Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1967.

Bedankt Peter Goedegebure voor deze nog ontbrekende informatie.


Het wedstrijdverloop van de race in Rockanje op Zaterdag 20 mei 1967 zoals ik dat toen genoteerd heb. (Ton Kooyman)

In de vierde ronde kwam je helaas niet meer door.

De Stichting Circuit Rockanje heeft het dit jaar zonder voorzitter moeten stellen bij de organisatie van haar jaarlijkse wegrace, aangezien oud-burgemeester Spaans, die de grote animator is geweest voor deze jaarlijks terugkerende race, zijn burgemeesterschap had verlegd naar Goor en daardoor slechts als toeschouwend erelid aanwezig kon zijn. Toch was het de organisatoren gelukt om hun moeilijke, korte circuit weer goed te laten keuren door de wedstrijdleiding, maar daar hadden ze dan ook 15 ton stro voor nodig. De dienstdoende mannen van Hermandad en de controleurs hadden strenge in­structies en daar hielden ze zich aan, zodat grote ge­deelten naast het circuit volkomen vrij van publiek bleven. Met dit alles hadden de renners natuurlijk niets te maken, zij moesten echter gezamenlijk vechten tegen de stormachtige wind die volgens deskundigen waarden bereikte van 9 à 10. Dit weerhield hen er echter niet van om de bestaande ronderecords te verbeteren.

In de 50 cc klasse deed winnaar .De Vries dit door 1,3 sec. van het twee jaar oude record van v. Dongen af te knabbelen en het met 1.25,9 sec. op zijn naam. te stellen. In de 125 cc klasse verbeterde Cees v. Dongen met bijna twee sec. het record dat' op naam stond van Rijkhoff. Zijn tijd van 1.21,2 89.407 km/u) was bijzonder snel op dit circuit, en .niemand van zijn concurrenten kon, er dan ook aan tippen:

In de klasse 50 cc nationaal werden uit drie series van telkens 20 renners de 7 eerstaankomende geselecteerd, zodat er 21 coureurs aan de start kwamen voor de finale. W. Spruit (Garelli) had de beste trainingstijd gemaakt met 1.31,7 en slaagde er in om na een ronde als eerste door te komen, hoewel Groeneboom (Kreidler) de snelste start had.
Groeneboom moest in de tweede ronde ook nog de zonder ruit op zijn stroomlijn rijdende Foe­kema (Kreidler) voorbij laten gaan. In de volgende ronde moest Spruit zijn belagers laten passeren maar hij bleef goed volgen en Wachtte zijn kans af. Op de vierde plaats reed Post (Kreidler) en hoewel zowel ,voor als achter hem de posities voortdurend wijzigden, behield hij deze plaats van de eerste tot de laatste ronde. In de tiende ronde begon plotseling. Foekema's motor over te slaan. Spruit was 't handigste met het passeren want hij veroverde weer de kop om deze niet meer af te staan. Groeneboom werd tweede en Foekema had genoeg voorsprong op Post om toch nog derde te worden. G. v. Beek won twee plaatsen en werd zo vijfde nadat hij eerst Zegwaard was gepasseerd en vervolgens Ypelaar die daarna helaas uitviel.

Hoewel de 50 cc internationalen sneller waren dan de 125 cc nationalen, was hun wedstrijd als kijkspel niet zo mooi. De man die in de training het snelste was geweest, J. de Vries (Kreidler), nam meteen na de start de leidersplaats om deze niet meer af te staan. Om de twee­de plaats was een gevecht tussen de beide Jamathi cou­reurs Mijwaart en Lodewijkx, dat laatstgenoemde in zijn voordeel wist te beslissen. Cees van Dongen die in de training, vierde was viel al in de eerste ronde uit. Gedu­rende de gehele wedstrijd reed Bruins zijn Kreidler op de vierde-laats-hoewel hij soms bijna gepasseerd werd door Toersen die eveneens Kreidler reed. De volgende plaat­sen werden (met een ronde achterstand) ingenomen door Kemperman, Schurgers en Mos.
Bijna is Groeneboom Spruit gepas­seerd maar het lukt hem net niet, de Garelli accelereert sneller.



Op een van Veen Kreidler reed J. de Vries de volle vijftien ronden aan de kop en behaalde zo de overwinning bij de 50 cc internationalen voor de Jamathi coureurs

                                                                      Zandvoort Augustus 1967.


