Problemen ion.
Next (right) Previous (left) Back (history)
Dagboek Herman problemen ion.
#De-boosdoener #Adriaan

Hallo Herman,

Ik vindt het artikel van jou op het internet m.b.t. de sparta ion leuk om te lezen.

Er zijn wel een paar vragen gerezen mijn broer heeft een ion en wat blijkt de fiets doet het niet meer, volgens de fietsenmaker moet er een nieuw akkupakket in de fiets.

Door meting blijken alle cellen nog goed te zijn, wat is er aan de hand, ligt het aan het printplaatje en wat is daar aan te doen.

 

Ik lees deze problemen bij meerdere bezitters van een sparta ion op het internet.

Gezien jou prestatie om een ion extern van een pakket te voorzien, weet jij misschien een oplossing om niet het hele pakket te hoeven vervangen.

Groetjes John


Antwoord Herman. Hoi John,

Dit is een bekend probleem van de-ion, ik krijg regelmatig gebruikte en afgekeurde batterij pakketten van een fietsenmaker, in bijna alle gevallen is de printplaat stuk, ik heb een paar keer meegemaakt dat het relais die de uitgang stroom regelt niet goed meer werkte, waarschijnlijk was het IC dat de sturing verzorgt stuk, ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om er een te repareren.

Vraag Herman. Mijn vraag is, doet hij helemaal niets meer, of gaat hij op tilt als hij half leeg is.




Antwoord John.

Hij deed in een keer niets meer

het lijkt mij stug dat alles vervangen moet worden als de batterijcellen nog goed zijn

hiermee wil ik niet zeggen dat jij ongelijk hebt jij hebt er meer verstand van dan ik

maar logisch geredeneerd is het een ander probleem welke weet ik ook niet

het relais werkt wel en plakt ook niet.


Vraag Herman.

Welke vouwt code is er zichtbaar op het display?


Antwoord John.

Hij geeft code 03 aan.


Vraag Herman.

Ik neem aan dat je al diverse keren hebt geprobeerd de zekering er uit en opnieuw plaatsen?

Antwoord John. Ja


Vraag Herman.

Hoe weet je dat de batterijen goed zijn.


Antwoord John.

Ik heb bij elke cel 1,2 volt gemeten na de fiets 1 nacht aan de lader te hebben gehad

of is de meetmethode die ik heb gehanteerd niet goed ?


Antwoord Herman.

1.2 volt dan is de cel leeg, een opgeladen cel is tenminste boven de 1.35 volt.


Antwoord John. oké dus de batterij is dan toch kaduuk ik dacht dat 20 cellen x 1,2 =24 volt dus goed.


Antwoord Herman.

Nu word het pas spanend, het hele pakket is leeg bij een rust spanning van 24 volt, opgeladen is hij tussen de 27 a 28 volt.

De laat spanning is ongeveer 34 volt.


Antwoord John.

in ieder geval bedankt voor je snelle reacties wat moet de spanning op lader zijn ?

En op welke contacten kan ik deze meten.


Antwoord Herman. De spanning van de lader is ongeveer 34 volt in rust.

Kun je meten op de twee buitenste contacten.


Andwoord John.

De lader gemeten en deze gaf een spanning van 30 volt dus te weinig,

de lader van de fiets van mijn vader geprobeerd en is het probleem weg, zekering van te voren een tijdje eruit, fiets geeft geen foutmelding meer.

Wat ik wel vreemd vindt is dat de elektronica niet voorzien is van een beschermende coating ?


Wat is hier aan te doen de en waar kan ik de elektronica mee inspuiten om deze tegen vocht te beschermen er zit hier en daar wat corrosie op.


alvast bedankt voor het meedenken in oplossingen.


Antwoord Herman.

Beschermende coating , werd later wel toegepast, maar welke of wat, ik heb geen idee.


Drie weken later.


Hallo Herman, Ik heb jou mooie artikel over de Sparta ion zitten lezen.

Ik heb een ion uit 2006 en wil een extra pakket batterijen aanbrengen.

20 cellen van 1,2 volt in serie, mijn vraag is kan ik deze aansluiten op de rode en zwarte draad dus parallel op de bestaande batterij zonder dat er extra electronica aan dit pakket is toegevoegd en kan ik dan ook met de originele lader laden ?

