Next (right) Previous (left) Back (history)
Dagboek Herman problemen ion.
#De-boosdoener #Blokzijl-12-02-2014.

Hallo Herman,

Ik vindt het artikel van jou op het internet m.b.t. de sparta ion leuk om te lezen.

Er zijn wel een paar vragen gerezen mijn broer heeft een ion en wat blijkt de fiets doet het niet meer, volgens de fietsenmaker moet er een nieuw akkupakket in de fiets.

Door meting blijken alle cellen nog goed te zijn, wat is er aan de hand, ligt het aan het printplaatje en wat is daar aan te doen.

 

Ik lees deze problemen bij meerdere bezitters van een sparta ion op het internet.

Gezien jou prestatie om een ion extern van een pakket te voorzien, weet jij misschien een oplossing om niet het hele pakket te hoeven vervangen.

Groetjes John


Antwoord Herman. Hoi John,

Dit is een bekend probleem van de-ion, ik krijg regelmatig gebruikte en afgekeurde batterij pakketten van een fietsenmaker, in bijna alle gevallen is de printplaat stuk, ik heb een paar keer meegemaakt dat het relais die de uitgang stroom regelt niet goed meer werkte, waarschijnlijk was het IC dat de sturing verzorgt stuk, ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om er een te repareren.

Vraag Herman. Mijn vraag is, doet hij helemaal niets meer, of gaat hij op tilt als hij half leeg is.




Antwoord John.

Hij deed in een keer niets meer

het lijkt mij stug dat alles vervangen moet worden als de batterijcellen nog goed zijn

hiermee wil ik niet zeggen dat jij ongelijk hebt jij hebt er meer verstand van dan ik

maar logisch geredeneerd is het een ander probleem welke weet ik ook niet

het relais werkt wel en plakt ook niet.


Vraag Herman.

Welke vouwt code is er zichtbaar op het display?


Antwoord John.

Hij geeft code 03 aan.


Vraag Herman.

Ik neem aan dat je al diverse keren hebt geprobeerd de zekering er uit en opnieuw plaatsen?

Antwoord John. Ja


Vraag Herman.

Hoe weet je dat de batterijen goed zijn.


Antwoord John.

Ik heb bij elke cel 1,2 volt gemeten na de fiets 1 nacht aan de lader te hebben gehad

of is de meetmethode die ik heb gehanteerd niet goed ?


Antwoord Herman.

1.2 volt dan is de cel leeg, een opgeladen cel is tenminste boven de 1.35 volt.


Antwoord John. oké dus de batterij is dan toch kaduuk ik dacht dat 20 cellen x 1,2 =24 volt dus goed.


Antwoord Herman.

Nu word het pas spanend, het hele pakket is leeg bij een rust spanning van 24 volt, opgeladen is hij tussen de 27 a 28 volt.

De laat spanning is ongeveer 34 volt.


Antwoord John.

in ieder geval bedankt voor je snelle reacties wat moet de spanning op lader zijn ?

En op welke contacten kan ik deze meten.


Antwoord Herman. De spanning van de lader is ongeveer 34 volt in rust.

Kun je meten op de twee buitenste contacten.


Andwoord John.

De lader gemeten en deze gaf een spanning van 30 volt dus te weinig,

de lader van de fiets van mijn vader geprobeerd en is het probleem weg, zekering van te voren een tijdje eruit, fiets geeft geen foutmelding meer.

Wat ik wel vreemd vindt is dat de elektronica niet voorzien is van een beschermende coating ?


Wat is hier aan te doen de en waar kan ik de elektronica mee inspuiten om deze tegen vocht te beschermen er zit hier en daar wat corrosie op.


alvast bedankt voor het meedenken in oplossingen.


Antwoord Herman.

Beschermende coating , werd later wel toegepast, maar welke of wat, ik heb geen idee.


Drie weken later.


Hallo Herman, Ik heb jou mooie artikel over de Sparta ion zitten lezen.

Ik heb een ion uit 2006 en wil een extra pakket batterijen aanbrengen.

20 cellen van 1,2 volt in serie, mijn vraag is kan ik deze aansluiten op de rode en zwarte draad dus parallel op de bestaande batterij zonder dat er extra electronica aan dit pakket is toegevoegd en kan ik dan ook met de originele lader laden ?

Verder heb ik vandaag de zekering schoongemaakt

Na herstart kreeg ik code E01 lege batterij

De lader weer opgang gekregen door te trappen,

Toen het pakket weer vol was binnen een kwartier melding E02 te warme batterij, ik kon het display met afgekoppelde lader niet bedienen en kon ook niet kalibreren

Na enige tijd was dit weer mogelijk, ik had het idee dat er een relais even niet werkte.