Bij de 50 cc Internationalen ging Jan de Vries ging zoo ont­zettend hard -- aan een rondetijd van 2.06,6 zijn de Van

Veen-Kreidler's nog nooit geweest ---, dat tweede man Aalt Toersen steeds meer terrein prijs moest geven. Her­man Meijer stuurde zijn eigenbouw bekwaam naar een derde plaats. Overigens ontaardde deze klasse in een

ware slijtageslag, want van de 11 starters bleven er slechts vijf in leven, de machines wel to verstaan. Jan-de Vries boekte met deze zege zijn vierde overwinning in dit seizoen en is daarmee ongrijpbaar geworden voor zijn naaste concurrenten in de jacht naar het kampioenschap.

                                                                   Oldebroek 1967.


Ondanks fret feit, dat er slechts twee inhoudsklassen aan de start verschenen, bood het programma toch voor- elk wat wils, doordat naast de nationale startbewijshuwders ook de internationalen aan de start verschenen. De 50 cc nationalen beten de spits of in de eerste wedstrijd., die verreden werd in twee series, een herkansing en een daverende finale met in totaal 25 starters. De eerste serie ontaardde direct: in een strijd tussen de twee grote kans hebbers in deze klasse Foekema en Post, maar evenals in de training leek Post ook nu de snelste te zijn. Van Leeuwen bracht zijn Honda op enige afstand achter die beide koplopers op een keurige derde plaats.


De tweede serie gaf in de eerste ronden een aardig duel to zien tussen Van Beek en Spruit. Spruit wist het gevecht in de laatste ronden echter definitief in zijn voor­deel to beslissen door een geringe voorsprong to nemen op Van Beek.


De plaatselijke favoriet: Zoombelt, die men vanwege zijn forse postuur niet als een 50 cc coureur zou herkennen bracht zijn Sachs op een keurige derde plaats over de streep met ruime voorsprong op de Roterdammer Vrijdag, die de 50 cc Honda van Kees van Don­gen mocht lenen en het op deze Brullende viertakt ook uitstekend deed.

De tien snelsten uit elke serie mochten zich opstellen achter de streep voor de .finale, Dit aantal, werd aangevuld met vijf Rijders uit de herkansing, die met groot verschil gewonnen werd door Groeneboom.

De finale werd weer een krachtmeting tussen L. J. A. Foekema en H. Post. Ook nu was de uit Den Haag afkomstige Foekema weer de rapste bij de start. Maar Post kwam onstuitbaar naar voren op zijn Hemeyla en na gaf in de tweede ronde Groenenboom het nakijken to hebben gegeven, moest in de vijfde ronde ook Foekema het hoofd buigen en Post zelfs een vrij grote voorsprong toestaan. Groenenboom wist zich door snel en safe to sturen op de derde plaats to handhaven, daarbij de vierde man, Van Beek uit Varsseveld, geen kans gevend dichterbij to komen.


Plaatselijke fa­voriet Zoombelt reed ook nu voor wat hij waard was en tot groot enthousiasme van het publiek hield hij lange tijd de vijfde plaats stevig in handen. In de laatste ronde zou hij op fortuinlijke wijze nog naar de vierde plaats opschuiven door het uitvallen van Van Beek. Vrijdag en Van Leeuwen vochten daar­achter een Honda-duel uit, dat de gehele race duurde, maar waarbij de (Van Dongen)­Honda van de Roterdammer Vrijdag net iets harder bleek to lopen.


Bij de 50 cc Internationalen bleken de Van Veen-Kreidler's van Jan de Vries en Aalt Toersen oppermachtig. De teamgenoten gin­gen daarom maar elkaar te lijf, waarbij in de eerste manche Toersen zich na een voort- durend stuivertje wisselen met De Vries nog net de snelste toonde. Meijer had een zeer goede start gehad en kwam twee ronden lang als derde door. Het gevaar voor hem kwam echter in de gedaante van Cees van Dongen, die in de derde ronde bij het naderen van een brocht net even iets langer het gas dorst open to hou­den, zijn Honda er aan de binnenkant tussen stak en bij het uitkomen van de bocht Meijer het nakijken gaf, die zich echter veilig op de vierde plaats wist to hand-haven.


De Jamathi's van Paul Lodewijkx en Martien Mijwaart kunnen de laatste tijd hun draai maar niet vinden, want ook nu reikten zij niet verder dan een vijfde en zevende plaats. Mijwaart moest zelfs de Kreid­ler van Bruins voor later gaan, die vanaf de achtste plaats goed naar voren kwam.