Verder heb ik vandaag de zekering schoongemaakt

Na herstart kreeg ik code E01 lege batterij

De lader weer opgang gekregen door te trappen,

Toen het pakket weer vol was binnen een kwartier melding E02 te warme batterij, ik kon het display met afgekoppelde lader niet bedienen en kon ook niet kalibreren

Na enige tijd was dit weer mogelijk, ik had het idee dat er een relais even niet werkte.

Zijn de relais te benaderen zonder dat de fiets van de stroom gaat ?

Mijn vraag is of de fiets bij onderbreking van de zekering de software niet in de war brengt waardoor je weer naar de fietsenmaker kan ?


Antwoord Herman. Hallo Johan,

Het lijkt erop dat je met het opladen een fout gemaakt hebt, ik wil je aanraden om dit opnieuw te doen.

De zekering opnieuw verwijderen en weer terug plaatsen, lader aansluiten en starten door op de pedalen te drukken, jou wel bekent hoe dat moet.

Op moment dat de accu vol is stopt het laden en begint het display te knipperen, je moet niet de lader ontkoppelen maar je moet gewoon wachten tot hij vanzelf weer opnieuw begint te laden, dit kan enkele uren duren voordat hij opnieuw begint te laden.

Dit komt omdat de accu te warm is geworden, hij moet eerst afkoelen om op nieuw te gaan laden.

Dit noemt men het egaliseerings proces.

Dit is de volgorde zoals het hoort.

Het lijkt erop dat er niets aan de hand is met relais, een beetje geduld is hier wel op zijn plaats denk ik.

Door de zekering te verwijderen en opnieuw te plaatsen heeft geen invloed op de software.

Nu wat het dubbele accu pack betreft, deze kun je inderdaad gewoon aansluiten op de twee draden dicht bij de elektronica.

Als je dit gaat doen zou ik het doen op een manier dat dat extra pakket gemonteerd wordt met een stekker er tussen, dan kun je het altijd nog weer eenvoudig verwijderen.

Als de fiets langer als een paar dagen stilstaat, kun je het ook even loskoppelen omdat als deze twee pakketten niet precies gelijk zijn, eten ze elkaar op.

De twee pakketten tegelijkertijd opladen is geen probleem.

Het enigste probleem is en dat is een beetje afhankelijk van de elektronica, de software in de elektronica is begrensd tot een maximum gebruik in ampère's.

De elektronica houdt bij hoeveel ampère's er gebruik zijn, anders gezegd hoeveel watt of er gebruik is en dat stopt hij bij het opladen weer terug in de batterij.

Als je dit experiment doet moet je er denk ik voor zorgen dat beide pakketten leeg zijn, de zekering verwijderen en dan opnieuw opladen, dan is de kans groot dat je het maximale ampère's gaat benutten wat betreft de software.

Ik heb hier vaak mee geëxperimenteerd en kwam nooit verder dan maximaal 14 a 15 ampère, terwijl ik een accupack had van totaal 20 A.

Ik zou zeggen het is de moeite waard om hiermee te experimenteren dit is de makkelijkste weg om wat grotere afstanden te kunnen fietsen zonder problemen bij het opladen.

Als je dit experiment uitvoert zou ik je adviseren alles aan te sluiten en volgens de zekering verwijderen procedure op te laden, en zeker een keer of zes à zeven leeg te rijden en weer op te laden voordat je conclusies trekt, omdat er toch enige speling in de software zit, hij past zich toch min of meer een beetje aan, aan de capaciteit van de accu.


Groet Herman.


Nog een probleem.


Beste Herman,


Ik las uw beleving op 13–10-2008 brand met uw fiets


Ik zou graag met u in contact willen komen over mijn sparta ion

Ik heb een probleem met de accu???


Tel: 0000-000000 na 17:00 uur


Beste Henk,

Het lijkt mij handiger om het probleem hier uit te leggen.

Dan kun je de volgorde terug lezen.

Mijn ervaring is dat dan het probleem zelf duidelijker word voor beide partijen.

Als dat niet gaat, mijn nummer staat op de HEMEYLA site.

Groet Herman.


Beste Herman


Het zit zo wij hebben een sparta ion 11 jaar oud

mijn vrouw had de fiets verplaatst terwijl de stekker van de lader er nog in zat. Stekker zat nog in de fiets. Ik wist niet hoe de draden aangesloten waren.

Dus wij hebben hem weg gebracht naar een fietsenmaker. Bleek bij eerste inspectie van de fietsenmaker dat ook de display bajonet gedeelte niet meer goed was dus display en kabel laten vervangen en alles weer in orde.

