Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1965.

                 ONZE NIEUWE

              WEGRACE-SENIOR

Nu de benjamin voor het voetlicht, Herman Meijer



Dit is 50 cc junior kampioen

Herman Meijer in burger.


PRACHTIGE RACE-DAG

      IN ROCKANJE

Bijzonder geslaagd! Dat mag met recht gezegd worden van het weg-racefestijn, afgelopen zaterdag op het bekende korte en, gezellige circuit van Roekanje. Prachtig weer, over het algemeen spannende races, waarin bijna alle bestaande snelheidsrecords verbeterd werden, wat wil men nog meer?! Alles werkte' deze middag eigenlijk mee en vooral ook het record aantal bezoekers (ruim 5000) was voor organisatoren en renners bijzonder prettig. De meer 'dan 80 (!) junioren, die voor de 50 cc race hadden ingeschreven, konden natuurlijk bij lange na niet tegelijk in één wedstrijd starten. Vier groepen van ongeveer 20 'renners reden eerst een serie en de beste geplaatsten uit elke serie kregen een startplaats in de finale.
P. v. d. Goorbergh op zijn Tohatsu twin nam in de eerste serie onmiddellijk de leiding en hij liep steeds verder uit op zijn concurrenten, van wie Nieuwdam en Den Hamer fraai strijd leverden om de tweede plaats. Jammer was het, dat de aanvankelijk even tweede liggende Loers viel en uitviel, terwijl de snelle Groenewold met pech langs de kant kwam te staan. Winnaar met ruime voorsprong werd v. d. Goorbergh, voor Nieuwdam, Den Hamer, Koster en De Chatenier.
IJpelaar was in de tweede serie het snelst van start, maar Minst nam de kopplaats al' gauw van hem over en hij stuurde zijn Itom op werkelijk voortreffelijke, wijze naar de zège. Toch duurde het tot halver wege deze race, aleer hij Dé Wit en IJpelaar enigszins kon los rijden. Nadat hij even onderuit was gegaan, moest De Wit helaas de strijd staken doordat zijn, stroomlijnkuip los was' geraakt. De tweede plaats werd nu voor IJpelaar en een prachtige wiel aan wiel race om de derde plaats werd op het nippertje gewonnen door Struik, voor Boer en Groenenboom.
In de derde serie leek het er in het begin op, dat Van Leeuwén met zijn Honda deze race wel in zijn zak zou steken. Van der Ven en Van Aken volgden weliswaar in hun onderlinge duel op niet te grote afstand, maar Van Leeuwen ging snel en safe. Het was echter. Duymelinks, die zeer scherp sturend van de zesde plaats af een snelle rush naar voren ondernam en hij zag kans om zijn achterstand op Van' Leeuwen geheel weg te werken. In de laatste bocht van de laatste ronde viel ,de beslissing. De twee rivalen botsten en de vliegensvlug weer overeind gekrabbelde.
#Zandvoort-11-07
Herman Meijer uit Zuidloo, junior kampioen 50 cc, van beroep automonteur, getrouwd en vader van een zoontje. Om zijn paspoort te completeren: hij is 1.70 m lang en weegt 119 pond. Deze gegevens zijn namelijk van belang bij de beoordeling van een 50 cc rijder. U herinnert zich wel, dat Kreidler-importeur Van Veen een tijdje terug een oproep plaatste voor sollicitanten om, naast Cees van Dongen, een tweede fabrieksfiets te bemannen. De aspiranten moesten aan bepaalde maten en gewichten voldoen, zelfs de schouderbreedte speelt een rol. In het bijzonder bij de beschikbare Kreidler, die een kopie van de machine van Anscheidt is en voor de renner een lengte van 1.65 m als grens stelt. Meijer is dus boven de maat, al werd hij kampioen op hetzelfde merk. Zijn machine was de laag gebouwde fiets van v. Koeveringe, door Meijer eigenhandig van een stroomlijn voorzien. Hij won er in 1964 twee eerste en een tweede prijs mee. Het wedstrijdrijden zit de nu 22-jarige van jongsaf in het bloed, want toen hij acht jaar was, won hij op zijn cross-fietsje een door de Batavus fabriek uitgeloofde beker. Daarvoor had hij drie wedstrijden tegen vriendjes gewonnen op een door hemzelf in de nabije bossen uitgezet parcours. Er werd zelfs entree geheven: 15 cent. Toen hij elf was kreeg hij een bromfiets, een ongehoorde toestand, waar de plaatselijke         
politie gauw achter was.           Nood breekt wet en dus draaide Herman zijn rondjes om de schoorsteen op de kennelijk zeer ruime zolder van het ouderlijk huis. Door „vakkundig" sleutelen ging de brommer ter ziele en er kwam een 125 cc Eysink voor in de plaats. Vijftien jaar oud, reed Herman stiekem crosses mee op een 175 cc Jawa. Later haalde hij een zilveren plak in de Overijsselrit. Zijn eerste contact met de wegraces dateert uit 1963 toen hij op de KNMV-Sterrendag een ronde van 85 km/u draaide. Met de ex-Van Koeveringe Kreidler haalde hij echter een jaar later 102,7 km/u in een race, wat al een fikse vooruitgang was. Toch komt Herman tekort aan zijn vierversnellings machientje, dat een top van 125 km/u heeft, maar een nieuwe fiets is in aantocht. Plannen heeft Herman Meijer natuurlijk genoeg. Om er een te noemen: hij wil graag in het buitenland rijden, maar ook wil hij graag ervaring opdoen in de zwaardere klassen. Heel ver weg droomt hij van een bestaan als beroepsrenner, want al vallen de kosten nu nog mee, op de duur wordt dat anders. Maar voorlopig kan hij rekenen op de steun van zijn familie en op de belangstelling van de importeur. En dit is een basis, waarop hij nog een tijdje voort kan!

