Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1972.

                     Winst voor Jan de Vries.


Hoewel Theo Timmer in de training 0,7 seconden. Sneller was gebleken en de Jamathi in de wedstrijd zeer snel van start ging, pakte Jan de Vries in een onstuitbare vorm de internationale 50 cc klasse. Hoewel de 1971 GP. Jamathi na een nacht van hard zwoegen als vanouds liep, bleek de van Veen Kreidler te snel te zijn.

Na een bliksem start voerde Theo Timmer vier van de tien ronden het veld aan maar in de vijfde ronde nam Jan de Vries de leiding over. Tijdens dit adembenemende duel liepen Jan en Theo ver weg van de rest van het veld. Achter beide koplopers reed de rest van het veld een zeer regelmatige race. Herman Meijer bezette van start tot finish de derde plaats, terwijl G. Bijl een soortgelijke prestatie leverde op de vierde plaats. Ook voor de overige plaatsen was de strijd gauw gestreden. Klomp, Greevink, Daalleman en Toersen nestelden zich al sneller op de vijfde tot de achtste plaats, zonder dat ze nog verandering in de positie kwam.


Evenals de 50 cc klasse werd ook de 125 cc klasse internationaal in een wedstrijd verreden. Aart Valster was dankzij zijn snelle trainingstijd favoriet voor de overwinning, met Jan van Tol als tweede snelste man als runner-up. Maar noch Valster, nog voor Van Tol, noch voor Pim van Niel (derde in de training) bleken de bloemen weggelegd. Valster en Van Niel vielen beiden uit, terwijl Van Tol door een loszittende gashandel in de achtste ronde achterhaald werd door Aalt Toersen.


Twee ronden voor het einde wisten ook Jan Kostwinder zijn Yamaha nog langs de ongelukkige Van Tol te drukken, die echter in de laatste ronde in de hairpin voor de finish een aanval van Jan Warners nog wist af te slaan. Het werd een nogal verrassende race doordat veel sneller mannen met pech moesten afrekenen. Piet van de Goorbergh bijvoorbeeld zag zich een mooie derde plaats door de neus geboord toen zijn Yamaha enkele ronden voor de finish schakel moeilijkheden kreeg. Wil Massop profiteerde hier dankbaar van door voor Van de Goorbergh op de vijfde plaats te eindigen.

Hoewel op den duur de traditionele geworden weg reces in Rockanje waar slechts twee inhoudsklassen aan de start kwamen, schitterden er enkele grote namen op het programma.

Niemand minder dan wereldkampioen Jan de Vries won de 50 cc - klasse internationaal, zij het dat Jamathi - man Theo Timmer hem in de eerste helft van de wedstrijd handenvol werk gaf. In de 125 cc - klasse internationaal veroorzaakte de pechduivel een nogal sensationele wedstrijd verloop.


Favoriet Aart Valster scheen op een onbedreigde zege af te stormen - hij was zowel in de training als in de race veruit de snelste man - maar helaas gaf zijn fraaie MZ door een vastloper voortijdig de geest. Jan van Tol nam vervolgens de kop over, maar enkele ronden voor het einde schoot het gashendel van Maico los, waardoor hij zo gehandicapt werd dat zowel Aalt Toersen, Jan Kostwinder en ook nog bijna Jan Warners, hem voorbij schoten. Aalt Toersen demonstreerde in Rockanje een groeiende vorm, nadat hij in de 50 cc klasse internationaal na een matige start reeds achtste geworden was.


In de Nationale 125 cc klasse duelleerden evenals vorige week in Oirschot Herman Meijer en KNMV nieuweling Bert Smit op een geweldige manier om de zege. In de laatste ronde van de finale zag de ongelukkige Bert Smit zich echter door een vastloper de zege ontglippen. Helaas werden de prachtige wedstrijden ontsierd door enkele, gelukkig niet ernstige valpartijen. Jan Visser, J. Brink en Leo Vorontsov stapten alleen op een verkeerde manier af en braken daarbij alle drie een  sleutelbeen.

Start van de 50 cc-internationalen.

                         Bert Smit klasse apart!


