Previous (left) Next (right) Back (history)
Vervolg 1971 GP-4.

Zweden, Anderstorp, 25 juli, Jamathi

Wel, die titel staat er dan. Rij lijkt nogal negatief en inderdaad is het niet om de vlag uit te steken, dat onze landgenoten zondag 11. op het circuit van Anderstorp niet tot goede resultaten gekomen zijn. Maar toch geeft het feit, dat deze titel zo geplaatst k á n worden, „ergens" toch wel reden tot gepaste trots. Want laten we eerlijk zijn: het is nog maar kort geleden dat een dergelijk opschrift boven een Grand Prix verslag ronduit een lachertje zou zijn geweest, een zeer gerede aanleiding tot het stellen van de nuchtere vraag: „Maar had u dan wèl op successen gerekend?!" En dat had toen nie­mand. Maar zoals nu de kaarten in de internationale racerij tussen de grote jongens liggen, is het beslist geen ongepaste verwaandheid te verwachten, dat Nederlandse rijders een (flink) graantje uit de pot met wereldkampioen-schapspunten meepikken!



Intussen moeten we ons er wel op bezinnen, dat het veroveren van een goede naam in de wereld van de snelle jongens nog niet wil zeggen, dat daarmee tevens een abonnement gesloten wordt op verdere succes­sen. De concurrentie slaapt nu een­maal niet. Dat toont b.v. de inspan­ning aan, die men zich bij Derbi ge­troost om het verleden jaar behaal­de en nu door Jan de Vries op Kreidler bedreigde prolongatie van de wereldtitel te verdedigen. Nieto's machientje is er de laatste weken niet langzamer op geworden, Nieto zelf is geláden (en heeft als rijder dan neg meer in zijn mars dan zon­der extra stimulans) en als waarde­volle hulp was in Zweden de Itali­aan Parlotti ingeschakeld met een nieuwe Derbi. En De Vries kon het tegen dit eendrachtige tweetal sim­pelweg niet bolwerken. Goed, het Anderstorp-circuit bestaat uit een aaneenschakeling van bochten, waarop de laag gebouwde Kreidler in het nadeel is (het langste rechte stuk meet iets meer dan 800 meter), maar men kan de circuits nu een­maal niet naar believen uitzoeken. De volgende race voor de 50 cc is op Monza en dat is een snel circuit, maar daar volgt het kronkelige cir­cuit van Montjuich, de „thuiswed­strijd" voor Nieto. We nemen daarbij aan dat in Ulster de 50 cc niet verreden zal worden er zijn acht in­schrijvingen en dat vindt men er te weinig; de FIM heeft echter een minimum van 6 vastgesteld) en dat betekent, dat er vijf resultaten zul­len tellen. Dit betekent óók, dat Nieto en De Vries thans precies evenveel punten hebben, namelijk 67 (Nieto heeft er bruto 77 uit zes races). De jongens houden wel de spanning erin !




In de 50 cc trokken Nieto en Gilberto Parlotti er op hun Derbi's gezamenlijk tussenuit. Vóór de fi­nish gaf de Italiaan de Spanjaard voorrang voor het binnenhalen van de volle puntenwinst (verschil tus­sen beide rijders 1/10 sec.). De Vries eindigde op 20,5 sec. Jos Schurgers was uitgevallen door een gebroken schakelpedaal, hetzelfde euvel dat twee weken eerder Rob Bron op de Sachsenring enige plaatsen kostte. Op de vierde plaats eindigde Barry Sheene op Kreidler, royaal voor Herman Meijer op Jamathi met Jan Bruins op Kreidler als zijn schaduw op 1/2 sec.



Italië, Monza, 12 september, Jamathi

               Start 1. Herman 49.

Start 2.

Oost-Duitsland, Tsjechoslowakije, Zweden, Italië en Spanje. Herman denkt met plezier terug aan deze periode, waarin hij o.a, een tweede en een vierde plaats veroverde respectievelijk in Tsjechoslowakije en Oost-Duitsland. Het leverde hem een gedeelde derde plaats op de wereldranglijst op met Jos Schugers, de Van Veen Kreidler coureur.

Kopfoto: Start van de 50 cc met o.a. Parlotti (2), Nieto (1), De Vries (3), Saarinen (48) en Metier (49). Links: Braun, Nieto, Andersson en Simmonds In de 125 cc.


Op de omslagfoto heeft u het al  gezien: Jan de Vries, met fraaie Italiaanse huldigings-miss, juichend in de overwinningskrans. De 15 punten zijn binnen en onze landgenoot staat met 72 punten (netto) vóór Nieto met 69 punten aan de kop van het klassement om de wereldtitel. De spanning is ten top geztegen, maar over (ruim) een week zullen we het weten, of we dit jaar behalve Rikus Lubbers als Europees zijspankampioen motocross ook Jan de Vries als wereldkampioen wegrace zullen kunnen huldigen.