Duymelinks gefeliciteerd door

burgemeester Spaans

Op de vijfde plaats eindigde de wederom niet vlot van start gekomen Philippi. Duymelinks won deze race met een voorsprong van 2,6 seconden op Elzinga. Het race-gemiddelde van de winnaar: 71,9 km/u. Cees van Dongen was op de fabrieks Kreidler voor de andere 50 cc senioren veel te sterk. Hijzelf zou liever een zwaar bevochten zege behaald hebben, maar een stuurman als hij op zo'n snelle machine zou al te duidelijk een spelletje spelen als hij zich dicht op de hielen liet zitten. Zijn bochtenwerk en schakelen — het was gewoon een lust, om hem de Kreidler na een langzame bocht door zeven of acht versnellingen te horen opschakelen — brachten evenwel het publiek toch in vervoering. En in beide manches is toch achter Cees een prachtige strijd te zien geweest. In de eerste manche hielden twee duels de spanning er volop in, namelijk dat om de tweede plaats tussen. Tomos-topman Swaep en Hoogeveen op Kreidler: en om de vierde plaats tussen de gebroeders Van Koeveringe. De genoemde rijders eindigden in deze volgorde. In de tweede manche werd om de tweede plaats een acht ronden lang gevecht geleverd tussen C. v. Koeveringe en Swaep en alhoewel Swaep in de allerlaatste bocht nog trachtte v. Koeveringe voorbij te schieten, lukte dit niet. Door echter in deze manche als derde te eindigen. wist Swaep toch achter Van Dongen in het eindklassement de tweede plaats te veroveren.

Cees van Dongens snelste ronde met een gemiddelde van 82.06 km/u betekende een nieuw ronde-record. dat zelfs in de 125 cc race onaangetast bleef!                   J. De K.  

Duymelinks zag kans om als eerste over de finish-lijn te gaan. Van der Ven werd tweede en de volgende plaatsen waren voor Van Aken, Tump en Droog.

Winnaar van de vierde serie, Ital rijder Elzinga, leidde deze serie van start tot finish en de enige die hem het merendeel van de acht ronden aardig op de hielen zat, was Van Beek, die dan ook op de tweede plaats eindigde. Ook in deze race was er zeer felle strijd om de derde plaats, tussen Scholten en Philippi Laatstgenoemde die zijn achterstand na een slechte start had moeten goed maken, trok aan het langste eind Foekema legde beslag op de vijfde plaats.

Meteen na de start van de finale vormde zich een kopgroepje van vier man: Elzinga, Minst, Duymelinks en Van Beek. Bij Van den Goorbergh's Tohatsu was kennelijk niet alles wel aan boord en hij kon geen rol van betekenis spelen. IJpelaar liet in deze finale ook verstek gaan, maar de andere topmannen uit de series maakten deze race toch tot een van de mooiste van de dag.

Na enkele ronden wist Duymelinks. Elzinga van kop te verdringen en alhoewel hij slechts enkele meters voorsprong wist te krijgen, kon hij op uitstekende wijze zijn zege veilig stellen. Tweede man Elzinga wist langzaam maar zeker op Minst uit te lopen en deze gaf op zijn beurt Van Beek geen kans om de derde plaats te bemachtigen.

Jan & Herman - Soms moet de een de ander duwen, in dit geval kreeg Jan een lift.

Herman kreeg later motor peg

TUBBERGEN WAS WEER MACHTIG MOOI!

Weinig spanning brachten de 50 cc races. Bij de junioren kon nie­mand Toersen bedreigen, de rijder op wie de eerste keu., is gevallen om de echte fabrieks Kreidler te mogen rijden (natuurlijk na v. Don­gen, die Kreidlerman no 1 is). Toersen won met een recordgemiddelde van bijna 109 km/u en zag zijn prestatie beloond met een beker van de speciaal voor de races uit Canada overgekomen oud-ren-ner Schuring..

Op de tweede plaats was De Vries, ook op Kreidler, te snel voor de derde man v. Leeuw., maar die moest nog wel alles geven, om Lo­dewijkx voor te kunnen blijven en dit was dan wel ongeveer alle strijd die vooraan te beleven viel.

Dat v. Dongen met groot machts­vertoon winnaar werd bij de 50 cc senioren, was geheel volgens ver­wachting. Ni. verwacht echter was het offensief van Mijwaart en Thiel op hun Jamathi's. Thiel viel uit, maar Mijwaart zag kans om voor Swaep tweede te worden. Voor de gebroeders v. Koeveringe eindigde Meijer als vierde in deze race.