De belangstelling voor de nationale klasse was zo groot, dat de 50 cc in drie series plus een finale verreden moest worden, terwijl de 125 cc-klasse twee series en een fina­le vergde.

Evenals in Oirschot staken Bert Smit en zijn rivaal Herman Meijer met kop en schouders boven de rest van het veld uit. Smit won zijn serie op zeer overtuigende wij­ze door van start tot finish aan de leiding te gaan. Door een slechte start had Herman Meijer in zijn serie wat meer moeite met het pakken van de lauweren, omdat hij in eerste, instantie A. de Korte en W. Reindersma voor moest laten gaan, maar ook hij won zijn serie, zodat er uitzicht was op een zeer spannende finale.

Die spanning was er ook volop, voornamelijk doordat Bert Smit slecht van start ging en de vraag zich voordeed of hij het gat tussen hem en koploper Herman Meijer nog op tijd zou weten te dichten. Dat lukte hem inderdaad en via de snelste ronde in 1.18,5 seconde kreeg hij in de zes­de ronde aansluiting, pakte in de zevende ronde op gran­dioze wijze de kop door Herman Meijer er in de hairpin voor de finish uit te remmen, om vervolgens een kleine voorsprong te nemen. De race kreeg een dramatische ont­knoping toen Smit kort voor het einde uitviel door een vastloper, waardoor Herman Meijer toch nog verrassend winnaar werd. Het publiek beloonde de pechvogel echter tijdens zijn wandeling terug naar het rennerskwartier met een hartverwarmend applaus...Achter de beide koplopers nam

Reindersma aanvanke­lijk de derde positie in totdat hij door Cornelis gepasseerd werd. Beiden profiteerden dankbaar van het uit­vallen van Smit door als tweede en derde te finishen. Rockanje-veteraan Pierre Kemperman vierde het feit dat hij voor de veertiende maal in Rockanje meedeed met een mooie vierde plaats.


In de series van de 50 cc vestigden E. Kip, E. Brand, P. Pecht, P. Maasman, N. Kastanje en A. van de Draay de aandacht op zich door voorin te eindigen.


In de finale nam Kastanje direct de leiding en hoewel E. Brand het hem in de vijfde ronde nog even lastig maakte kon hij de koppositie toch weer heroveren om voor de neus van plaatsge­noot Brand de hoogste eer weg te kapen.


De derde plaats bleek vanaf de start weggelegd te zijn voor Piet Pecht, maar Stikker en De Korte moesten voor hun respectieve­lijke vierde en vijfde plaats vanuit het middenveld naar voren komen. Meer dan verdiend was ook de zevende plaats van Henk ter Wolde en de tiende plaats van Adam van de Draay, die beiden na een slechte start goed naar voren kwamen.


De beste prestatie kwam echter op naam van E. Kip, die zich via de snelste ronde vanaf de laatste plaats opwerkte tot de achtste!

                                                                

                                               COEN VERBURG.

         Jan de Vries metaan het wiel belager Theo Timmer.

#Tubergen-1972

                                125 cc - nationaal:


       


H. Meyer, Laren, Maico, 13.45.4, racege­middelde 86.836 km/uur;

  1. H. Meijer

  2. R. Cornelis

  3. W. Reindersma

  4. P. Kemperman

  5. J. Hardonk

  6. M. Mulder

  7. R. Vrijdag

  8. J. den Herder

  9. J. van Zijl

10. E. v. h. Schut

11. D. Hogervorst

12. F. Lengkeek

Laren

Ens

Deventer

Slikkerveer

Arnhem

Nunspeet

R' dam

Nunspeet

Den Haag

Barneveld

Volkel

Den Haag

Maico

Yamaha

Maico

Yamaha

Bultaco

Maico

Honda

Maico

Yamaha

Yamaha

Maico

Bridgestone

                         125 cc - internationaal:

              A. Toersen, Staphorst, Maico, 16.17.2,

                 racegemiddelde 87.901 km/uur;


   Snelste ronde: A. Valster, 1.17.7 = 92.200 km/uur.