Weer thuis kreeg ik de fout melding 22.op het nieuwe display .

Dus maar weer naar de fietsenmaker bleek bij nieuwe controle accu nog maar 85% te zijn !!!

Kregen de mededeling niet meer loont  om te laten repareren . De fietsenmaker om een second opinion bij een andere fietsenmaker vond hij niet leuk en zij of wij hem niet vertrouwden over de test uitslag vond ik raar!!

2e fietsenmaker kon er ook niets mee.


Nu mijn vraag is er een mogenlijkheid om de accu zelf te testen.

Want ik denk dat hij niet stuk is ???

Ik hoop dat u mijn hiermee verder kunt helpen .


Antwoord Herman. Hallo Henk,

Ik denk zelf dat je maar gewoon opnieuw moet beginnen.

Verwijder de zekering, na ongeveer 5 minuten weer terug plaatsen.

De lader aansluiten, achterwiel opbeuren en een ferme trap op de pedalen geven, dan begint de lader opnieuw te laden soms moet je dit twee keer doen.

Hier moet je wel een beetje tijd voor nemen omdat als de accu vol is blijft het display knipperen, na enkele uren zal het tweede oplaadden vanzelf beginnen.

Dan test  je gewoon hoe ver of je nog kunt fietsen, dat is een betere test als die van de fietsenmaker.

Naar deze test wil ik graag van je weten hoe ver of je kon fietsen, en in welke ondersteuningstand je gefietst hebt.

Als de accu voor ongeveer driekwart leeg is houw dan het display in de gaten en probeer te ontdekken wat er precies gebeurd en op welk moment de fiets stopt met de ondersteuning.

Succes groetjes Herman.

Nog een probleem.


Dag Herman,

Ik kwam op je site terecht.

Ik las dat je foefje hebt om de trapkrachtsensor van de ION zo af te stellen dat hij meer ondersteuning geeft.

Je gaf door het achterwiel iets naar rechts te duwen en dan te kalibreren

Heb je voor mij iets meer uitleg hoe ik dat moet doen.

Moet ik het wiel ter hoogte van de voorkant van de kettingkast iets naar rechts duwen (of een blokje hout tussen een achtervork en het wiel) en moet ik dan op het display via het lichtknopje de zaak kalibreren?


Bij voorbaat alvast dank voor je hulp!


Jelle


Antwoord Herman. Dag Jelle,

Dat heb je goed begrepen.

De mate waarin je het wiel tijdens de kalibratie naar rechts blijft duwen is bepalend voor de ondersteuning.

Een blokje houwt dat is ook uitstekend, je kunt altijd terug door op de normale manier opnieuw te kalibreren.

Succes Herman.


Antwoord Jelle.

Bedankt voor de tip... ik heb me even verdiept in de techniek.... jouw tip is super slim bedacht. ... eenvoud is kracht zou ik maar zeggen.... ik heb een blokje hout op maat gemaakt. .. en ik kan nu vrij simpel de benodigde trapkracht  regelen.


Vraag Jelle.

Gaat top... ondersteuning is net iets pittiger op de lange afstand. Ik fiets vaak naar mijn werk (32 km enkele reis...ik laad op mijn werk de accu weer op)

Ik loop wel vaak tegen het snelheidslimiet van 27 km aan.

Daar zou ook iets op gevonden moeten worden. .. maar wat ik op internet lees heeft sparta dat dicht getimmerd.


Antwoord Herman.

Dat klopt het is inderdaad dicht getimmerd.

Op een van de foto’s kun je aan de boven kant een witte vlek zien onder die witte vlek zitten drie sensoren

een verzorgt de snelheid en een de aantal kilometers.

Ik heb er ook wel aan gedacht om met een plaatje blik een voor een af te plakken om er achter te komen waar die voor dienen.

een van die sensoren zorgt er voor dat de bekrachtiging word uit geschakeld als de fiets stilstaat, als dat de zelfde sensor is die ook de snelheid verzorgt

dan kun je niets doen dan blijft de ondersteuning uitgeschakeld.

 

Al met al heb ik mijzelf kunnen bedwingen om er af te blijven, ik zag de bui al hangen, als de fiets dan 40 km kan ben ik wel drie accupakketten nodig

om nog enige afstand te kunnen fietsen.