Zijn de relais te benaderen zonder dat de fiets van de stroom gaat ?

Mijn vraag is of de fiets bij onderbreking van de zekering de software niet in de war brengt waardoor je weer naar de fietsenmaker kan ?


Antwoord Herman. Hallo Johan,

Het lijkt erop dat je met het opladen een fout gemaakt hebt, ik wil je aanraden om dit opnieuw te doen.

De zekering opnieuw verwijderen en weer terug plaatsen, lader aansluiten en starten door op de pedalen te drukken, jou wel bekent hoe dat moet.

Op moment dat de accu vol is stopt het laden en begint het display te knipperen, je moet niet de lader ontkoppelen maar je moet gewoon wachten tot hij vanzelf weer opnieuw begint te laden, dit kan enkele uren duren voordat hij opnieuw begint te laden.

Dit komt omdat de accu te warm is geworden, hij moet eerst afkoelen om op nieuw te gaan laden.

Dit noemt men het egaliseerings proces.

Dit is de volgorde zoals het hoort.

Het lijkt erop dat er niets aan de hand is met relais, een beetje geduld is hier wel op zijn plaats denk ik.

Door de zekering te verwijderen en opnieuw te plaatsen heeft geen invloed op de software.

Nu wat het dubbele accu pack betreft, deze kun je inderdaad gewoon aansluiten op de twee draden dicht bij de elektronica.

Als je dit gaat doen zou ik het doen op een manier dat dat extra pakket gemonteerd wordt met een stekker er tussen, dan kun je het altijd nog weer eenvoudig verwijderen.

Als de fiets langer als een paar dagen stilstaat, kun je het ook even loskoppelen omdat als deze twee pakketten niet precies gelijk zijn, eten ze elkaar op.

De twee pakketten tegelijkertijd opladen is geen probleem.

Het enigste probleem is en dat is een beetje afhankelijk van de elektronica, de software in de elektronica is begrensd tot een maximum gebruik in ampère's.

De elektronica houdt bij hoeveel ampère's er gebruik zijn, anders gezegd hoeveel watt of er gebruik is en dat stopt hij bij het opladen weer terug in de batterij.

Als je dit experiment doet moet je er denk ik voor zorgen dat beide pakketten leeg zijn, de zekering verwijderen en dan opnieuw opladen, dan is de kans groot dat je het maximale ampère's gaat benutten wat betreft de software.

Ik heb hier vaak mee geëxperimenteerd en kwam nooit verder dan maximaal 14 a 15 ampère, terwijl ik een accupack had van totaal 20 A.

Ik zou zeggen het is de moeite waard om hiermee te experimenteren dit is de makkelijkste weg om wat grotere afstanden te kunnen fietsen zonder problemen bij het opladen.

Als je dit experiment uitvoert zou ik je adviseren alles aan te sluiten en volgens de zekering verwijderen procedure op te laden, en zeker een keer of zes à zeven leeg te rijden en weer op te laden voordat je conclusies trekt, omdat er toch enige speling in de software zit, hij past zich toch min of meer een beetje aan, aan de capaciteit van de accu.


Groet Herman.


Nog een probleem.


Beste Herman,


Ik las uw beleving op 13–10-2008 brand met uw fiets


Ik zou graag met u in contact willen komen over mijn sparta ion

Ik heb een probleem met de accu???


Tel: 0000-000000 na 17:00 uur


Beste Henk,

Het lijkt mij handiger om het probleem hier uit te leggen.

Dan kun je de volgorde terug lezen.

Mijn ervaring is dat dan het probleem zelf duidelijker word voor beide partijen.

Als dat niet gaat, mijn nummer staat op de HEMEYLA site.

Groet Herman.


Beste Herman


Het zit zo wij hebben een sparta ion 11 jaar oud

mijn vrouw had de fiets verplaatst terwijl de stekker van de lader er nog in zat. Stekker zat nog in de fiets. Ik wist niet hoe de draden aangesloten waren.

Dus wij hebben hem weg gebracht naar een fietsenmaker. Bleek bij eerste inspectie van de fietsenmaker dat ook de display bajonet gedeelte niet meer goed was dus display en kabel laten vervangen en alles weer in orde.

Weer thuis kreeg ik de fout melding 22.op het nieuwe display .

Dus maar weer naar de fietsenmaker bleek bij nieuwe controle accu nog maar 85% te zijn !!!

Kregen de mededeling niet meer loont  om te laten repareren . De fietsenmaker om een second opinion bij een andere fietsenmaker vond hij niet leuk en zij of wij hem niet vertrouwden over de test uitslag vond ik raar!!