  1. A. Toersen

  2. J. Kostwinder

  3. J. v. Tol

  4. J. Warners

  5. W. Massop

  6. P. v. d. Goorherg

  7. J. Bastiaan

  8. L, van Rijswijk

  9. H. H. Langelaar

10. H. Veltman

11. A. Bastemeyer

12. Goetheer


Maico

Yamaha

Maico

Yamaha

Maico

Keers-Yamaha

Maico

Maico

Yamaha

Maico

Maico

Yamaha



Staphorst

R'dam

Mijdrecht

Zuid-Beijeriand

Zwanenburg

Breda

Haarlem

Musselkanaal

Strijen

Harlingen

Poortuganl

Goes


                   50 cc - nationaal:


1. N. Kastanje, Middelburg, Kreidler, 12.10,8, racegemiddelde 78.380 km/uur;


Snelste ronde: E. Kip, 1.26,6 = 82.725 km/uur.

  1. N. Kastanje

  2.     Brand

  3. P. C. Pecht

  4. G. Stikker

  5. A. de Korte

  6. J. Zwetsloot

  7. H. ten Wolde

  8. E. Kip, Delden

  9. W. P. de Jong

10. A. v. d. Draay

11. W. L. Schalkwijk

12. R. J. Gijsman

13. D. Stuy

14. H. Weysenfeld

15. G. Keen

16, J. F. Scholten

17. D. A. van Halderen

18. J. M. van Haaren

19. F. Busschens

20. P. Maasmann

Middelburg

Middelburg

Abbenes

Rotterdam

Meliskerke

Zoeterwoude

Zaandam

Delden

Alphen a/d Rijn

Oosterhout

Rotterdam

Leiden

Bleskens­graaf

Oosterbeek

Sleen

Klijndijk

Delft

Maurik

Haaksbergen

Haarlem

Kreidler

Kreidler

Roton

Kreidler

Kreidler

Kreidler  

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Garelli

Kreidler

Royal Nord

Johatcho

Johatcho

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Sachs

                     50 cc - internationaal:

Snelste ronde: B. Smit, 1.18,5 = 91.261 km/uur.


J. de Vries, Purmerend, Kreidler, racegemiddelde 85.489 km/uur.


Snelste ronde: J. de Vries, 1.22.4 = 86.941 km/uur.


              Hier klopt iets niet, het staat er echt!

  1. J. de Vries

  2. T. Timmer

  3. H. Meijer

  4. G. Bijl

  5. F. Klomp

  6. J. Greevink

  7. A. J. Daleman

  8. A. Toersen

  9. T. Kooyman

10. J. Roos

11. G. Bruin

12. G. Koster

13. J. Disselhorst

14. C. C. de Heer

15. J. J. Knoppers

16. A. H, Koekoek

17. M. Nieuwdam

18. W. Koerhuis

Purmerend

A' dam

Laren

Numansdorp

Utrecht

Nijverdal

Leiden

Staphorst

Nijverdal

Maurik

Heerhugowaard

Rhoon

Leiden

Adam

R' dam

R' dam

Krimpen a/d Lek

Dalfsen

Kreidler

Jamathi

Hemeyla

Kreidler

Roton

Hemeyla

Roton

Kreidler

Hemeyla

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Royal Nord

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

UITSLAGEN:

KAMPIOENSRACES TE VESSEM  April 1972.

                    50 cc Internationaal:

J. de Vries.   racegemiddelde 119.751 km/uur:
  1. J. de Vries.
  2. T. Ramaker.
  3. J. Bruins.
  4. H. Meijer.
  5. T. Daleman.
  6. A. v. d. Broeke.
  7. L. Harskamp.
  8. J. Roos.
  9. G. Bruin.
10. J. Disselhorst.
11. D. Koekoek.
Purmerend
Hattem.
Deventer.
Laren.
Middelburg.
Hilversum.
Hilversum.
Maurik.
Heerhugowaard.
Leiden.
Rotterdam.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Hemeyla.
Rotan.
Kreidler.
Kreidler.
Rotan.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.

                                                                                 Fraaie slotraces in 50


Na een ronduit saaie 125 nationaal-race — alleen een middengroep met Rinus Vrijdag, Hogervorst, Leeflang, Van het Schut en Busling lieten in het begin een fraaie groepsstrijd zien — kreeg het publiek eindelijk de lang verwachte 50 cc race der internationalen te zien.