In de tweede manche zetten De Vries en Toersen on­verdroten het Kreidler-duel voort, maar ditmaal was het De Vries die voortdurend aan de winnende hand was en dank zij voortreffelijk sturen (en een klein schuivertje van Toersen, die echter onmiddellijk weer in het zadel sprong) wist hij een zodanige voorsprong te nemen, dat zijn totaaltijd over beide manches de zege aan hem toewees.


Bruins deed het ook nu voortreffelijk. Na lange tijd als vierde doorgekomen to zijn, belaagde hij in de laatste ronden niemand minder dan Cees van Dongen en in de allerlaatste ronde zelfs met succes, Mijwaart werd nu vijfde, terwijl Meijer op een van Post geleende machine als zesde over de streep kwam.


Opmerkelijk klein was het snelheidsverschil tussen de 50 en 125 cc machines. De Vries draaide zelfs snel­ler dan de snelste man uit de 125 cc nationalen (zie uitslagen),' Ook het verschil met de internationale 125 cc klasse en de 50 cc internationale klasse was slechts zeer gering. De snelste ronde van Cees van Dongen lag slechts 2 km hoger dan die van de 50 cc winnaar Jan de Vries, die zijn 12-versnellings Kreidler met een gemiddelde van ruim 102 wist, rond te krijgen.

UITSLAGEN OLDEBROEK

50 cc Nationalen:

  1. R. Post.

  2. L. J. A. Foe­kema.

  3. J. Groeneboom.

  4. J. P. F. Zoombelt.

  5. M. Vrijdag.

  6. J. L. van Leeuwen.

  7. R. J. Ijpelaar.

  8. C. Zegwaard.

  9. J. Warners.

10. A. A. Storm.

11. J. F. de Kaste.

12. T. Ramaker.

13. G. H. van Beek.

14. A. E. K. Meyer.

15. M. Nieuwdam.

16. A. J. Dalemans.

17. A. v. d. Broeke.

18. E. P Emmerling.

19. G. Vos.

20. G. Koster.

21. H. H. Foekema.

22. J. Roos.

Enschede.

Den Haag.

Ouci-Beijerland.

Oldebroek.

Rotterdam.

Leidschendam.

Amsterdam.

Harderwijk.

Zuid-.Beiierland.

Vlaardingen.

Nw.-Amsterdam.

Hattum.

Varsseveld.

Den Haag.

Rotter­dam.

Leiden.

St Laurens.

Vlaardingen.

Daarlerveen.

Rhoon.

Den Haag.

Maurik.

Hemeyla.

Kreidler.

Kreidler.

Sachs.

Kreidler.

Honda.

DKW.

Sachs.

Jappla.

Itom.

Kreidler.

Kreidler.

Mijbeek.

Royal Nord.

Honda.

Garelli.

Kreidler.

Itom.

Kreidler.

Dimagaco.

Kreidler.

Kreidler.

Snelste ronde R. Post, 1.59.7 96,992 kin/uur.

50 cc Internationalen:

1. J. de Vries. St. Jacobi Parochie, Kreidler, 39 punten, tild 31.42.3;


Snelste ronde J. de Vries, 1.53,8 = 102,021 km/uur

  1. J. de Vries.

  2. A. Toersen.

  3. C. v. Dongen.

  4. J. Bruins.

  5. H. Meijer.

  6. M. Mijwaart.

  7. P. Lodewijkx.

  8. P. Kemperman.

  9. J. Schur­gers.

10. H. Viscaal.


Kreidler.

Kreidler.

Honda.

Kreidler.

Hemeyla.

Jamathi.

Jamathi.

Itom.

Kreidler.

Honda


St. Jacobi Parochie.

Den Hulst.

Rotterdam.

Deventer.

Laren.

Nederhorst den Berg.

Nederhorst den Berg.

Slikkerveer.

Haarlem.

Almelo.