 50 cc junioren:

  1. A. Toersen
  2. J. de Vries
  3. J. v. Leeuwen
  4. P. Lodewijkx
  5. G. v. Beek
  6. F. Bark-huysen
  7. P. V. d. Goorbergh
  8. G. Maatkamp
  9. J. Philippi
10. J. Zoombelt
11. J. Rietman
12. P. Minst
13. W. Groewóld
14. M. v. Aken
15. E. Emmerling


Kreidler
Kreidler
Honda
Jamathi
Sachs
Kreidler
Tohatsu
BMS
Derbi
Sachs
Kreidler
Itom
Berini
Kreidier
Emmerling
50 cc senioren:

1. C. v. Dongen
2. M. Mijwaart
3. F. Swaep
4. H. Meyer
5. A. v. Koeveringe
6. C. v. Koeveringe
7. R. Hoogeveen


Kreidier
Jamathi
Tomos
Kreidler
Tomos
Tomos
Kreidier

C. v. Koeveringe voor Swaep.

Cees van Dongen, snelste man van de dag
UITSLAGEN:50 cc senioren:

1. C. v. Dongen, Kreidler. 25.25 = 50 punten:
2. F. Swaep. Tomos. 24:-+,23: . 47:
3. C. v. Koeveringe, Tomos, 22-24 46:
4. R. Hoogeveen. Kreidler,
5. A. v. Koeveringe, Tomos, 21-;-21 = 42:
6. J. Kostwinder Jr. NSU. 19-A9 -.38
7. J Meyer, Derbi. 20+17 = 37
Snelste ronde C. v. Dongen, 1 min. 27.2 sec = 82.063 km/u.
UITSLAGEN: 50 cc junioren:

1. H. Duymelinks. Itom. 13 min. 16.6 sec.
2. H. Elzinga, Ital, 13 min.. 19,2 sec.
3. P. Minst, hom, 13 min. 31,2 sec.
4. G. v. Beek. Sachs. 13 min. 42,6 sec.;
5. J. Philippi, Derbi, 14 min. 06.8 sec.
6. M. Nieuwdam, Itom, 14 min. 19 sec.
7. L. Foekema, Kreidler, 14 min. 30,6 sec.
8. L. Struik. Morini. 14 min. 42,8 sec.
Snelste ronde H. Duymelinks. 1 min. 36.9 sec. = 73,932 km/u.

De atart van de eerste serie 50 cc junioren. 32 is v. Leeuwen, 70 v. Aken, 114 finale-winnaar Duymelings,63 Quartel, 12 Loers.

Bijna al onze junior-wegrenners zijn het afgelopen weekend in Etten in actie geweest, bij elkaar ongeveer zo'n 180 man. Daarbij kwamen nog vijftien 50 cc senioren, die evenals de 50 en 125 cc junioren hun derde kam­pioensrace reden. Voor de zwaardere klassen was Etten (na Tubbergen) de tweede kampioensrace.
Na de training werd zaterdag een zeer geslaagde voet­balwedstrijd gespeeld tussen het Racing Team West en Racing Team Breda. Uitslag van dit motorsfeer-volle evenement (tenue met helm en laarzen) 1-4; de win­naars legden beslag op de Henk Dammers wisselbeker. De 50 cc junioren openden zondag het wedstrijdpro­gramma en door de enorme opkomst van bijna 80 man moesten twee series en een finale verreden worden. De Vries reed in de eerste serie zijn Kreidler regelrecht naar de overwinning en v. Leeuwen was met zijn Honda van de eerste tot de vierde (laatste) ronde constant tweede. Zeer spannend ging het toe in het gevecht om de derde plaats, die eerst door v. Aken werd ingenomen. In de laatste ronde ging Quartel hem echter nog net voorbij en v. Aken moest nog alles geven om Duymelinks, Post en v. Beek voor te kunnen blijven.
In de tweede serie lagen de rondetijden weliswaar hoger dan in de eerste, maar de strijd om de leiding was aanmerkelijk spannender. Koploper v. d. Goorbergh werd namelijk voortdurend bedreigd door v. d. Ven en toen die in de laatste ronde terugviel naar de vierde plaats, joeg Zoombelt nog op vrij korte afstand achter winnaar v. d. Goorbergh aan. Emmerling werd in deze serie derde en vlak achter v. d. Ven finishte Mulders op de vijfde plaats.
In de finale-race ging De Vries er enorm snel tussen­uit, maar toen in de tweede ronde zijn motor minder goed ging lopen, nam Duymelinks de leiding onmiddellijk van hem over. In de       
derde rond liet de motor van De Vries het helemaal afweten en v. Leeuwen zag geen kans om Duymelinks het vuur erg na aan de schellen te leg­gen. Duymelinks reed dan ook met een vrij comfortabele voorsprong naar een fraaie overwinning. Achter tweede man v. Leeuwen besliste Maatkamp een rondenlang duel met v. Beek in zijn voordeel en Quartel werkte zich prima rijdend naar voren en finishte als vijfde. Zoombelt gaf v. d. Goorbergh geen kans om hem de zesde plaats te ontfutselen en al even spannend ging het toe in het gevecht om de achtste plaats, dat Post met enkele meters won van v. d. Ven.
Het verhaal van de 50 cc senioren is vrij gauw verteld Met enorme voorsprong won v. Dongen deze race op de supersnelle Kreidler en Kemperman zag (rijdend op Duymelinks' Itom) kans om de enkele ronden vlak aan zijn wiel zittende Swaep van de tweede plaats af te houden. Achter H. Meyer hadden v. Exel en J. Meyer het enorm met elkaar aan de stok met als inzet de vijfde plaats. Dit tweetal zorgde voor de meeste spanning in deze race en in de laatste bocht kon Meyer precies bin­nendoor glippen en v. Exel kloppen.
Het duel tussen Maatkamp en Van Beek.