En als ik eenmaal hard kan wil ik ook hard, van daar de terug houdend heit bij deze testen.


Antwoord Jelle.

Sensoren... meten de positie tov de magneten... en daarnaast tellen ze het aantal magneten dat langs komt...en bepalen daarmee de snelheid.

Als er dus een aantal magneten niet gemeten zouden worden zou je sneller kunnen...zoiets...

Alleen hoe krijg je dat voor elkaar.


Antwoord Herman.

De enigste opzie die ik kan bedenken is.

Volgens mij zijn er ook ion fietsen met 26 ins wielen die ook 27 km per uur kunnen.

Dat is 3 km en 24 ins word totaal 6 km harder.

Dan moet je iets bedenken om de fietsen maker en Sparta om de tuin te lijden, om de software geïnstalleerd te krijgen.

Dag Herman


Heb met genoegen je site zitten lezen vooral het stuk over de sparta ion ik zie dat je een nogal erg handige man bent.

Ik heb een simpele vraag:


Mijn achterband moet vervangen worden van mijn sparta ion m-gear gl 6 jaar oud.

Nu heb ik al e.e.a. gelezen op internet de een zegt dat het wel kan en andere (waarschijnlijk gazelle fietsmakers) weer niet


Kun jij me zeggen of het wel kan zonder gedoe en problemen ??


Hoor je graag


Ed


Dag Ed,

Als je al om een lees bevestiging vraagt, dan zit je waarschijnlijk aan de kant van het zeker willen weten, voor dat je ergens aan begint.

Hier kun je vinden hoe het mij toen vergaan is.

Op ongeveer een kwart van boven geef ik antwoord op een vraag van Willem.


Link.



Dag Herman, Ik denk dat ik hem snap.

Zaag Fiets-2

Beste Herman

Ik las uw beleving op 13–10-2008 brand met uw fiets

Ik zou graag met u in contact willen komen over mijn sparta ion
Ik heb een probleem met de accu???

Tel: 0000-0000000 na 17:00 uur


Beste Henk,

Het lijkt mij handiger om het probleem hier uit te leggen.

Dan kun je de volgorde terug lezen.

Mijn ervaring is dat dan het probleem zelf duidelijker word voor beide partijen.

Als dat niet gaat, mijn nummer staat op de HEMEYLA site.

Groet Herman.



Beste Herman

Het zit zo wij hebben een sparta ion 11jaar oud
mijn vrouw had de fiets verplaatst terwijl de stekker van de lader er nog in zat. Stekker zat nog in de fiets. Ik wist niet hoe de draden aangesloten waren.
Dus wij hebben hem weg gebracht naar een fietsenmaker. Bleek bij eerste inspectie van de fietsenmaker dat ook de display bajonet gedeelte niet meer goed was dus display en kabel laten vervangen en alles weer in orde.
Weer thuis kreeg ik de fout melding 22.op het nieuwe display .
Dus maar weer naar de fietsenmaker bleek bij nieuwe controle accu nog maar 85% te zijn !!!
Kregen de mededeling niet meer loont om te laten repareren . De fietsenmaker om een secondopini bij een andere fietsenmaker vond hij niet leuk en zij of wij hem niet vertrouwden over de test uitslag vond ik raar!!
2e fietsenmaker kon er ook niets mee.

Nu mijn vraag is er een mogenlijkheid om de accu zelf te testen.
Want ik denk dat hij niet stuk is ???
Ik hoop dat u mijn hiermee verder kunt helpen .

Groet: Henk



Hallo Henk,


Ik denk zelf dat je maar gewoon opnieuw moet beginnen.

Verwijder de zekering, na ongeveer 5 minuten weer terug plaatsen.

De lader aansluiten, achterwiel opbeuren en een ferme trap op de pedalen geven, dan begint de lader opnieuw te laden soms moet je dit twee keer doen.

Hier moet je wel een beetje tijd voor nemen omdat als de accu vol is blijft het display knipperen, na enkele uren zal het tweede oplaadden vanzelf beginnen.

Dan test je gewoon hoe ver of je nog kunt fietsen, dat is een betere test als die van de fietsenmaker.

Naar deze test wil ik graag van je weten hoe ver of je kon fietsen, en in welke ondersteuning stand je gefietst hebt.

Als de accu voor ongeveer driekwart leeg is houw dan het display in de gaten en probeer te ontdekken wat er precies gebeurd en op welk moment de fiets stopt met de ondersteuning.