HEMEYLA 1968. 1966 - 2. #top
Start eerste serie nationaal. No. 7 Is v. Beek, de grote overwinnaar. Naast hem I.. Foekema, wiens motor vastliep en daar­naast Vorontsov. die niet verder kwam dan een 16e plaats In de finale.
Aan de Stichting Sportevenementen R.A.M. is het te danken, dat het tamelijk karige aantal wegraces in ons land met een vermeerderd is. Weliswaar een wegrace voor uitsluitend 50 cc racers, maar we hopen dat dat slechts het prille begin is en dat er in de toekomst een vervolg op zal zijn en mogelijk ook een uitbreiding. Aan de renners zal het niet liggen want die grijpen elke gelegenheid om te rijden met beide handen aan.
Qua organisatie en verloop van de wedstrijden mag deze eersteling zeer geslaagd genoemd worden, maar helaas was de publieke belangstelling nogal minnetjes. We hopen dat dit voor de organisatoren geen reden zal zijn om het volgend jaar verstek te laten gaan.
Verreweg de meeste spanning brachten de internatio­nale rijders. In beide manches werd door de drie kop­lopers, De Vries, Lodewijkx en Toersen bikkelhard om de overwinning gevochten. De race werd uiteindelijk op een tactische manier gewonnen door De Vries, nadat Toersen hem in de tweede manche opzettelijk voorbij had laten gaan, wat hem het dringend nodige puntje voor de overwinning opleverde. Zo was de interne poli­tiek van de Kreidler-ploeg. Tot de voorlaatste ronde van de tweede manche lagen deze drie jongens namelijk in precies omgekeerde volgorde in vergelijking met de eer­ste manche, zodat het er naar uitzag dat ze evenveel punten zouden behalen. In dat geval zou de totaaltijd beslist hebben, en aangezien de heren nooit meer dan 20 meter uit elkaar waren geweest, was het bijzonder on­duidelijk wie er met de eindoverwinning zou gaan strijken. Bovendien was het zo, dat De Vries en Lode­wijkx evenveel punten hadden voor het kampioenschap. Toersen had een wedstrijd minder gereden, en stond dus ver achter. Daarom stopte hij in de laatste ronde om  
De Vries voor te laten, wat deze niet alleen de overwinning opleverde, maar ook de leiding in de stand om het Nederlands kampioenschap.
Dit was het wel zeer verrassende einde van een bij­zonder spannende race. In de eerste manche had Toer­sen zich ogenblikkelijk aan de kop genesteld met slechts enkele meters voorsprong op De Vries die op zijn beurt hoegenaamd geen voorsprong had op Bruins, wiens Kreidler het vandaag wel bijzonder goed deed. Op de vierde plaats lag Lodewijkx die zijn snelle Jamathi al zeer vlug voorbij Bruins wist te brengen, zodat de drie koplopers op een kluitje bij elkaar zaten en bleven zit­ten. Op het zeer snelle circuit (snelste ronde meer dan 110 km/u) bleken de twee Kreidlers en de Jamathi vol­komen aan elkaar gewaagd te zijn. Daarom werd elke fout onmiddellijk afgestraft, een keer misschakelen of niet volkomen de ideale lijn volgen betekende zeker een plaats verlies. De Vries maakte het eerste foutje zodat Lodewijkx voorbij kon komen, maar niet voor lang, want in de hairpin ging deze hem na twee ronden weer voorbij, nu definitief. Daarna verschalkte hij ook nog Toersen en wist zo deze manche te winnen, vóór Toersen en Lodewijkx. Bruins was in het begin teruggevallen naar de zesde plaats, maar werkte zich spoedig weer naar de vierde plaats, welke hij ook in de tweede manche wist te behalen. Cees van Dongen was door bougiepech een ronde later gestart, werkte zich enorm