Op de eerste startrij Jan de Vries, Teunis Ramakers en Jan Bruins, terwijl verderop in het veld o.a. Herman Meijer met zijn zelfgebouwde Hemeyla (ook succesvol in de 125 -cc race). Rob Bron (Meurs Camaro) en helemaal achter-aan Theo Timmer met de Jamathi to vinden waren.


Na de start zorgde Jan de Vries voor een verwachte blitz-start en de kleine Kreidlerrijder was als eerste weg.

Veel opzienbarender waren echter de verrichtingen van Theo Timmer en Henk van Kessel die na een ronde meteen al als 2e en 3e doorkwamen, hoewel zij zo achteraan ston­den in het startveld. Kessel hield het tempo slechts en­kele ronden vol en moest toen stoppen, hetgeen ook de als derde snelste opgestelde, Bruins overkwam, maar Timmer wilde meer: De Vries pakken. Dat lukte al in de tweede ronde, waarna Jan de Vries zijn groene projectiel binnenbracht met een defecte (maar nog wel lopende) machine.

  1. Engelbert Kip

  2. Jan Visser

  3. Adri de Korte

  4. Piet Pecht

  5. Piet Rijlaars­dam

  6. Dik Stuy

  7. Henk ten Wolde

  8. Frits Woldinga

  9. Fons Busschers

10. Rein Gijsman

                                                                                       UITSLAGEN:


                     50 cc nationaal:                                                                               50 cc internationaal:


Engelbert Kip, Delden, Kreidler 101,124 km/uur gem.                    Teunis Ramakers, Hattum, Kreidler, 105,551 km/uur gem.

Delden

Amsterdam

Melis­kerke

Abbenes

Woerden

Bleskensgraaf

Zaandam

Gronin­gen

Haaksbergen

Leiden

Kreidler

Roton

Kreidler

Roton

Roton

Kreidler

Kreidler

Ritol

Kreidler

Garelli

  1. Teunis Ramakers

  2. Theo Timmer

  3. Ton Daleman

  4. Herman Meijer

  5. Bennie Winkel

  6. Willem Koerhuis

  7. Martin Schoofs

  8. Johan Koster

  9. Frits Klomp

10. Joop Roos

Hattum

Amsterdam

Leiden

Laren

Vriezenveen

Dalfsen

Casteren

Rhoon

Utrecht

Maurik

Kreidler

Jamathi

Roton

Hemeyla

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

DRM

Kreidler

                    125 cc nationaal:

Henk van Kessel, Yamaha, 114,388 km/uur gem.

  1. Henk van Kessel

  2. Herman Meijer

  3. Jan Visser

  4. Bert Smit

  5. Bill Rein­dersma

  6. Hans Velden

  7. Nick Leeflang

  8. Rinus Vrijdag

  9. Piet Hogervorst

10. Rob Bulsing

Mill

Laren

Amster­dam

Scheveningen

Deventer

Haarlem

Arnhem

Rotterdam

Volkel

Am­sterdam

Yamaha

Hemeyla

Yamaha

Yamaha

Maico

Yamaha

Yamaha

Honda

Maico

Yamaha

Start 50 cc internationalen in Asten 19 7 2:


15. Jan de Vries, Kreidler (van Veen Import) wereldkampioen 1971 en 73

25. Tennis Ramaker, Teraha (eigenbouw Kreidler) 2 voudig NL kampioen (waar blijft Jan ? )

50. Theo Tinuner, Jamathi (bouwers Jan Thiel & Martien M ij w a a t ) NL kampioen en (I winnaar

55. Jan Huberts, Kreidler, NL kampioen en GP winnaar

10. Luuk Harskamp, ROTON (bouwer Ton Daleman), ook jaren met Jamathi gereden

22. Herman Meijer, HEMEYLA (eigenbouw) NL kampioen en GP topper, techneut 1e klas

35. Adrie v.d. Broeke, Kreidler (HEMEYLA) de "gouddelver", monteur van Jack Middelburg

42. Luc Foekema, Kreidler, NL topper, 50cc sprintheld, nog steeds zeer actief bezig

38. Ton Daleman, ROTON, uiteraard op zijn eigenbouw merk, "gouden handjes"

54. Gijsbert Bijl, Kreidler


    WEGRACES  TUBBERGEN  Mei 1972.