Succes groetjes Herman.


Succes groetjes Herman.


Hallo Herman

Ik heb de zekering er minstens 5minuten er uit gehad de lader aan de fiets aangesloten een ferme trap op de trappers gegeven
Het leek er op dat hij begon te laden maar na enige tijd krijg ik een melding E0022 inbeeld iets met de lader !!

Wat nu !!!!

Groet Henk.



Hallo Henk,


Je schrijft, het leek er op dat hij begon te laden.

Kon je horen dat de lader een het laden was? en hoe lang duurde dat?

Hoeveel km heeft de fiets gefietst?

Probeer het nog een paar keer de zekering verwijderen en opnieuw plaatsen.

Als hij begint te laden tot hoeveel streepjes zijn er zichtbaar op het display, op het moment dat hij stopt met laden.


Groet Herman.


Mijnheer,


Ik vond uw site en ik begrijp dat het mogelijk is om vragen te stelen over mijn Sparta Ion x serie.

Mijn op vierkante display geeft alle info die normaal voor deze fiets, zoals snelheid tijd, gereden kilometers.

Alleen reageert hij niet op de knopjes die op de regelaar bij het linker handvat zitten.

Dit is trapondersteuning, mode, licht, enz.

Wat kan er aan de hand zijn?

De fiets laadt wel gewoon op.


Met vriendelijke groet,

Wim


18 jul. 2017

Hallo Wim,

Het kan gebeuren dat de contactpuntjes onder het display geen goed contact maken.

Met een doekje met spieritus moet het lukken, helpt dit niet dan word het toch de fietsenmaker.

Groet Herman


Dank u voor uw antwoord .

Ik ga het gelijk proberen.

Met vriendelijke groet,


Wim


18 jul. 2017


Herman,


Ik ben zo brutaal om nog maar een vraag te stellen.

Zoekende naar de oorzaak van de storing in mijn fiets kwam ik er achter dat het kabeltje van de regelaar bij het linkerhand klem zat en defect was.

Ik heb deze vervangen en dit had effect.

Echter de trapondersteuning zijn er maar twee standen mogelijk, uit en 3(power).

De fiets geeft in deze stand ook trapondersteuning.

Alle andere functies zoals licht, teller, klok, inz. functioneren

Bij kalibreren krijg ik de foutmelding 030, kan de koppelsensor niet vinden.

Heb u een advies voor mij.


Bij voorbaat hartelijk dank,

Vriendelijke groet,


Wim


Op 22 jul. 2017

Dag Wim,


Waarschijnlijk is door het kabeltje dat stuk was de software in de

hardware een beetje uit zijn doen geraakt.

Als iets dergelijks met de oude versie van ion gebeurde, was de oplossing

in vele gevallen de zekering verwijderen, 10 minuutjes wachten dan

terugplaatsen en de batterij opnieuw opladen.

Meestal was het dan verholpen.


Groet Herman


Herman,


Dank u wel , maar waar zit die zekering.

De fiets is 7 jaar oud en is uit de x serie met een batterij ingebouwd in

het frame.


Met vriendelijke groet,

Wim.


Onder aan het frame of batterij pakket zit een zwart kapje die je kunt

verwijderen, daar zit de zekering achter.

Weet niet zeker of dit bij de x serie ook zo is.


Herman


July 25, 2017


Gelukt, bedankt.

Vriendelijke groet,


Wim

Zaag Fiets-2

June 12, 2017

Beste Heer Meijer,


Heb het een en ander gelezen op Uw Internet site over het Sparta ion project.


Nu heb ik zelf een Sparta ion en daar wil ik het achterwiel van demonteren. Misschien staat het antwoord van mijn vraag ergens op Uw site, maar kon het niet vinden.Mijn vraag is of ik zonder problemen de stekker naar het achterwiel los kan koppelen. Hier en daar lees ik op Internet dat je het achterwiel via  de fietsenmaker af moet melden en later weer aan moet melden, maar ik weet niet of dit klopt. Wil het ook aan de fietsenmaker vragen, maar ik denk dat deze mij figuurlijk het bos in stuurt. Heb wel gelezen dat je het wiel in 2 stappen (35NM-50NM) met een aanhaalmoment vast moet zetten beginnend met links i.v.m. de trapkrachtsensor.


Dacht ook nog voor het demonteren van het wiel de zekering te trekken en na montage de zekering weer te plaatsen, maar weet niet of dat verstandig is.