Nog één race, in Spanje, en dus voor aartsrivaal Nieto een thuiswedstrijd. Hoe is nu de situatie. Wel, als Jan wéér wint, is de zaak zonder meer bekeken. Een verdere kans is, dat noch hijzelf, noch Nieto wint — wie wèl, maakt dan niets uit — dan is voor Jan de titel ook binnen. Voor Nieto is de enige kans om zijn titel te prolongeren: winnen. Elke andere plaats telt voor hem niet meer mee. Spanning ! ! !

Op Monza verscheen Nieto op een nieuwe Derbi met veel gelijkenis met de van Veen Kreidler: lager frame met knie-uitsparingen in de tank, liggende cilinder.


JAN DE VRIES WINT


Nieto had als secondant Parlotti, De Vries zijn stalgenoot Schurgers en bovendien startte Saarinen op een van Veen Kreidler.


Van start tot finish had Jan de leiding met Nieto in zijn slipstream of naast zich. Nieto „oefende" regelmatig het uit de slipstream duiken in de bocht voor de finish en dat lukte. Maar gelukkig net niet in de allerlaatste ronde toen het er op aan kwam. Wel was het verschil op de streep akelig klein, een halve sec., maar genoeg! De Vries draaide de snelste ronde met 159,2 km/u, daarmee het record van Anscheidt verbeterend, die op de uiterst snelle Suzuki destijds op 155,99 kwam!

Goede resultaten ook voor Herman Meijer en Leo Commu, beiden op Jamathi, die zich 7e en. 8e plaatsten in dezelfde ronde als de zoveel haast makende kopgroep.




Start 1. - 29. Herman Meijer. 30. Jan Bruins.

Start 3. - Herman  is hier al weg.

Start 4.

Start 2.

Spanje, Jarama, 26 september, Jamathi

Zal Jan de Vries zondag a.s. in het hol van de leeuw het 50 15+15+15+15 wereldkampioenschap kunnen veroveren? Dat is de vraag die tienduizenden Nederlanders — en niet alleen motorsport enthousiasten —de laatste tijd dag en nacht bezig houdt! Angel Nieto, reeds twee jaar heerser in de 50 cc klasse, zal moeten winnen wil hij de wereldtitel voor de derde achtereenvolgende maal de zijne noemen. Een andere klassering is zinloos voor de Spanjaard, want zelfs indien Jan de Vries zou uitvallen betekent dit toch zonder meer dat de sterrijder van het Van Veen team de wereldkampioen 1971 is. Het is zeer de vraag of de vurige Spanjaard, die voor eigen publiek zal moeten laten zien wat hij waard is, de enorme mentale belasting zal kunnen verdragen. Want niet alleen zal hij de 50 cc klasse moeten winnen, maar bovendien tenminste vierde moeten worden in de 125 cc klasse (mits Barry Sheene niet voor hem eindigt!) om ook in deze klasse de wereldtitel op zijn naam te kunnen schrijven. Het komt er in feite op neer, dat Nieto ook in de 125 cc klasse zal moeten rijden voor wat hij waard is en met zulke enorme belangen op het spel lijkt dat geen eenvoudige opgave.


3 klassen nog onbeslist!

  Nooit eerder was de strijd voor de wereldkampioenschappen zo spannend als dit jaar, waarin pas in de laatste G.P. drie titels vergeven zullen worden in de 50 cc, de 125 cc en de 250 cc klasse. Nooit eerder ook in de geschiedenis van de motorsport speelden Nederlanders een zo belangrijke rol, niet alleen in de 50 cc, maar ook in de 350 en 500 cc! Een blik op de standen zal dit duidelijk maken.

In de 50 cc klasse tellen van de in totaal 9 Grands Prix de vijf beste resultaten. Jan de Vries voert het 2 6 / klassement aan met 15+15+15+15+12+10 = bruto 82/netto 72 punten.

 Angel Nieto is tweede met 15+ 15 + 15 + 12 + 12 + 10 + 10 = bruto 89/ netto 69 punten.

Het zal duidelijk zijn, dat Nieto zijn netto totaal slechts zal kunnen verbeteren door een overwinning (de puntentelling van de le t/m de 10e plaats is 15-12-10-8-6-54-3-2-1). In dat geval komen Jan en Angel gelijk te staan, zodat de resterende resultaten de doorslag moeten geven. In dat geval slaat de balans door in het voordeel van Nieto. Het lijdt geen twijfel, dat Jan de Vries zelf de beste verdediger van zijn kans op de wereldtitel is. Verslaat hij Nieto in een regelrecht duel — en daar achten wij hem ook op het bochtige Jarama circuit toe in staat — dan schrijft de man uit het Friese St. Jacobiparochie motorgeschiedenis!

Hoe sterk Nederland in de 50 cc klasse is blijkt ook uit de derde en vierde plaatsen van respectievelijk Jos Schurgers (42 punten), de tweede Van Veen rijder, en Herman Meyer, die op Jamathi 41 punten scoorde.

