Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1969.
                                   AFGIFTE WEGRACESTARTBEWIJZEN 1969

De Centrale Sportcommissie heeft besloten alle rijders, die in de kampioenswedstrijden 1968 één of meer punten hebben behaald, in aanmerking te brengen voor een start­bewijs 1969 in de betrokken klasse(n). Voor de desbetref­fende kampioensstanden wordt verwezen naar „Motor" van 30 augustus, 6 en 13 september jl. Alle overige gegadigden (dus nieuwelingen en startbewijshouders 1968 zonder kam­pioenspunten) zullen zich tijdens de Voorjaarstrainingen op het Circuit van Zandvoort voor een wegracestartbewijs kunnen klasseren.

INDELING WEGRENNERS 1969
De Centrale Sportcommissie heeft voor 1969 de navolgen­de indeling van wegrenners gemaakt:
                                                            TECHNISCHE EISEN 50 CC WEGRACES

Zoals uit de desbetreffende publikaties bekend zal zijn, geldt met ingang van 1969 bij 50 cc wegraces, tellende voor het wereldkampioenschap, dat de machines slechts uitgerust mogen zijn met één cilinder en maximaal zes versnellingen.
De aandacht wordt erop gevestigd, dat een en ander bij nationale wegraces nog zal worden vrijgelaten.
Het circuit Oostappen te Asten lijkt beslist een aan- te zijn in de wegracesector. Het 8000 meter lange parcours heeft een redelijke breedte, een goed weg­dek, uitloopmogelijkheden en een grote verscheidenheid aan bochten, niet alleen haakse, maar ook een aantal snelle bochten en een tweetal S-sen. De aanwezigheid van vrijwel alle Grand Prix rijders trok ruim 3000 toe­schouwers, ondanks de nogal dreigende weersomstandig­heden. Het bleef gelukkig het grootste deel van de dag bij dreigen en pas laat in de middag drukte een druilige regen de gemaakte tijden.
In de nationale 50 cc klasse pakte Bennie Maatkamp tweemaal gedecideerd de zege, eenmaal in zijn serie die hij won voor Van de Ven en Kamp, en eenmaal in de spannende finale, waarin hij de sterk opkomende Henk van Kessel in de laatste ronde met een voorsprong van 4 seconden het nakijken gaf.
In de tweede serie toonde Kooyman zijn persoonlijke kwaliteiten en de snelheid van zijn Kreidler door met ruim verschil te winnen van tweede man Wim Storm.
In de finale nam Bennie Maatkamp direct het initiatief in handen door een snelle eerste ronde, waarin hij zo ver uitliep op Henk van Kessel en Kooyman, die con­stant op de 2e en 3e plaats te vinden waren, dat zijn achtervolgers het gat niet in zeven ronden wisten te dichten. Een verdiende eindzege voor Maatkamp dus, die echter de eer van de snelste ronde aan Henk van Kessel moest laten. Wim van de Ven legde beslag op de vierde plaats voor Wim Storm. Achter dit tweetal finishte de Rotterdammer Knoppers op een bijzonder verdiende 6e plaats, want toen de meute al vertrokken was, kwam
Knoppers pas op een snel van Jan Zoombelt geleende machine het rennerskwartier uit stormen om na een goede inhaalrace nog voorin te eindigen
De grote vedetten in de internationale 50 cc klasse maakten het elkaar bijzonder lastig. Paul Lodewijkx werd de grote man in deze kleine klasse. Hij finishte met 5 seconden voorsprong op een heftig strijdend trio, be­staande uit Jan de Vries, Martien Mijwaart en Jos Schurgers. Van dit drietal hadden vooral Jan de Vries en Martien Mijwaart het heftig met elkaar aan de stok, maar uitgerekend in de laatste          
bocht, toen Martien zijn voor­wiel naast dat van Jan gestoken had, liep de Jamathi vast, waardoor De Vries verder zonder tegenstand de 2e plaats kon opeisen, terwijl Jos Schurgers, die van enkele meters afstand het duel aan had zitten kijken, voorbij glipte en de derde plaats pakte.
Ramaker en Van Beek stuurden werkelijk als duivels, waarbij de heren een graskantje niet schuwden, maar de „speed" van hun Kreidlers reikte niet hoger dan een vijfde en zesde plaats. Achter hun rug woedde nog een tweetal aardige duels, waarin de strijd hoog oplaaide. Jan Bruins wist zich Jan Huberts van het lijf te houden, terwijl Jan Warners zich sneller toonde dan Jan Zoom­belt. Aalt Toersen kwam ditmaal niet in de voorste ge­lederen voor, doordat hij gehandicapt werd door een aanlopende achterrem, waarvoor hij in de eerste ronde een langdurige stop maakte en veel terrein verspeelde.