Ruim 250 coureurs uit 20 landen hebben bij het organisatiecomité van de Internationale Motorraces van Tubbergen een aanvraag om te mogen starten ingediend. Daaruit is een zeer sterk veld geselecteerd. De orginternationale-wedstrijden 27ste uitgave van de races dan ook een rennersveld dat zowel kwantitatief als kwalitatief alle vooris"ope uitgaven overtreft.


Het is onmogelijk om alle grote namen te noemen. In de 50 cc-klasse zal de overwinning wel naar een Nederlander gaan, bijvoorbeeld naar 'Henk v. Kessel, Tennis Ramaker, Theo Timmer of Herman Meyer.

De Duitser Minhoff en de Zweedse kampioen Leif Rosell (rijdend op een Jamathi) kunnen zich waarschijnlijk' wel in de top mengen.


In de andere klassen zijn er veel dubbelstarts. Dave Simmonds start natuurlijk in de 125 cc- en de 500 cc-klassen. We vinden de namen van Steve en Jack Machin, Gert Bender, Korhonen en Kinnunen, Cees v. Dongen en Rob Bron, Derek Chatterton, Barry Randle, Tony Rut-ter, Stan Woods, Ray McCullough, Mike Grant (jong talent uit Zuid-Afrika), Santos, Tony Jefferies, Billie Nelson, Ernst Hiller, Kim Newcombe en zeer vele anderen. En natuurlijk zijn onze eigen rijders er om de overwinningen in de internationale klassen niet zonder slag of stoot naar het buitenland te laten gaan.

De internatienale wedstrijden beginnen om 13.30 uur, maar al lang daarvoor draaien de nationale klassen hun rondjes.

De training is op vrijdag en zaterdag.


Jan de Vries was na zijn overwinning in de Italiaanse Grand Prix bliksemsnel naar Tubbergen geko­men. Zonder te trainen kwam hij achterin het lange start veld te staan, maar dat bleek geen enkel beletsel om ook in Tubbergen de overwinning weg te slepen. De snelste rijders trachtten wel meteen een gat te slaan (waarbij Henk v. Kessel ten val kwam; later ging hij nog' eens plat en toch' finishte hij in dezelfde ronde als de winnaar) maar desondanks stootte Jan de Vries al in de allereerste ronden door naar de kop.

Teunis Ramaker en Theo Tim­mer vochten het uit voor de tweede plaats die uiteindelijk toch nog met voorsprong naar Ramaker ging. Her­man Meijer en de Zweedse Jamathi­rijder LeÏf Rosell werden met wat achterstand als vierde en vijfde ge­klasseerd.

                                                                   Topspanning in 50 cc internationalen

Niemand twijfelde er feitelijk aan of Jan de Vries de 50 cc zou winnen. Dat deed de wereldkampioen uiteinde­lijk ook overtuigend, maar in de ronden daarvoor zorg­den Teunis Ramaker, Henk van Kessel en Theo Timmer (op de 1971 GP-Jamathi) voor geweldige spanning door bij de Van Veen man te blijven.

Ramaker stuurde de eer­ste volle ronde zelfs op kop, waarna Henk van Kessel (op een prachtige kopie van de Van Veen Kreidler) in de tweede ronde de leiding overnam, totdat Jan de Vries in de derde ronde doorstoomde naar de kop, echter nog steeds met Van Kessel, Ramaker en de inmiddels bij­ gekomen Theo Timmer aan het wiel. Het feit dat Jan de Vries zijn machine iets spaarde, deed hem bijna de das om. Na enkele ronden begon de Kreidler namelijk iets over te slaan, waardoor Jan werkelijk alles moest geven om aan de leiding te blijven. In de vierde ronde zat de wereldkampioen nog steeds op kop, maar Ramaker, Van Kessel en Timmer zaten zo dicht op zijn staart, dat het publiek de adem inhield. Jamathi­man Theo Timmer rook zijn kans. Hij verhoogde de druk en aan het wiel van Jan de Vries gekleefd reed dit twee­tal zich iets los van Ramaker en Van Kessel. Theo voer­de echter de druk té hoog op, waardoor hij bij het rem­men voor een haakse hoek onderuit gleed en dat alles nadat hij daarvoor Jan de Vries in een haakse hoek al een keer voorbij was geweest.