2e fietsenmaker kon er ook niets mee.


Nu mijn vraag is er een mogenlijkheid om de accu zelf te testen.

Want ik denk dat hij niet stuk is ???

Ik hoop dat u mijn hiermee verder kunt helpen .


Antwoord Herman. Hallo Henk,

Ik denk zelf dat je maar gewoon opnieuw moet beginnen.

Verwijder de zekering, na ongeveer 5 minuten weer terug plaatsen.

De lader aansluiten, achterwiel opbeuren en een ferme trap op de pedalen geven, dan begint de lader opnieuw te laden soms moet je dit twee keer doen.

Hier moet je wel een beetje tijd voor nemen omdat als de accu vol is blijft het display knipperen, na enkele uren zal het tweede oplaadden vanzelf beginnen.

Dan test  je gewoon hoe ver of je nog kunt fietsen, dat is een betere test als die van de fietsenmaker.

Naar deze test wil ik graag van je weten hoe ver of je kon fietsen, en in welke ondersteuningstand je gefietst hebt.

Als de accu voor ongeveer driekwart leeg is houw dan het display in de gaten en probeer te ontdekken wat er precies gebeurd en op welk moment de fiets stopt met de ondersteuning.

Succes groetjes Herman.

Nog een probleem.


Dag Herman,

Ik kwam op je site terecht.

Ik las dat je foefje hebt om de trapkrachtsensor van de ION zo af te stellen dat hij meer ondersteuning geeft.

Je gaf door het achterwiel iets naar rechts te duwen en dan te kalibreren

Heb je voor mij iets meer uitleg hoe ik dat moet doen.

Moet ik het wiel ter hoogte van de voorkant van de kettingkast iets naar rechts duwen (of een blokje hout tussen een achtervork en het wiel) en moet ik dan op het display via het lichtknopje de zaak kalibreren?


Bij voorbaat alvast dank voor je hulp!


Jelle


Antwoord Herman. Dag Jelle,

Dat heb je goed begrepen.

De mate waarin je het wiel tijdens de kalibratie naar rechts blijft duwen is bepalend voor de ondersteuning.

Een blokje houwt dat is ook uitstekend, je kunt altijd terug door op de normale manier opnieuw te kalibreren.

Succes Herman.


Antwoord Jelle.

Bedankt voor de tip... ik heb me even verdiept in de techniek.... jouw tip is super slim bedacht. ... eenvoud is kracht zou ik maar zeggen.... ik heb een blokje hout op maat gemaakt. .. en ik kan nu vrij simpel de benodigde trapkracht  regelen.


Vraag Jelle.

Gaat top... ondersteuning is net iets pittiger op de lange afstand. Ik fiets vaak naar mijn werk (32 km enkele reis...ik laad op mijn werk de accu weer op)

Ik loop wel vaak tegen het snelheidslimiet van 27 km aan.

Daar zou ook iets op gevonden moeten worden. .. maar wat ik op internet lees heeft sparta dat dicht getimmerd.


Antwoord Herman.

Dat klopt het is inderdaad dicht getimmerd.

Op een van de foto’s kun je aan de boven kant een witte vlek zien onder die witte vlek zitten drie sensoren

een verzorgt de snelheid en een de aantal kilometers.

Ik heb er ook wel aan gedacht om met een plaatje blik een voor een af te plakken om er achter te komen waar die voor dienen.

een van die sensoren zorgt er voor dat de bekrachtiging word uit geschakeld als de fiets stilstaat, als dat de zelfde sensor is die ook de snelheid verzorgt

dan kun je niets doen dan blijft de ondersteuning uitgeschakeld.

 

Al met al heb ik mijzelf kunnen bedwingen om er af te blijven, ik zag de bui al hangen, als de fiets dan 40 km kan ben ik wel drie accupakketten nodig

om nog enige afstand te kunnen fietsen.

En als ik eenmaal hard kan wil ik ook hard, van daar de terug houdend heit bij deze testen.


Antwoord Jelle.

Sensoren... meten de positie tov de magneten... en daarnaast tellen ze het aantal magneten dat langs komt...en bepalen daarmee de snelheid.

Als er dus een aantal magneten niet gemeten zouden worden zou je sneller kunnen...zoiets...

Alleen hoe krijg je dat voor elkaar.


Antwoord Herman.

De enigste opzie die ik kan bedenken is.

Volgens mij zijn er ook ion fietsen met 26 ins wielen die ook 27 km per uur kunnen.

Dat is 3 km en 24 ins word totaal 6 km harder.