Start 50cc junioren

Oldebroek

Henk wordt nog even opgepoetst

De promonenten uit de achterhoek - van links naar rechts - Henk van Beek - Herman Meijer - Bennie Maatkamp - en Bertus Nijland.

Henk van Beek helpt ?????? Nog een handje

Jo en Henk van Beek

Herman komt even kijken of het goed komt

Afgelopen zaterdag beleefde de gemeente Oldenbroek de première van wegraces in de 50 cc-klasse voor junio­ren en senioren. Het is bij premières altijd een kwestie van afwachten of datgene wat geboden wordt in de smaak zal vallen. Wel, over de wegraces in Oldenbroek bestaat geen twijfel meer: het werd een grandioos suc­ces! Dankzij een zeer nauwe samenwerking van het ge­meentebestuur en de Apeldoornse Bromfiets en Motor­club V.V.R., in wier handen de organisatie berustte, heeft het duizendkoppige publiek van een sfeervol mo­torfestijn kunnen genieten. Alles en iedereen werkte mee, zelfs het zonnetje gaf op een stralende manier blijk van een warme genegenheid voor de motorsport. Hier­mee zijn we nog niet aan het einde van onze lofzang, want ook de lasser, die renners kosteloos hielp bij repa­raties, verdient hulde. Er bestaat kans, dat dit wegrace-evenement volgend jaar uitgebreid zal worden met races in de 125 cc-klasse! In verband met de enorme vloot junioren werd deze wedstrijd verreden in drie series, een herkansing en ten­slotte de finale. In de eerste serie stuurde Lodewijkx zijn Jamathi met groot machtsvertoon naar de finish. Achter hem woedde een leuk gevecht tussen Maatkamp en Duy'melinks, die na een zeer slechte start snel naar voren kwam om na een enerverend gevecht de tweede plaats te veroveren. Daarachter volgden Philippi, Van de Goor­bergh en Vorontsov, die zich in deze volgorde van een plaats in de finale verzekerden. In de tweede serie wist De Vries twee ronden lang de kop te nemen, maar moest door motorstoring terrein prijsgeven. Na een keihard ge­vecht tussen Masselink (een naam die ook in motocross­kringen geen onbekende is) en Toersen, wist de laatste tenslotte de zege veilig te stellen. Via een keurige op­mars vanuit het middenveld wist R. Post de derde plaats in te nemen. De derde serie gaf een zeer constant wedstrijdverloop te zien. Van Leeuwen pakte direct na de start de leiding om deze niet meer af te staan. Daar­achter volgden Van Aken, Scholten, Elzinga, Roos en IJpelaar, die in deze volgorde over de finish gingen. Via de herkansing plaatsten zich nog J. Zande, Quartel, Droog, Vrijdag, Moolders en W. Storm.
In de finale traden maar liefst dertig strijdlustigen in het krijt om elkaar de ereplaatsen te betwisten. Het was Lodewijkx die in deze titanenstrijd de hoogste ogen gooide. Direct na de start nestelde hij zich op de eerste plaats en hoewel Van Leeuwen hem in de eerste ronden dicht op de hielen zat, bleek de Jamathi van eerstge­noemde over langere adem te beschikken dan de Honda van Van Leeuwen, die zich tenslotte maar bepaalde tot het verdedigen van zijn tweede plaats. Masselink voelde zich uitstekend thuis in dit gezelschap. Hij nestelde zich vijf ronden lang op de derde plaats, totdat hij helaas door motorstoring uitviel. R. Post maakte van deze       
gee­legenheid dankbaar gebruik om een plaatsje op te schui­ven. Om de vierde plaats woedde inmiddels een gevecht waar de vonken afvlogen. Scholten, Duymelinks, Van de Ven en Zandé kwamen ronde na ronde als aan een touwtje door. Scholten toonde zich uiteindelijk de sterk­ste van dit viertal en , eindigde als vierde.
De hoogste eer was dus voor Lodewijkx, wiens gemid­delde van 82.414 km/u net iets te veel was voor de natio­nale juniorkampioen Van Leeuwen, die 81.361 km/u voor zich liet noteren.
Hoewel het aantal deelnemers bij de senioren niet zo talrijk was als bij de junioren, was de strijd er niet min-der om. In de eerste manche trok Meyer op kop weg. Zijn vreugde was echter van korte duur, want Van Don­gen, die aanvankelijk op de derde plaats lag, ging in de tweede ronde langs Swaep en opende de jacht op de kop­man. Nog in dezelfde ronde moest Meyer, het hoofd bui­gen, niet alleen voor Van Dongen, maar ook voor Mij­waart en Swaep, die beiden geen genoegen namen met hun posities. Hoogeveen, die direct na de start de vierde plaats innam, viel in de tweede ronde een plaatsje terug, maar nam spoedig revanche, waarvan Meyer en Swaep het slachtoffer werden. In de middenmoot voerden C. A. en A. J. van Koeveringe een broederstrijd, die ten­slotte in het voordeel van eerstgenoemde uitviel. Hoewel in de laatste ronden de Kreidler van Van Dongen kuren begon te vertonen, wist deze toch de zege te grijpen, ge­volgd door Mijwaart en Hoogeveen. Swaep werd vierde en H. Meyer vijfde.
Bij de start van de tweede manche trok Kemperman op een geleende machine (Van Exel stond zijn X-16 af) verrassend op kop weg. Het machientje begon echter al spoedig te stotteren, evenals de Kreidler van Cees van Dongen, waardoor zij beiden terugvielen. Aan de kop ontstond een prachtig gevecht. C. A. van Koeveringe, Hoogeveen en H. Meyer gingen meer naast elkaar dan achter elkaar door de bochten, hetgeen op een circuit van nauwelijks vier meter breed wel wat wil zeggen. Swaep, die aanvankelijk op een keurige tweede plaats
kwam in de tweede ronde (gelukkig niet ernstig) ten val en dat betekende voor hem het einde van de race. In het gevecht om de leiding toonde Hoogeveen zich tenslotte de sterkste, waardoor hij tevens beslag legde op de eindoverwinning. H. Meyer had aan zijn tweede en vijfde plaats genoeg om als tweede te eindi­gen. Van Dongen werd na een gevecht met zijn onwil­lige machine tenslotte de winnaar van het brons.
                                                                        J. C. V.
In prima stijl en zeer snel stuurde Lodewijkx zijn Jamathi naar een fraaie overwinning bij de junioren
50 cc senioren:

1. C. v. Dongen, Kreidler, 105,875 km/u
2. P. Kermperman, Itom
3. F. Swaep, Tomos
4. H. Meijer, Kreidler
5. J. Meyer, Derbi
6. A. v. Exel, X-16
7. F. Lengkeek, Itom.
Snelste ronde: C. van Dongen, 3 min. 21,9 sec. = 107,019 km/u
  50 cc junioren:

  1. H. Duymelinks, Itom, 96,667 km/u
  2. J. v. Leeu­wen, Honda
  3. G. Maatkamp, Kreidler
  4. G. v. Beek, Eigenb
  5. F. Quartel, Itom
  6. J. Zoombelt, Sachs
  7. P. v. d. Goorbergh, Tohatsu
  8. R. Post, Kreidler
  9. W. v. d. Ven, Sachs
10. C. Mol­ders, Kreidler
11. H. Elzinga, Ital
12. H. v. Alphen, Royal Nord
13. A. Zandee, Itom
14. H. Korebrits, Kreidler
15. A. Meyer, Royal Nord.
Snelste ronde: H. Duymelinks, 3.38,7 = 98,798 km/u.
Senioren: 50 cc
1. R. Hoogeveen, Kreidler, 48 p.
2. H. Meyer, Kreid­ler, 45 p.
3. C. van Dongen, Kreidler, 45 p.
4. C. A. van Koeve­ringe, Tomos, 43 p.
5. A. J. van Koeveringe, Tomos, 41 p.
6. A. J. Meyer, Derby, 36 p.
7. Mijwaart, Jamathi, 24 p.
  Junioren: 50 cc

  1. P. Lodewijkx, Jamathi
  2. J. L. van Leeuwen, Honda
  3. R. Post, Kreidler
  4. J. F. Scholten, Itom
  5. H. A. A. Duyme­links, Kreidler
  6. W. A. van de Ven, Sachs
  7. A. J. Zande, Itom
  8. F. Quartel, Itom
  9. A. Toersen, Kreidler
10. J. D. Rietman, Kreidler
11. M. van Aken, Kreidler
12. J. Zoombelt, Sachs
13. G. B. Maatkamp, Kreidler
14. J. Bruins, Kreidler
15. C. H. Mool­ders, Kreidler
16. F. A. du Chatenier, NSU
17. R. J. Ypelaar, DKW
18. C. v. d. Goorbergh, Tohatsu
19. H. S. Elzinga, Ital
20. J. H. Philippi, Derbi.

Op pag. 27 word er gezegt dat nr. 28 Rob Bron is. Had gekunt, die reed ook op een Tomos D5 maar het is Ad van Koeveringen.

Joep

Bedankt voor de correctie.


Start Senioren 50cc

50 cc seniorenstrijd tussen Kemperman (1), Hoogeveen (77) en A. V. Koeveringe.

Assen

Zandvoort - 22 - 08 - 1965

1966. 1964. #top
Voor de 50 cc senioren en de junioren in alle klassen waren de wegraces op het circuit van Zandvoort, afge­lopen zondag, de laatste die telden voor het nationale kampioenschap. In twee klassen was de beslissing al eerder gevallen, want door hun resultaten in voorgaande races waren Lous van Rijswijk in de 125 en Noorlander in de 500 cc klasse al kampioen. De andere nieuwe kam­pioenen zijn geworden: 50 cc senioren F. Swaep; 50 cc junioren J. van Leeuwen, 250 cc junioren P. van der Goorbergh en 350 cc junioren D. de Vries.