In de zelfde ronde kwam voor Ramaker ook het einde toen zijn machientje bleef steken met een uitgelopen big-end, terwijl drie ronden voor de finish ook Henk van Kessel (toevallig op de zelf­ de plaats als Ramaker) bleef steken met een losgelopen voorkettingwiel Jan Bruins, Jan Huberts en Herman Meijer profiteerden dankbaar van deze pechvogels door op te rukken naar respectievelijk de tweede, de derde en de vierde plaats achter winnaar Jan de Vries, die samen met Theo Timmer de snelste ronde draaide.

SPANNENDE  TWEEDE  KAMPIOENSRONDE  IN  ASTEN  April  1972.

UITSLAGEN: 50cc internationalen:

1. J. de Vries, Purmerend, Kreidler racegemiddelde 102,50 km/uur

2. J. Bruins, Deventer, Kreidler

3. J. Huberts, Den Haag, Kreidler

4. H. Meyer, Laren, Hemeyla

5. P. Klomps, Utrecht, Kreidler

6. B. Winkel, Vriezenveen, Kreidler

7. W. Koerhuis, Dalfsen, Kreidler

8. J. Koster, Rhoon, Kreidler

9. J. Disselhorst, Leiden, Kreidler


10. D. Koekkoek, Rotterdam, Kreidler -op een ronde-

11. N. Leeflang, Arnhem, Royal Nord

12. J. Roos, Maurik, Kreidler

13. G. Bruin, Heerhugowaard, Kreidler

14. P. Witteveen, Teuge, Kreidler-op twee ronden-

15. C. de Heer, Amsterdam, Royal Nord

16. J. Brink, Rotterdam, Camaro.

Snelste ronde: Jan de Vries en

Theo Timmer, 2.03,7 = 104.476 km/ uur.

Rockanje 1972-28.Dolf Koekoek-9.Wim Koerhuis-22.Herman Meijer.

Tubbergen 1972 Herman Meijer-Bennie Winkel-Bill Reindersma-Maico 125

Tubbergen 1972 start 50cc 1

Start 50cc 2

Start 1 en 2 door : Door, Ton Kooyman gevonden.

Volgens mij Heeft Jan Burgers niet alleen een zolder maar ook nog een vliering: Bedankt Jan.

Tubbergen 1972. Overgang van asfalt naar klinkers bij Café Haarhuis Albergen.

        Uitslag, 50 cc-internationaal:

 J. de Vries  21.54.4 =-: 122.605 km/u.
  1. J.  De Vries.
  2. T. Ramaker.
  3. T. Timmer.
  4. H. Meijer.
  5. L. Rossel
  6. J. Bruins.
  7. P. Lodewijckx.
  8. T. Da­leman.
  9. S. Lohmann.
10. W.Koerhuis.
11. K. Pecht.  
12. A. Toersen
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Zwed.
Ned.
Ned.
Ned.
Dld.
Ned.
Ned.
Ned.
keidler.
keidler.
Jamathi.
Hemeyla
Jamathi.
keidler.
Jamathi.Roton.
keidler.
Keidler.
Roton.
keidler.
                125 cc-nationaal:

   H. v. Kessel 20.34.1 == 130.812 kn1/u
  1. H. v. Kessel .
  2.W. Reindersma.
  3. H. Meijer.
  4. B. Winkel.
  5. B. Smit.
  6. J. den Herder.
  7. R. Cornelis.
  8. P. Kelnperman.
  9. H. Velden.
10. P. Hogervorst.
11. R. Cazenlier.
12. W. Blomsma.
Yamaha.
Maico.
Maico.
Su­zuki.
Yamaha.
Maico.
Yamaha.
Yamaha.
Yamaha.
Maico.
Honda.
Yamaha.
Snelste ronde: Jan de Vries,4.19.1 + 124.500 km/u.
Snelste ronde: H. v. Kessel, 4.04 == 132.152 km/u.

WEGRACES  MONTFORT  Mei 1972.