Dan moet je iets bedenken om de fietsen maker en Sparta om de tuin te lijden, om de software geïnstalleerd te krijgen.

Dag Herman


Heb met genoegen je site zitten lezen vooral het stuk over de sparta ion ik zie dat je een nogal erg handige man bent.

Ik heb een simpele vraag:


Mijn achterband moet vervangen worden van mijn sparta ion m-gear gl 6 jaar oud.

Nu heb ik al e.e.a. gelezen op internet de een zegt dat het wel kan en andere (waarschijnlijk gazelle fietsmakers) weer niet


Kun jij me zeggen of het wel kan zonder gedoe en problemen ??


Hoor je graag


Ed


Dag Ed,

Als je al om een lees bevestiging vraagt, dan zit je waarschijnlijk aan de kant van het zeker willen weten, voor dat je ergens aan begint.

Hier kun je vinden hoe het mij toen vergaan is.

Op ongeveer een kwart van boven geef ik antwoord op een vraag van Willem.


Link.



Dag Herman, Ik denk dat ik hem snap.

Zaag Fiets-2

Beste Herman

Ik las uw beleving op 13–10-2008 brand met uw fiets

Ik zou graag met u in contact willen komen over mijn sparta ion
Ik heb een probleem met de accu???

Tel: 0000-0000000 na 17:00 uur


Beste Henk,

Het lijkt mij handiger om het probleem hier uit te leggen.

Dan kun je de volgorde terug lezen.

Mijn ervaring is dat dan het probleem zelf duidelijker word voor beide partijen.

Als dat niet gaat, mijn nummer staat op de HEMEYLA site.

Groet Herman.



Beste Herman

Het zit zo wij hebben een sparta ion 11jaar oud
mijn vrouw had de fiets verplaatst terwijl de stekker van de lader er nog in zat. Stekker zat nog in de fiets. Ik wist niet hoe de draden aangesloten waren.
Dus wij hebben hem weg gebracht naar een fietsenmaker. Bleek bij eerste inspectie van de fietsenmaker dat ook de display bajonet gedeelte niet meer goed was dus display en kabel laten vervangen en alles weer in orde.
Weer thuis kreeg ik de fout melding 22.op het nieuwe display .
Dus maar weer naar de fietsenmaker bleek bij nieuwe controle accu nog maar 85% te zijn !!!
Kregen de mededeling niet meer loont om te laten repareren . De fietsenmaker om een second opinion bij een andere fietsenmaker vond hij niet leuk en zij of wij hem niet vertrouwden over de test uitslag vond ik raar!!
2e fietsenmaker kon er ook niets mee.

Nu mijn vraag is er een mogenlijkheid om de accu zelf te testen.
Want ik denk dat hij niet stuk is ???
Ik hoop dat u mijn hiermee verder kunt helpen .

Groet: Henk



Hallo Henk,


Ik denk zelf dat je maar gewoon opnieuw moet beginnen.

Verwijder de zekering, na ongeveer 5 minuten weer terug plaatsen.

De lader aansluiten, achterwiel opbeuren en een ferme trap op de pedalen geven, dan begint de lader opnieuw te laden soms moet je dit twee keer doen.

Hier moet je wel een beetje tijd voor nemen omdat als de accu vol is blijft het display knipperen, na enkele uren zal het tweede oplaadden vanzelf beginnen.

Dan test je gewoon hoe ver of je nog kunt fietsen, dat is een betere test als die van de fietsenmaker.

Naar deze test wil ik graag van je weten hoe ver of je kon fietsen, en in welke ondersteuning stand je gefietst hebt.

Als de accu voor ongeveer driekwart leeg is houw dan het display in de gaten en probeer te ontdekken wat er precies gebeurd en op welk moment de fiets stopt met de ondersteuning.

Succes groetjes Herman.


Succes groetjes Herman.


Hallo Herman

Ik heb de zekering er minstens 5minuten er uit gehad de lader aan de fiets aangesloten een ferme trap op de trappers gegeven
Het leek er op dat hij begon te laden maar na enige tijd krijg ik een melding E0022 inbeeld iets met de lader !!

Wat nu !!!!

Groet Henk.



Hallo Henk,


Je schrijft, het leek er op dat hij begon te laden.

Kon je horen dat de lader een het laden was? en hoe lang duurde dat?

Hoeveel km heeft de fiets gefietst?

Probeer het nog een paar keer de zekering verwijderen en opnieuw plaatsen.

Als hij begint te laden tot hoeveel streepjes zijn er zichtbaar op het display, op het moment dat hij stopt met laden.


Groet Herman.


Zaag Fiets-2