De junior-kampioenen en diegenen die voor dit kampioenschap ook hoge ogen hebben gegooid, staan nu op de nominatie om senior te worden. Een dergelijke promotie is natuur­lijk heel mooi, maar dit jaar zijn de senioren (behalve de 50-ers) wat het aantal races betreft heel slecht be­deeld geweèst en menige junior heeft dan ook gerede­neerd: „Ik hoop dat de K.N.M.V.-sportcommissie me maar junior laat, anders kan ik volgend jaar bijna niet meer rijden." De sportcommissie is echter al druk de situatie aan het bestuderen en verwacht mag worden, dat voor het volgende wegrace-seizoen een nieuwe re­geling tot stand zal komen.

De senioren en de beste junioren zullen dan met de races beter aan hun trek komen en de nu kampioen ge­worden junioren kunnen we dan ook nu al wel gerust stellen: er wordt aan gewerkt, dat de promotie niet slechts eervol maar ook zinvol zal zijn. De nieuwe weg-race-regeling zal nog voor het einde van dit jaar zijn beslag krijgen!

De 50 cc senioren vormden dit keer verreweg het klein­ste startveld en hun race had wel een sensationeel maar geen bijster spannend verloop. Van de tien starters ver­dwenen er al meteen in de eerste ronde twee van het toneel en daarbij was notabene de grote kampioenspre­tendent, Cees van Dongen. Zijn Kreidler, waarmee hij in drie voorgaande races ongenaakbaar was, vertoonde nu in de training al kuren en in de eerste ronde ging Cees door een plotselinge vastloper onderuit. Dit bete­kende meteen, dat v. Dongen zijn kampioenschap kwijt was. J. Meyer moest, om de vlak voor hem gevallen v. Dongen te ontwijken, een noodlanding maken en daar­mee was ook voor hem deze race teneinde.
Twee ronden had Kemperman de leiding, maar toen lanceerde Mijwaart op de eigenbouw Jamathi (produkt van hem zelf en Thiel) zijn aanval en zo snel trok hij er tussenuit, dat er geen houden meer aan was. Via een snelste ronde met een gemiddelde van meer dan 102 km/ uur — een fantastische prestatie op het natte en hier en daar spekgladde circuit — reed hij onbedreigd naar de dubbel en dwars verdiende overwinning. Swaep, die Kemperman op zijn tweede plaats al direct na de       
start sterk bedreigde, greep die tweede plaats onmiddellijk toen Kemperman met moeilijkheden te kampen kreeg. Even later moest Kemperman zijn motor aan de kant zetten en alhoewel Swaep nu de snel naar voren geko­men Hoogeveen nog kreeg te bekampen, kon hij deze net verslaan. Achter Mijwaart eindigde hij dus als tweede en die plaats was ruimschoots voldoende om het begeerde kampioenschap te veroveren. Achter Hoogeveen werd A. van Koeveringe vierde, op welke plaats hij beslag kon leggen na het uitvallen van zijn broer.

Het aantal starters bij de 50 cc junioren was weer zo enorm groot, dat er twee series en een finale verreden moesten worden. De eerste serie, een ware regen-race, werd onbedreigd gewonnen door De Vries, die de voor Toersen bestemde Kreidler bereed (Toersen werd na een val in de training niet fit genoeg bevonden om zelf te mogen rijden). Een mooi duel ontspon zich in deze race om de tweede plaats tussen Remmerswaal en Quartel en het was laatstgenoemde die aan het langste eind trok. Achter Remmerswaal werden de volgende plaatsen bezet door Droog, Bruins, Scholten, Vorontsov en C. v. d. Goorbergh.

Ook in de tweede serie was er een kopman die ver voor de rest uit regelrecht naar de overwinning reed: v. Leeuwen op zijn prachtig draaiende vijf-versnelling Honda produktie-racertje (jammer dat Honda deze ma­chientjes niet meer maakt!). Duymelinks won een duel om de tweede plaats met v. Aken en achter vierde man Foekema klasseerden zich als besten Rietman, Reijs, Loers, v. Alphen en Maatkamp.
De Vries nam na de start van de finale-race meteen het heft in handen en hij gaf de Kreidler dusdanig de sporen, dat zelfs v. Leeuwen hem moest laten gaan. Van Leeuwen zelf lag op een vrij comfortabele tweede plaats en zijn zorg was niet zozeer zijn eigen (hoge) finish-plaats maar hoe zijn grote rivaal voor het kampioen­schap, Duymelinks, het er zou afbrengen. In de eerste ronde was Duymelinks negende, in de tweede achtste en in de derde zevende. En in de volgende twee ronden klom hij wederom twee plaatsen op. Bij deze opmars passeerde hij achtereenvolgens Droog, Remmerswaal, Foekema en Rietman, maar toen was het gebeurd. Van Aken als vierde en Quartel als derde man waren name­lijk niet meer bereikbaar voor hem en Duymelinks had aan zijn vijfde plaats toch niet genoeg om het kampioen­schap te behalen. Van Leeuwen reed verder een goed be­keken race en stelde achter de supersnelle De Vries zijn tweede plaats en daarmee het kampioenschap veilig!
Links, Mijwaart, die op de prachtige eigenbouw Ja­mathi een prachtige overwinning boekte bij de 50 cc senioren.

Linksonder, wordt 50 cc kampioen Swaep door kamprechter Majoor afgevlagd
50 CC SENIOREN:

Snelste ronde: M. Mijwaart, 2.27,7 = 102,199 km/u.