                                         Vervolgens kwamen de 50 cc in­ternationalen aan de start,


En het was de gelukkig van zijn verkeers­ongeval herstelde.'. Henk v. Kessel die een royale start-finish zege wist te behalen. Al in de eerste ronde nam hij een flinke voorsprong die hij daarna steeds vergrootte. Direct na de start  nestelde Bennie. Winkel zich op de tweede plaats, vóór Adri v. d. Broeke en Herman Meijer, maar zo bleef dat niet. In de derde ronde pakte Herman Meijer eerst Adri v. d. Broeke en in de vijfde ronde passeerde hij Bennie Winkel. Die gaf zich echter niet zo snel ge­wonnen, en een ronde later had hij zijn tweede plaats terug. Maar uiteindelijk, moest hij toch het loodje leggen tegen de ervaren Herman Meijer die in de resterende ronden zijn tweede plaats veilig stelde. Bennie Winkel behield zijn derde plaats, maar Adri v. d. Broeke zak te nog een plaatsje verder terug toen Ko Pecht hem passeerde.


Onmiddellijk daarna traden de nummers een en twee van de 50 cc internationale klasse weer aan om hoge ogen te gaan gooien in de klasse 125 cc nationaal (KNMV-re­gel:internationale 50 cc rijders moe­ten als zij in een grotere klasse wen­sen te starten weer van voren af aan beginnen, dus bij de nationalen == junioren).


Het bleek dat uitsluitend de ervaring en de kunde bepalend is, want niet alleen namen Henk v. Kessel en Herman Meijer weer met overmacht de eerste en de tweede plaats in, Henk v. Kessel was daarbij nog eens sneller dan de even grote internationale klassen Meer nog dan in de 50 cc klasse maakte Henk v. Kessel er een one-man show van door meteen een forse voor­sprong te nemen en die uiteindelijk uit te bouwen tot 48 seconden op Herman Meijer die vanaf de start tweede was en op zijn beurt meer dan 40 seconden winst behaalde op Roelof Cornelis.


Die had het minder gemakkelijk, want hoewel hij van de eerste tot de laatste ronde op de derde plaats reed voelde hij de drei­ging van Jaap den Herder achter zich. Den Herder had daarvoor Bill Reindersma en George Dupont moe­ten verslaan. Met zijn vierde plaats op slechts vier seconden achter de derde man was hij de laatste rijder die niet door winnaar Henk v. Kes­sel gelapt werd.

T.T. - RACES   24 Juni 1972.

Boven: Start met op kop De Vries, Daleman, Nieto, Timer, Bruins, Toersen en Bartol.

                                De derde plaats van Ramaker


is verrassend, want bij de start wil­de zijn Kreidler aanvankelijk slecht op toeren komen. Toch is er kenne­lijk wat mis, want in de tweede ron­de verdwijnt Ramaker uit de strijd met zuiger problemen. Zuiger problemen zijn er ook voor Jan Bruins, de verrassende winnaar van de Grote Prijs van Joegoslavië, die al in de eerste ronde op het eind van de Bedel dijk blijft staan met een kapotte zuigerveer. Niettemin is hij nog een stuk gelukkiger dan Henk van Kessel, die door een ongelukkige val­partij in de Kniebocht tijdens de training op vrijdagmorgen op dok­tersadvies helemaal niet aan de start verschijnt, terwijl ook de start plaats van Herman Meijer leeg blijft als om 10.15 uur het rode licht gaat branden. Met de nieuwe Jamathi wil het ook niet vlotten. In de trai­ning komt Paul regelmatig aan de pits met de boodschap dat de machi­ne boven 14.500 toeren begint over te slaan, waardoor de monocoque racer 1500 toeren mist. Tientallen proeven op stille weggetjes en een bezoek aan de race-afdeling in Breukelen blijken de kuur niet te kunnen verhelpen, zodat het niet verwonderlijk is, dat Paul Lode­wijkx na twee ronden opgeeft en in het rennerskwartier verdwijnt.

50 cc  8 ronden = 61,64 km start 10.15

Jan . de

Angel

Rudolf.

Gerhard.

Walther.

Wolfgang.

Wolfgang.

Manfred.

Siegfried.

Rolf.