TT - Assen 1969

UITSLAGEN: 50 cc Nationaal:

    1. B. Maatkamp, Varsseveld, Kreidler, racegemid­delde 22.58,3 = 110.610 km/uur
  2. H. v. Kessel, Mill, Kreidler
  3. T. Kooyman. Nijverdal, Kreidler
  4. W. v. d. Ven, Monster, Kreidler
  5. W. Storm, Vlaardingen, Kreidler
  6. J. Knoppers, Rotterdam, Kreidler
  7. N. Leeflang, Arnhem, Royal Nord
  8. M. Kamp, Borne, Kreidier
  9. W. v. Niet, Den Haag, Kreidler
10. J. Roos, Maurik, Kreidier
11. P. de Peijper, Zwijndrecht, Kreidler
12. R. Leeflang, Arnhem, Royal Nord
13. N. v. d. Zanden, Terheyden, Menbra
14. C. Kroos, Amsterdam, Kreidier
15. C. Taubert, Huizen, Honda
16. J. Vennik, Zaandam, Zundapp.
Snelste ronde H. v. Kessel, 3.10,8 = 114.15 km/uur.
  50 cc Internationaal:

   1. P. Lodewijkx, Amsterdam, Jamathi, race­gemiddelde                              22.08,8 = 114.75 km/uur
  2. J. de Vries, Amsterdam, Van Veen Kreidler
  3. J. Schurgers, Haarlem, Kreldler
  4. M. Mij­waart, Amsterdam, Jamathi
  5. T. Ramaker, Hattem, Kreidler
  6. G. v. Beek, Halle, KreIdler
  7. J. Bruins, Deventer. Kreidler
  8. J. Huberts, Den Haag, Kreidler
  9. J. Warners, Zuid-Beijerland, Kreidler
10. J. Zoombelt, Oldebroek, Kreidler
11. A. Toersen, Amsterdam, Van Veen Kreidier
12. H. Meyer, Laren, Kreidler
13. L. Harskamp, Hilversum, Jamathi
14. A. Mulder, Hardenberg, Kreidler
15. M. Nieuwdam, Krimpen a/d Lek, Honda
16. F. de Vaal, Hilversum, Honda.
Snelste ronde P. Lodewijkx, 3.04,7 -117.92 km/uur.
UITSLAGEN: 50 cc Nationaal:

1. Rob Jansen, Utrecht, Kreidler, racegemiddelde 24.38,6 = 94.380 km/uur
2. Bennie Maatkamp, Varsseveld, BMS-Kreidler
3. Wim Spruit, Bergschenhoek, Meurs Garelli
4. Ton Daleman, Leiden, Struik Kreidler
5. Wim v. d. Ven, Monster, Kreidler
6. Rinus Kamp, Borne, Kreidler
7. Roelof Post, Enschede, Hemeyla Kreidler
8. Hans Knoppers, Rotterdam, Kreidler
9. Ton Kooyman, Nijverdal, Kreidler
OLDEBROEK

10. Rob Leeflang, Arnhem, Royal Nord
11. Nick Leeflang, Arnhem, Royal Nord
12. Johan Roos, Maurik, Kreidler
13. Gerrit Koster, Rhoon, Kreidler
14. Wim Keers, Breda, Honda
15. Piet Peyper, Zwijndrecht, Kreidler
16. Sipko Zwart. Steenwijk, Zundapp
17. Kees Kroos. Amsterdam. Kreldler.
Snelste ronde: Rob Jansen, 1.59.9 = 96.980 km/uur.
HENGELO
50 cc Internationalen

H. van Beek
H. Leenheer
J. Bruins
C. v. Dongen
H. Foekema
L. Foekema
J. Groenenboom
L. Harskamp
J. Kostwinder
J. van Leeuwen
G. Letterman
P. Lodewijkx
H. Meij er
C. Molders
A. Mulder
M. Mijwaart
M. Nieuwdam
T. Ramaker
J. Schurgers
A. Toersen
F. G. de Vaal
H. Viscaal
J. de Vries
J. Warners
R. IJpelaar
J. Zoombelt
P. Kemperman
A. H. Koekkoek

Herman Nr 36 Assen 1969

1970. 1968. #top
50 cc internationaal. Paul Lodewijkx wijst de ideale lijn aan merkgenoot Martien Mijwaart, Aart Mulder en Jan Huberts.
Duel Jan de Vries en Mar­tin Mijwaart.
Klasse 50 cc internationaal: l. Aalt Toersen, Amsterdam, Kreidler, racegemiddelde 110,251 km/u: 2. Cees v. Dongen. Almelo, Kreidler; 3. T. Ramaker, Hattem, Kreidler; 4. J. Schurgers, Haarlem, Kreid­ler: 5. J. Bruins, Deventer. Kreîdler: 6. J. Warners, Zuid-Beyer­land, Kreidler; 7. D. Koekkoek, Rotterdam, Kreidler; 8. H. Meyer, Laren, Kreidler: 9. M. Nieuwdam, Krimpen a/d Lek, Honda; 10. P. Kemperman, Slikkerveer. Itom: ll. F. de Vaal, Hilversum, Honda; 12. L. Harskamp, Hilversum, Jamathi.
Snelste ronde Aalt Toersen, 2.35,8 = 114,214 km/u.

Henk, Herman, Aalt, geen enkele spanning lijkt wel, misschien toch wel even stiekem naar het toilet geweest.