De start van de 50 cc junioren in hun finale-race; 32 is kampioen v. Leeuwen, 15 winnaar De Vries en 63 Quartel, die achter v.Leeuwen op de derde plaats beslag legde.

1. M. Mijwaart
2. F. Swaep
3. K. Hoogeveen
4. A. v. Koeveringe
5. A. v. Exel
6. A. Baas
Jamathi, 99,4 km/u
Tomos
Kreidler
Tomos
X-16
Itom.

50 CC JUNIOREN:


Snelste ronde: J. de Vries, 2.32,5 = 98,982 km/u.

  1. J. de Vries
  2. J. van Leeuwen
  3. F. Quartel
  4. M. v. Aken
  5. H. Duymelinks
  6. J. Remmerswaal
  7. L. Foeke­ma
  8. J. Rietman
  9. P. Lodewijkx
10. A. Droog
11. J. Bruins
12. F. du Chatenier
13. C. Molders
14. G. Maatkam
15. H. v. Alphen
16. R. Loers
17. H. Otto, Garelli
18. J. de Kaste
19. H. Elzinga
20. M. Vrijdag
Kreidler
Honda
Itom
Kreidler
Kreidler
Itom
Kreidler
Kreidler
Jamathi
DKW
Garelli
NSU
Kreidler
Kreidler
Royal Nord
Flandria
Garelli
Sparta
Ital
MV

Om 13.00 uur beginnen zondag a.s. in Zandvoort de wegraces voor 50 cc senioren en internationalen en voor de junioren in alle klassen.


Deze races tellen mee voor de Nederlandse kampioenschappen. Entreeprijzen: tribune f 3,—, duinterrein

f 2,—, kinderen en militairen in duinterrein f 1,—.


Bij de 50 cc sen. (16 deelnemers) leidt C. v. Dongen

met drie overwinningen (60 p.) de kampioenscompetitie.

Op de tweede plaats staat F. Swaep (55 p.), op de 3e plaats H. Meijer (44 p.).


De 50 cc junioren verschijnen met 78 man aan de start. De beste papieren heeft hier G. v. Beek met 50 p. uit drie wedstrijden, maar de strijd is nog geheel open, want andere rijders staan hoog genoteerd met goede re­sultaten uit twee races, zoals b.v. H. Duymelinks met 40 p.

Zandvoort - 11 - 07 - 1965

Als we zeggen, dat het zondag jl. tijdens de nationale kampioensraces voor junioren en 50 cc senioren echt
Zandvoort-weer was, dan weet iedere race-liefhebber wel zo ongeveer wat dat zeggen wil: nog al wat regen, soms slechts fijne druppeltjes, genoeg om het circuit op diverse plaatsen spekglad te maken, maar ook een paar flinke• buien en bovendien nog een stormachtige wind. Dit barre weer heeft de snelheden wel maar de pret nauwelijks kunnen drukken, dit laatste ook voor wat betreft het publiek, dat over gebrek aan spanning en soms spectaculaire gebeurtenissen bepaald niet te klagen gehad heeft.
De enige senioren die deze middag aan de start kwa­men, waren die in de 50 cc klasse. Voor dè andere seniorrijders is dit seizoen het wedstrijdprogramma wel bijzonder mager geweest; eigenlijk mogen we voor hen zelfs niet van een programma spreken, want rubbergen was voor de meesten de enigè startgelegenheid in ons land!
Dat hier ten spoedigste iets aan gedaan moet worden en dat — als dit maar enigszins mogelijk is — onze senioren nog minstens één keer op Zandvoort aan- bod dienen te komen, hét moet in feite! Zo bar veel senior renners hebben we momenteel nog niet en de weinigen die op de datum van de nog komende junior-race kun­nen en willen starten, zou men desnoods wel bij de junioren mee kunnen laten rijden. Er zijn ook nog wel andere oplossingen denkbaar en we nemen aan, dat de sportcommissie van de KNMV op deze of een andere manier iets zal willen en kunnen doen. Er komt dit jaar ook nog een extra race voor standaardmotoren en als men de senioren (primair de 125 en 250 rijders) ook nog een keer racegelegenheid geeft, heeft het bezit van een seniorstartbewijs althans nog enige zin ... .
Niet Cees van Dongen maar Hoogeveen zag kans, om na de start van de 50 cc seniorrace de kop te nemen. De pret was helaas voor Hoogeveen maar van korte duur, want pech wierp hem uit de strijd. Van Dongen had inmiddels wel de kop gegrepen, maar bij hem was niet alles wel aan boord. Door een mankement aan de Kreidler was deze uiterst moeilijk op de weg te houden en de in hevige strijd met elkaar gewikkelde Kemper­man en Swaep zaten Cees dan ook bijzonder dicht op de hielen.
In de derde ronde ging, bij het opgaan van de Hunze­rug, Van Dongen's Kreidler geheel onverwacht onder­uit, zonder dat Cees nu echt plat door de bocht ging en voor hem was daarmee de race afgelopen. Aan de span­ning heeft dit voorval overigens bepaald geen afbreuk gedaan.
De uiterst felle en subliem sturende winnaar Kemper­man werd      
doorlopend door Swaep bedreigd en zo bleef deze race tot in de laatste ronde bijzonder boeiend. De gebroeders Van Koeveringe vochten een sportieve fami­lie-motorstrijd uit, waaruit A. v. Koeveringe als beste (op een mooie derde plaats) te voorschijn kwam, terwijl zijn broer enkele ronden voor het einde met pech te