In de filiale moest Zoombelt (op de foto links) Voelaar even laten gaan, maar vocht zijn plaats terug. Daarnaast: hij de Internationa­len reed Bruins keurig naar de le plaats,
op en werd toch nog zesde. In de tweede manche wilde zijn motor weer niet starten, zodat hij naar het renners­kwartier verhuisde. De nationale kampioen van verleden jaar, Meyer uit Laren, kwam wel wat snelheid te kort, maar werd in beide manches vijfde.
Lodewijkx maakte in de tweede manche geen enkele fout, wat wel blijkt uit zijn rondetijden, deze lagen namelijk nooit verder dan 1,5 sec. uit elkaar. Dat gold ook voor Toersen en De Vries, maar toch verwisselden zij nog wel eens van plaats, met de boven vermelde afloop.
Voordat de internationalen van start waren gegaan, waren er drie series nationaal verreden, waaruit telkens de zes eersten geplaatst werden in de finale. Voor het restant van de rijders werd nog een herkansing gehou­den die nog eens zes finalisten opleverde.
In de eerste serie was één man alle anderen met groot overmacht de baas. Dat was v. Beek, die zijn Kreidler ongeveer tien seconden per ronde! sneller rond het cir­cuit stuurde dan zijn naaste belagers, om maar niet le spreken van de jongens die ergens achter in het veld draaiden. Het verschil was zo groot, dat slechts vier anderen in dezelfde ronde wisten binnen te komen. Dat waren Meyer, v. d. Brocke, Bron en Vorontsov, die in deze volgorde eindigden. Met een ronde achterstand wist ook Ferbrache zich te plaatsen voor de finale, welke hij echter niet uitreed.
In de tweede serie leidde Post van start tot finish. Ook de nummers twee en drie, Zoombelt en H. Foeke­ma, bezetten deze plaatsen de volle tien ronden. Rama­ker pikte de vierde plaats af van De Jong, wat echter niet nodig was geweest, want een ronde voor het einde viel De Jong tilt. Daardoor werden Kosten en Roos ook geplaatst voor de finale.
De eerste zes doorkomenden na een ronde van de der­de serie hadden achteraf gezien ook niet voor hun goede plaatsen hoeven knokken, want zij namen ook de eerste zes plaatsen in op het einde van de serie, zij het in een andere volgorde. Alleen Groeneboom behield de leiding voortdurend in handen. De volgenden waren: v. Leeu­wen, Ypelaar, J. Meyer, Emmerling en Nieuwdam.
Uit de herkansing kwamen nog zes rijders in de finale, die deze ook alle zes uitreden. Van hen wist De Jong zelfs een achtste plaats te veroveren.
In de voorgaande wedstrijden had Groeneboom al laten zien dat hij wel iets van motorracen afwist, vooral van starten. Hij nestelde zich dan ook meteen op de eerste plaats, maar v. Beek liet daarna zien dat hij toch echt wel de sterkste was. In de tweede ronde al ver­overde hij de eerste positie om die niet meer af te staan. Dit maal kon hij echter geen tien seconden per
ronde van zijn concurrenten weglopen, maar toch was zijn voorsprong op het einde aanzienlijk. Op enige afstand wist Groeneboom hem te volgen, daarmee op derde man v. Leeuwen een behoorlijke voorsprong opbouwend. Van Leeuwen is een van de weinigen die in deze kleine klas­se een viertakt berijdt, en daarom is het een genot om te horen hoe hij zijn zwaar ronkende Honda tussen (maar meestal veer) de snerpende tweetakten weet te houden. De volgende plaats was voor de Kreidler van H. Foekema, die van de achtste plaats was komen opzet­ten. Zoombelt en Ypelaar behaalden de volgende plaatsen.
                                                     G. v. cl. Beek
  1. W. Spruit
  2. J.Groenenboom
  3. L. Foeke­ma
  4. B. Post
  5. G. V. Beek
  6. C. ZegWaard
  7. W. de Jong
  8. K. Gootjes
  9. J. de Kaste
10. A. Meier
11. G. Vos
12. E. Emmerling
13. A. Palster
14. G Koster
15. W. Storm
Bergschenhoek
Oud Beijerland
Den klaag
Enschede
Varsseveld
Naaldwijk
Amsterdam
Winkel
Amsterdam
Den Haag
Daarlerveen
Vlaardingen
Ambacht
Rhoon
Vlaardingen
Garelli
Kreidler
Kreidler
Kreidler
Kreidler
Sachs
Amsterdam
Itom
Itom
Roy Nord
Kreidler
Itom
Itom
Dimajaco
Itom
50cc nationaal:

W Spruit, gem 78,664 km/u
Snelste ronde W. Spruit-1.29,7 '= 80.83 km/u .
  1. J. De Vries
  2. P. Lodewijkx
  3. M. Mijwaart
  4. J. Bruins
  5. A Toetsen
  6. P. Kemperman
  7. J. Schurgers
  8. H. Mos
  9. H. Viscaal
10. A. v. Exel

St. Jacobiparochie
Nederhorst den Berg
Nederhorst den Berg
Deventer
Den .Hulst
Slikkerveer
Haarlem
Assen
Almelo
Roterdam
Kreidler
Jamathi
Jamathi
Kreidler
Kreidler
Itom
Kreidler
Tohatsu
Honda
X-16
50 cc internationaal:

J. De Vries, St. Jacobiparochie gem. 80,604 km/u
Snelste ronde De Vries 1..25.9.= 84,356 km/u.
1. L. J. A. Foekema
2. J. Zoombelt
3. R. Post, Enschede
4. M. Nieuwdam
5. J. F. Scholten
6. G. Vos
7. E. P. Emmerling
8. R. J. Storm
9. J. Warners
Den Haag
Oldebroek
Enschede
Rotterdam
Emmen
Daarlerveen
Vlaardingen
Rotterdam
Zuid-Beijerland
Kreidler
Sachs
Kreidler
Honda
Kreidler
Kreidler
Itom
Itom
Rom.
Nationaal 50 cc:

L. J. A. Foekema, Den Haag, Kreidler, race­gemiddelde 100,234 km/uur:
Snelste ronde 5.19,3 100,988 km/uur, op naam van L J, A. Foekema.
1. P. Lodewijkx
2. J. de Vries
3. M. Mijwaart
4. J. Schurgers
5. H. Meyer
6. J. Bruins
7. H. Viscaal
Nederhorst
St. Jacobaparochie
Nederhorst
Haarlem
Laren
De­venter
Almelo
Jamathi
Kreidier
Jamathi
Kreidler
Kreidler
Kreidler
Honda.
Internationaal 50 cc:

1. P. Lodewijkx, race­gemiddelde- 110,128 km /uur;
Snelste ronde 4.50,2  111.113 km/uur, op naam van P. Lodewijkx.
Winnaar bij vérrassing was Henk van Beek, die zelf maar niet begreep, waar zijn concurrenten in de 50 cc Nationalen beleven. Van Beek nam direct een ruime voor­sprong en hoewel hij telkens angstig over zijn schouder keek, bleef zijn voorsprong op Post, Groenenboom en IJpelaar praktisch ongewijzigd, hoezeer dit drietal el­kaar ook opjoeg. Luc Foekema had deze middag pech, want hij vertrok pas, toen het gehele veld reeds lang en breed over de Hunserug verdwenen was. Ondanks een schitterende inhaalrace, waarbij hij de snelste ronde draaide in deze klasse, kwam hij echter niet verder dan een negende plaats, waardoor hij kostbare kampioens­punten verspeelde. Met nog twee wedstrijden te rijden is de strijd tussen Van Beek en Foekema nog volkomen open. Zoombelt en Van Leeuwen beslisten een prachtig duel om de 5e plaats op de eindstreep, waarbij Van Leeu­wen even een „slipstreampje" pakte en Zoombelt op de streep klopte.

Bij de 50 cc Internationalen ging Jan de Vries zo ont­zettend hard — aan een rondetijd van 2.08,6 zijn de Van Veen-Kreidlers nog nooit geweest —, dat tweede man Aalt Toersen steeds meer terrein prijs moest geven. Her­man Meyer stuurde zijn eigenbouw bekwaam naar een derde plaats. Overigens ontaardde deze klasse in een ware slijtageslag, want van de 11 starters bleven er slechts vijf in leven, de machines wel te verstaan. Jan de Vries boekte met deze zege zijn vierde overwinning in dit seizoen en is daarmee ongrijpbaar geworden voor zijn naaste concurrenten in de jacht naar het kampioen­schap. wat hij waard was en zag kans om met zijn standaard R5OS voortdurend in de slipstream van de veel snellere RS-sen te blijven.
                                                                                                                                                                            C. V.
                                                                              Uden September 1967.