1972. 1971-GP-3. #top

Anti-climax


Angel Nieto, die op deze dag in twee klassen potentieel wereldkampioen was, was daardoor mentaal nog zwaarder belast dan Jan de Vries, en dat zou hem fataal worden. Meteen na de start kwam het tweetal bij elkaar, jagend op elkaar en op Herman Meijer die bliksemsnel de leiding genomen had. De Kreidler van Jan had een duidelijk snellere acceleratie zodat Angel al direct alles moest riskeren om toch maar vooral in de slipstream — zijn enige kans — te blijven. Hij moest immers winnen om wereldkampioen te worden. Op het uiterst bochtige Jarama-circuit lukte dat een kleine twee minuten; toen liep het al fout en schoot de Spanjaard in de laatste bocht voor het rechte eind vrijwel rechtdoor in de strobalen tegen de vangrails. Het is niet geheel zeker hoe dat gebeurde, maar waarschijnlijk blokkeerde Nieto een of beide wielen waardoor hij aan het slingeren kwam en de macht over de machine verloor. Hoewel snel overeind was het definitief afgelopen; de machine was afgeschreven en Nieto werd met een diepe beenwond weggedragen.


De race zelf was daarna een anticlimax. Jan de Vries reed bevrijd van alle spanningen naar een enorme voorsprong die op de streep bijna een minuut bedroeg op zijn teamgenoot Jarno Saarinen. De beide andere Kreidler vedetten, Barry Sheene en Jos Schurgers, ingezet ter versteviging van de positie van Jan de Vries, vielen uit, en datzelfde gebeurde ook met de tweede Derbi-rijder Frederico v. d. Hoeven die na een val in de eerste ronde ook de strijd moest staken. Parlotti was al in de training uitgeschakeld door een val waarbij hij zijn handen blesseerde.

Herman Meijer op de Jamathi had na zijn snelle start ongeveer anderhalve ronde de leiding weten te houden, raakte die kwijt aan Jan de Vries en moest later ook plaats maken voor Jarno Saarinen, maar bereikte wel een mooie derde plaats, waardoor hij in het wereldkampioenschap oprukte naar een mooie vierde plaats. Met Jos Schurgers als definitieve derde op de  ranglijst (ondanks zijn uitvallen) is het wel duidelijk welk land het in de „bor-relgiaasjes-klasse" voor het zeggen heeft.


#Spanje

De start van de

50­cc-klasse van de Zweedse GP van1971.

Op de eerste startrij

Gilberto Parlotti (29)

Angel Nieto       (1)

Jan de Vries      (2) Barry Sheene    (28) Jan Bruins         (4)

Jos Schurgers    (3)

Op de tweede Startrij

Herman Meijer    (6)

AaltToersen       (5)


        foto:

  Henk Keulemans


#Zweeden
  UITSLAGEN 50 cc

  1. A. Nieto, Derbi, 31.25,6 = 115,1 km/u
  2. G. Parlotti, Derbi, 31.25,7
  3. J. de Vries, Kreidler, 31.46,1
  4. B. Sheene, Kreidler
  5. H. Meijer, Jamathi
  6. J. Bruins, Kreidler
  7. A. Toersen, Jamathi (op 1 ronde)
  8. L. Persson, Monark
  9. L. Lindeli, Tomos
10. H. Johansson HM.
  UITSLAGEN:50 cc:
  1. J. de Vries, KreIdler, 22.25.8 153,8 km/u.
  2. A. Nieto, Derbl, 22.28,3
  3. G, Parlotti, Derbi
  4. J. Schurgers, Kreidler
  5. R. Kunz, Kreidler
  8. J. Saarinen, Kreidler
  7. H. Meijer, Jamathi
  8. L. Commu, Jamathi
  9. A. Ieva, Morbidelli op 1 ronde
10. R. Mankicwicz, Kreidler.
Start! Angel Nieto (rechts onder) houdt Jan de Vries (4) goed In de gaten. Verder zien we de Derbi-rijders Paris (20) en Jaime Alguersuari (21). Jarno Saarinen (25) van Van Veen-Kreidler, Frederico van der Hoeven (34 - zou na een halve ronde al plat gaan met z'n Derbi, Herman Meyer met Jamathi (29), Luigi Rinaudi met Tomos (14), Barry Sheene met Van Veen-Kreidler (35 - zou voorlopig nog blijven duwen) en Jan Bruins op Hemeyla (30).
In eerste positie voor de hoofdtribune nu Parés op Dorbi. gevolgd door Herman Meyer op Jamathi. dan in derde positie (vlak langs het publiek) Angel Nieto, direkt gevolgd (net achter het tv-plateau) door Leo Commu op Jamathi en Jan de Vries. die Leo net passeert (resp wit en zwart helmpje) Aan de overzijde van de baan de onfortuinlijke Van der Hoeven, die machine en baantje bij Derbi zou verspelen en helemaal links onder no. 35 de nog steeds steppende Barry Sheenne.

Jarama 50cc GP 1971 Jan de Vries-Angel Nieto-Jarno Saarinen-Herman Meijer.

#jarama.

Bedankt Ton, Herman 29.