kampen kreeg. J. Meyer klasseerde zich op een fraaie vierde plaats en H. Meyer werd vijfde. Zijn prachtige overwinning op Swaep (die de snelste ronde draaide) bevocht Kemperman met een gemiddelde van 98,9 km/u, onder de slechte weersomstandigheden zeer snel !
De 50 cc junioren reden eerst twee series, die moesten beslissen wie er in de finale mochten starten. In de eer­ste serie zorgde een kopgroep van vier man voor het nodige vuurwerk: Duymelinks, Van Leeuwen, Quartel en v. d. Ven. Zoombelt sprak ook nog een geducht woordje mee en toen Duymelinks terugviel, werd hij achter v. Leeuwen, Quartel en Zoombelt vierde. De tweede serie bracht de voortreffelijk rijdende De Vries op zijn snelle Kreidler op zijn naam. Toersen liep door startmoeilijkheden een ronde achterstand op en alhoewel hij daarna nog een paar heel snelle ronden draaide, kon hij zich toch niet meer voor de finale klasseren. Een mooi duel speelde zich achter De Vries af tussen Maat­kamp en Van Aken en Maatkamp kwam hieruit met geringe voorsprong als overwinnaar te voorschijn.
In de finale kon niemand Van Leeuwen met zijn snelle Honda het vuur na aan de schenen leggen en hij won dan ook onbedreigd, met een gemiddelde van meer dan 101 km/! Dit was dus iets sneller dan de 50 cc senior winnaar reed, maar v. Leeuwen had het weer wat min­der tegen. Duymelinks (Itom) heeft in deze race voort­durend de tweede plaats weten te behouden, maar hij had felle aanvallen te verduren van De Vries, Quartel en Maatkamp. Zeer dicht achter Duymelinks wist uit­eindelijk Quartel zijn Itom als derde over de finish te brengen. Op grotere afstand volgde De Vries als vierde en een zeer spannende, rondenlange strijd tussen v. d. Ven en Maatkamp wist laatstgenoemde in zijn voordeel te beslissen, zodat hij vijfde werd. Achter zevende man Scholten viel weer van een wiel aan wiel gevecht te genieten tussen Zoombelt en Van Aken en dit won Zoombelt.
In de kop de start van de 250-ers, met vooraan Dekker (69), P. v. d. Goorbergh (85), De Vries (90), v. d. Lugt (58), Alkema (67) en winnaar v. Aken (70). Links 350 cc winnaar De Vries in actie, met achter zich Spahn
50 cc junioren:

1.   J. van Leeuwen, Honda, 101,273 km/u:
2.   H. Duymelinks, Itom;
3.   F. Quartel, Itom;
4.   J. de Vries, Kreidler:
5.   G. Maatkamp, Kreidler;
6.   W. v. d. Ven, Sache:
7.   J. Scholten. Itom;
8.   J. Zoombeit, Sachs;
9.  M. van Aken. Kreidler;
10. J. Riet­man, Kreidler;
11. R. Post, Kreidler;
12. C. Mulders, Kreidler;
13. P. v. d. Goorbergh, Tohatsu:
14. R. Ypelaar DKW;
15. H. Kore­brits, Kreidler;
16. G. van Beek, Sachs;
17. F. du Chatenier, NSU;
18. A. Zandee, Itom;
19. L. Vorontsov, Ital:
20. E. Loers, Berini.

Snelste ronde: J. van Leeuwen, 2 min. 24,8 sec. = 104.245 km/u.
50 cc senioren:

1. P. Kemperman, Itom, 98,995 km/u;
2. F. Swaep, Tomos;
3. A. van Koeveringe, Tomos;
4. J. Meyer, Derbi;
5. H. Meyer, Kreidler;
6. A. Baas, Itom.

Snelste ronde: F. Swaep, 2 min. 25,8 sec. = 103,53 km-u.
50 cc juniorenstrijd met voorop Zoombelt (34), Duymelinks. (14) die tweede werd, en De Vries (15)

NEDERLANDSE SUCCESSEN IN BELGIË

Cees van Dongen won zondag 1.1. op het circuit van Beveren-Waes zowel de 50 cc als de 250 cc race. Ook andere landgenoten waren succesvol, zoals uit de uit­slagen blijkt, namelijk: 50 cc. 1. C. van Dongen 21.20,2 (gem. 75,9 km/u) - 2. Hoogeveen (Ned.) 21.34,6 - 3. Ha- nick - 4. P. Kemperman (Ned.) - 5. Hamptine - 6. Del- haise - 7. Bogaert - 8. H. Meyer (Ned.).

250 cc: 1. C«van Dongen (Ned.) - 2. N. André de la Porte (Ned.) - 3. K. Bogaert - 4. Goegebeur - 5. ex aequo (de race ging over 2 manches) N. Breedt (Ned.) - Ver- dood - 7. Maayer - S. Lehen.

De zijspanrace werd gewonnen door Camathia vóór de Australiër Barry Thompson en de Duitser Butscher.