Hoop dat U mij hierop antwoord kan geven.


Vriendelijke groet,

Adriaan



12-06-2017

Hallo Adriaan,


De kabel naar de Motor kun je rustig los halen zonder problemen, ik maak daar nog wel eens gebruik van als ik de accu leeg heb dan trapt hij wat makkelijker.


Je kunt zonder de zekering eruit te halen je achterwiel demonteren.


Ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt voor het aandraaien van de moeren, als je bijvoorbeeld de rechter moor iets minder vastzet, en opnieuw gaat kalibreren dan heb je wat meer power van de Motor.


Let wel even op bij het monteren van het achterwiel dat de kabel uit de Motor aan de onderkant zit, anders werkt het niet meer.


Als je dit alles gedaan hebt, moet je even opnieuw kalibreren, en dan moet het goed zijn.


Lukt dit niet dan kun je nog even de zekering verwijderen en opnieuw plaatsen, daarna moet je de lader aansluiten, het achterwiel opbeuren en een flinke trap op de pedalen geven, dan levert de Motor genoeg stroom om de lader te doen starten.


Ik heb nooit enig probleem gehad wat dat betreft, krijg je hem niet aan de praat dan zul je alsnog even naar de fietsenmaker moeten en opnieuw de verbinding tot het achterwiel tot stand te laten brengen.


Laat me even weten of alles een beetje naar wens verloopt.


Met vriendelijke groeten, Herman Meijer.



Beste Herman,


Bedankt voor je reactie en de informatie, zal kijken hoe ver ik kom.


Vriendelijke groet,

Adriaan.


Beste Herman,


Is weer even geleden maar gisteren het achterwiel van mijn Sparta ion gemonteerd, kabel weer aangesloten en alles werkt prima zonder extra handelingen te hoeven verrichten.


Nogmaals bedankt voor je input.


Vriendelijke groet,

Adriaan.


02-07-2017

Beste Adriaan,

Ik was gister bij de demo race in Blokzijl, en heb gesproken met enkele pioniers uit het verleden wat betreft de 50 cc race.

Een van deze mensen zijn nog als je iets wil bereiken moet je durven en moet je risico’s nemen daar leer je van hoe het wel moet en ook vooral hoe het niet moet, hierdoor gaat je kennis met sprongen vooruit.

Zo zie je maar weer wie niet waagt wie niet wind.

Groetjes Herman


September 11, 2017

Beste Herman,


Heb nog een vraagje, ( echter als je het vervelend of onaangenaam vindt dat ik vragen stel wil je dat dat aangeven daar heb ik begrip voor.)                                                                                                                                       Mijn vraag is als de sparta ion tijdens fietsen rond de 49/50% is valt de ondersteuning weg en geeft het display ineens 0% aan.


Heb je wel eens zoiets meegemaakt of gehoord en kan er wat aan gedaan worden ?


Heb hem nu aan de lader staan en begint gewoon te laden vanaf 0%.


Vriendelijke groet Adriaan.


Hallo Adriaan,


Deze truc mag je alleen maar doen bij de NIMH of NI-MH batterijen, bij alle andere batterijen zoals nikkelcadmium en Li-ion mag je dit niet doen, dan gaan de batterijen stuk.

Bijvoorbeeld bij de voorloper van de Sparta ion fiets, waarbij het accupack achter de zadelbuis gemonteerd is moet je eerst controleren welk type accu erin zit, en bij de fietsen waar het accupack onder de bagagedrager zit moet je echt eerst controleren welk type batterijen gemonteerd zijn.

Je kunt er eigenlijk wel een beetje van op aan als de fiets een systeem van 36 volt heeft dan zijn er bijna altijd Li-ion batterijen gemonteerd, dan moet je dit echt niet doen.



Dat je Sparta-ion spontaan of 50% er volledig mee ophoudt, daarvan is meestal de oorzaak dat er een paar cellen in het accupak stuk zijn.

Daar is geen oplossing voor normaal gesproken wordt er dan bij de fietsenmaker een nieuw accupack gemonteerd kosten ongeveer € 450.

Wat je kunt proberen is de zekering verwijderen en met een multimeter opzoeken welke pool stroom op staat, het is altijd de pluskant van de meter.

Dan moet je de min pen van de multimeter in verbinding brengen met een van de drie gaatjes waar je de stekker instopt om je fiets op te laden.