In de Noordbrabantse gemeente Uden zijn zondag 17 september wegwedstrijden gehouden voor de klassen 50, 125 en 250 cc. De organiserende vereniging, motorclub Vitesse, mocht zich wederom verheugen in een prettige medewerking van het Udens gemeentebestuur, zodat de wedstrijden ditmaal konden plaatsvinden op een uitge­breid stratencircuit, dat bij afwezigheid van de burge­meester, drs. Schampers, werd geopend door de wethouder Alderhuisen.
In tegenstelling tot de voorafgaande trainingsdag werd op deze wedstrijddag gereden onder gunstige weersomstandigheden. De baan, die op enkele plaatsen nog door plassen bedekt werd, droogde meer en meer op. De eerste wedstrijd was de eerste serie van de 50 cc klasse. Na het „helpers weg" en het aftellen van de laat­ste seconden snerpte een dozijn 50 cc-ers over het 2.705 meter lange circuit. Uit de zo kort na de start nog on­overzichtelijke groep renners bleek Jan Groeneboom met zijn Kreidler zich na een ronde enigszins te hebben los­gemaakt. Hij werd echter onmiddellijk bedreigd door Luc Foekema en Jan Zoombelt, resp. op Kreidler en Sachs. Een losgeraakt bedieningsorgaan noodzaakte Groe­neboom echter tot een korte pitstop, die hem echter al direct een fikse achterstand op de kopgroep opleverde. Toch slaagde hij er na zes ronden vechten in als derde over de eindstreep te gaan achter winnaar Luc Foekema, die er inmiddels in was geslaagd een veilige voorsprong op te bouwen op zijn naaste belager Jan Zoombelt.
Snerpende motoren spoten weg bij de start van de finale In de klasse 50 cc nationalen.
Mijwaart deed verwoede pogingen de aanval van Jan Bruins af te slaan. Het zou hem echter niet gelukken zijn Jamathi vóór de Kreidler over de eindstreep te krijgen.
In de tweede serie van deze klasse verschenen 19 ren­ners aan de start. Al direct na de start dienden de kop­lopers zich aan: Henk van Beek op Meybeek, Roelof Post op Hemeyla en Rikus Foekema op Kreidler. Daar de toestand in deze kopgroep zich niet wijzigde, ging de aan­dacht uit naar de felle gevechten in de middengroep. We zagen daar onder meer Nieuwdam op Honda, Maat­kamp op BMS, Wim Strom op Itom en Joop Roes op Kreidler het elkaar bijzonder lastig maken in een poging op een zo gunstig mogelijke plaats te eindigen. De finale van de wedstrijd in de nationale 50 cc klasse bracht wat sensatie. De beide broers Foekema hadden zich voor .deze finale geplaatst. Vooral Luc had een for­tuinlijke start waardoor hij vrijwel onmiddellijk de kop kon pakken, direct gevolgd door Henk van Beek en Rikus Foekema. In het rennersveld hadden vele wisselingen van positie plaats, .waarbij de opmars van Paul Emmerling op zijn Itom van de laatste plaats naar het middenveld het mooiste was. Vlak na het ingaan van de vierde ronde ging de koploper, Luc Foekema in de haarspeldbocht (die al meerdere renners, ook in de training al, noodlottig was geworden) onderuit. Hij krabbelde weer snel over­, eind, maar lag toen toch al op de laatste plaats. In de loop van de wedstrijd wist hij toch echter de vierde plaats te bereiken en dit was voor hem voldoende om het kampioenschap in deze klasse te behalen, mede omdat zijn naaste rivaal Henk van Beek vroegtijdig de strijd moest staken. De finale zelf werd gewonnen door Rikus Foekema,- gevolgd door Jan Zoombelt en Jan Warners.

Bij de start van de 50 cc internationalen was Aalt Toersen met zijn Kreidler het eerste weg. Achter hem streden Mijwaart op Jamathi, Jan Bruins op Kreidler en Lodewijkx op Jamathi, Lodewijkx's machientje hield het echter niet vol. Ondertussen wist Jan Bruins steeds dich­ter bij Toersen te komen, terwijl Mijwaart. en Meijer (op Hemeyla) vochten om de derde plaats. En inderdaad ge­lukte het Jan Bruins vóór Aalt Toersen te komen in de voorlaatste ronde. Maar in de laatste ronde waagde Bruins, opgejaagd door Toersen, iets te veel, zodat hij door een schuiver de eerste plaats toch weer aan Toersen moest laten en zelf genoegen moest nemen met een tweede plaats. Meijer slaagde erin om voor Mijwaart te blijven, die op zijn beurt werd gevolgd door Henk Viscaal op Kreidler.
 50 cc Internationaal:

  1. J. de Vries, St. Jac Parochie (Kreldler)
  2. P Lodewijks. Nederhorst den Berg (Jamathi)
  3. A. Toersen, Den Hulst (Kreidier)
  4. .1. Bruins. Deventer (Kreldier)
  5. H. Meyer. Laren (HEMEYLA)
  8. L. A. Harskamp. Hilversum (Jamathi)
  9. C. v. Dongen, Rotterdam (Honda)
10. P. Kemperman. Slikker-veer (Hom)
Snelste ronde: de Vries, 1.40,6 112.233 km/u
 50 cc nationaal:

  1. G. H. Beek, Varsseveld (Kreidler)
  2. J. Groenenboom. Oud Beyerland (Applar)
  3. J. v. Leeuwen. Leid­Schendam (Honda)
  4. H. Foekema. Den Haag (Kreidler)
  5. J. Zoombeit, Oldebroek (Sachs)
  6. R. Ypelaar, Amsterdam (DKW)
  7. J. Meyer. Poortugaal (Derbi)
  8. W. de Jong. Amsterdam (To­mos)
  9. M. Nieuwdam, Rotterdam (Honda)
10. H. L G. Letterrnan, Oud Beyerlanct (Cojapit)
11. A. v. d. Broek. St. Laurens (Kreldler)
12. A. Mever. Den Haag (Royal Nord)
13. R. Bron Amsterdam (Toluit­su)
14. T. Ramaker, Hattem (Kreldler)
15. E. Emmerling. Vlaar­dingen (Mom)
16. L. Vorontsov. Rotterdam (Minareli)
17. M. Kamp, Borne (Kreidler)
18. J. Rons. Maurik (Kreldler)
19. J. Schut. 't Zand (Kreidler)
20. W. Beerends, Den Hang (garelli)
21. G. Vos. Daarierveen (Kreldler)
Snelste ronde: v. Beek 1.46.4 111.951 km/u
50 cc Internationalen:

1. J. de Vries, .Kreidler, raceemiddelde 117.72 km/uur; 2. A. Toersen, Kreidler
3. H. Meyer, Meijbeek
4. P. Kemperman, Itom
5. J. Bruins, Kreidler.
Snelsty ronde J.. cle Vries, 2.
 7. J. Meyer, Derbi
 8. W. Storm, Rom
 9. T. Daleman, Garelli
10. E. Emmeriing, Itorn
11. L. Foekema, Kreidler
12. A. v. d. Broeke, Kreidler
13. R.. Foekema. Kreidler
14. P. de Breuk, Kreidler
15. G. Vos; Kreidler
16. J. Koster, Dimajaco
17. M. Nieuwdam, Honda
18. T, Bazuin, Kreidler
19. R. Storm, Itom
20. L. Vorontsov, Mina­relli
Snelste ronde L. Foekema, 2.13.6 -= 112.984 km/uur.km
50 cc Nationalen:

1. H. van Beek, Mijbeek, racegemiddelde 110.88 km/uur
2. R. Post, Hemeyla
3. J. Groenenboom, Kreidler
4. R. Ijpelaar, DKW
5. J. v. Leeuwen, Honda
6. J. Zoombelt, Sachs
10. W. Storm, Vlaar­dingen, Itom
11. J. Warners, Zuid-Beijerland, Jappya
12. M. Nieuwdam, Rotterdam, Honda
13. P. Emmerling, Vlaardingen, Itom
14. G. Koster., Rhoon, Dimajaco
15. T. Daleman, Leiden, Garelli
16. F. de Jong, Amsterdam, Tomos
17. A. Meyer, Den Haag, Royal Nord
16. W. v. Driel, Rotterdam, Garelli
19. F. Brou­wer, Den Haag, Zundapp
20. L. Vorontsov, Rotterdam, Minarelli
Snelste ronde L. Foekema, 2.14,5 = 112.228 km/uur

50 cc  Internationalen:


1. A. Toersen. Den Hulst, Kreidler, race­gemiddelde:119,19 km/u
2. J. Bruins, Deventer, Kreidler
3. H. Meijer, Laren (Gld), Hemeyla
4. M. Mijwaart, Nederhorst den Berg,  Jamathi
5. H. Viscaal, Almelo Honda
Snelste ronde: Bruins: 81,28 km/u, /u.
50 cc Nationaal:                    UITSLAGEN: Zandvoort Juli 1967.

1. L. Foekema, Den Haag, Kreidler, racegemid­delde 110.221 km/u
2. R. Post, Enschede, Hemeyla
3. H. v. Beek, Varsseveld. Mijbeek
4. J. Groeneboom, Oud-Beijerland, Kreidler
5. J. Zoombelt, Oldebroek, Sachs
6. J. v. Leeuwen, Leidschendam, .Honda
7. R. Bron, Amsterdam, Tohatsu
8. D. Teunissen, Rotter­dam, X-16
9. R. IJpelaar, Amsterdam, DKW

Cees van Dongen op weg naar een van
de drie overwinningen die hij in Uden
wist te behalen in de klassen 125 en 250 rc internationalen.