met nauwelijks pedaal druk is hij als een raket,

In de eerst stand de zogenaamde Eco stand is er nauwelijks enig verschil te merken met standaard, de middelste stand zogeheten normale stand geeft hij wat hij voorheen in de power stand aan hulp gaf, precies wat ik wilde.

De power stand gebruikte ik allen maar avonds na het eten dan ga ik meestal nog een uurtje rond.


Een goed idee is het halve werk, het was dan ook in anderhalf uur gevikst.

Je kunt wel nagaan dat ik de rest van de nacht in de wolken heb geslapen.


Binnenkort vervang ik het plastic stripje voor een excentriek met een kabel naar het stuur dan kan er nog aan meer wensen worden voldaan tijdens het fietsen, en ook als een raket zonder te trappen.


De Sparta wereld is toch wel een mooie Wereld.


Groetjes Herman.

Het is wel een beetje boos weer, toch maar een rondje doen, Blokzijl - Giethoorn - Dwarsgracht - Blokzijl toch zoon 42 km.

Naar 42 km terug in Blokzijl op de Batterijen in de fiets een mooi resultaat, ben dik tevreden.

Fiets-2 DAGBOEK #top
18-08-2011

Matthia was in zijn vakantie hier en opperde
zal ik de parasolletje’s een andere kleur geven
Dat leek mij een goed plan.
Zie het resultaat, mooi toch.
En natuurlijk meteen een rookmelder geplaatst.
Ik fiets zelf met het (2.Toerprogramma).
Fiets-2