De beste manier is om een 24 volt lamp (ik dacht een lamp van 75 W) van een vrachtwagen aan te schaffen en deze te verbinden met deze twee polen.

De lamp zal nu gaan branden en de bedoeling is dat je deze zolang aangesloten laat totdat het batterijpakket volledig leeg is, daarna mag je tussen die twee polen volledige kortsluiting maken, en deze kortsluiting ongeveer een hele dag ertussen laten zitten.

Daarna de zekeringplaatsen de lader aansluiten, en een ferme trap op je pedalen geven terwijl je het achterwiel opbeurt, als dit goed gedaan wordt zal de lade beginnen te laden.

De eerste keer dat hij vol is zal je frame waarm aanvoelen, laat de lader aangesloten totdat die voor de tweede keer begint te laden, dit noemt men batterijen nivelleren.

De kans is groot dat de cellen die in het accupack het mankement veroorzaakt hebben zich enigszins herstellen, en kun je weer een tijdje vooruit, als er een paar cellen in het accupack werkelijk stuk zijn dan werkt dit ook niet, maar het is altijd het proberen waard.

Succes, groetjes Herman


Nog even dit Adriaan,


Het is het beste om de fiets eerst leeg te rijden zo ongeveer in de buurt van die 50%, dat hij ieder geval niet optilt gaat, zet hem daarna in de laagste stand en probeer hem zo leeg mogelijk te reiden.

Als je dit niet doet is de kans groot dat je 24 volts lamp door brand, omdat de spanning in een volle accu ongeveer 28 volt is.



23 september 2017

Hallo Herman,


Waar ik echter nog nieuwsgierig in ben is hoe het nivelleringsprocess van accucellen precies werkt, dus wat de lader samen met de accu dan eigenlijk doet, het proces in de cel(len) zelf. Heb lopen googelen maar vindt niet veel bijzonders, ja dat het soort levellen is, maar ik denk dan hoe weet een electronisch systeem dat elke accu-cel gelijkwaardig is er loopt toch immers niet naar elke cel ( 20 stuks) een draadje. Moet gelijk wel even aangeven dat electronica voor mij een aparte wereld is welke ik soms met een voet betreed, maar soms die voet terug moet trekken omdat er dan een zwart geblakerd vlekje op zit.

Groeten Adriaan.



23 september 2017


Hallo Adriaan,


Er zitten inderdaad 20 cellen in het accupakket, deze cellen zijn nooit helemaal gelijk wat hun vermogen is aan opslagcapaciteit.

In het midden van deze cellen dus op het punt van de 10 cellen, wordt de onderlinge stroom gemeten, zowel links als rechts, als daar een te groot verschil wordt gemeten gaat de fiets optilt en komt er een code in het display te staan E0018.

Als dan de lader wordt aangesloten begint hij te laden en laat hij net zo lang totdat het batterijpakket ongeveer 30 °C is, er zitten namelijk twee temperatuur sensors in het batterijpakket.

Vandaar dat  de lader aangesloten moet blijven, totdat de temperatuur in de buurt van de 20 °C is afgezakt begint hij nog een keer te laden totdat de benodigde spanning is bereikt.

Dit is eigenlijk al een mededeling dat het batterijpakket niet meer 100% is.

In jouw geval dat hij bij 50% het al laat afweten, daarvan is de oorzaak waarschijnlijk dat het hele pakket niet meer zo denderend is, hij kan de totale gevraagde ampère’s niet meer opbrengen en dan duikt hij onder zijn minimale toegestane voltage.

Doordat ik hiermee aan het experimenteren ben geweest, kwam ik erachter dat er op een of andere manier bij enkele cellen toch een memorie effect ontstaan is.

Door nu de batterijen totaal leeg te maken en nog een dag laten staan met een volledige kortsluiting wordt dit memory effect enigszins opgelost, en is de kans groot dat bij het opnieuw opladen bij enkele cellen die het lieten afweten dat het vermogen enigszins toeneemt.

Als het batterijpakket dan enigszins hersteld is, maar hij gaat toch nog optilt tijdens het fietsen op een bepaalde stand, dan kun je dat optilt slaan enigszins voorkomen om voor die tijd de ondersteuning een stapje lager te zetten.

Het op tilt gaan gebeurt altijd als je even wat harder op de pedalen heb gedrukt.

Ik hoop dat mijn uitleg bij jou een paar vraagtekens verwijderen.


Groetjes Herman