Tercnee.

James.

Luigi.

Otello.

Haraid.

Hans. J

Ulrich.

Ryszard.

Lars.

Lassc.

Zbynek.

Jan.

Ton .

Cees. van

Jan.

Henk. Van

Paul.

Herman.

Teunis.

Theo.

Aalt.

Vries.

Nieto.

Kunz.

Thurow.

Däuwel.

Golumbeek.

Gedlich.

Kugler.

Lohmann.

Minhoff.

Keane.

Douglas.

Rinaudo.

Buscherini.

Bartol.

Hummel.

Graf.

Mankiewicz.

Persson.

Johansson.

Havrda.

Bruins.

Daleman.

Dongen.

Huberts.

Kessel.

Lodewijkx.

Meijer.

Ramaker.

Timmer.

Toerssen.

NL.

E.

D.

D.

D.

D.

D.

D.

D.

D.

GE.

GB.

I.

I.

A.

A.

CH.

PL.

S.

S.

CS.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

NL.

Kreidler.
Derbi.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Maico.
Kreidler.
Suzuki.
Tomos.
Malanca.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Monark.
Kreidler.
Ahra.
Kreidler.
Roton.
Jamathi.
Kreidler.
Kreidler.
Jamathi.
Hemeyla.
Kreidler.
Jamathi.
Kreidler.

De strijd aan de kop gaat onver­minderd verder. Jan's machine blijkt uit de bochten en tegen wind in iets meer .,speed" te hebben, zo­dat de Van Veen Kreidler in de tweede ronde in de Strubben en door de Veenslang op kop zit, terwijl Nieto wanhopig poogt in zijn slipstream te blijven. Vanuit. het Meeuwenmeer heeft de Derbi cou­reur echter weer de wind in de rug en dankzij een iets hogere gearing weet hij steeds het gat van enkele tientallen meters te dichten. In de tweede ronde al toont Nieto zijn kaarten door in de Kniebocht in de slipstream van Jan te duiken en

hem op de finish lijn voorbij te schie­ten. Jan komt in die ronde al dicht in de buurt van het ronde record van Taveri door 3.38,7 voor zich te laten afdrukken. Het spelletje in de Strubben en door de Veenslang herhaalt zich di­verse keren. Jan weet daar telkens een gat te slaan, maar Angel Nieto weet even zo vele malen de schade weer terug te winnen. In de derde en vierde ronde evenaren de heren het bestaande ronde record door tweemaal exact 3.37,8 te laten note­ren.

   UITSLAGEN: 50 cc internationalen:


  1. J. de Vries, Purmerend, Kreidler, racegemiddelde 102,50 km/uur

  2. J. Bruins, Deventer, Kreidler

  3. J. Huberts, Den Haag, Kreidler

  4. H. Meyer, Laren, Hemeyla

  5. P. Klomps, Utrecht, Kreidler

  6. B. Winkel, Vriezenveen, Kreidler

  7. W. Koerhuis, Dalfsen, Kreidler

  8. J. Koster, Rhoon, Kreidler

  9. J. Disselhorst, Leiden, Kreidler

10. D. Koekkoek, Rotterdam, Kreidler

11. N. Leeflang, Arnhem, Royal Nord

12. J. Roos, Maurik, Kreidler

13. G. Bruin, Heerhugowaard, Kreidler

14. P. Witteveen, Teuge, Kreidler

15. C. de Heer, Amsterdam, Royal Nord

16. J. Brink, Rotterdam, Camaro


Snelste ronde: Jan de Vries en Theo Timmer, 2.03,7 = 104.476 km/ uur.

GP - Belgie 1972 Herman NR 20

50 cc-klasse (4 ronden = 56.400 km):


  1. A. Nieto, Spanje, Derbi, 21.51,8 = 154.779 km/uur

  2. J. de Vries, Nederland, Kreidler, 22.07,9 = 152.846 km/uur

  3. T. Timmer, Nederland, Jamathi, 22.13,5 = 152.260 km/uur

  4. H. Bartol, Oostenrijk, Kreidler, 22.54,9 = 147.676 km/uur

  5. R. Kunz, Duitsland, Kreidler 22.56,3 = 147.525 km/uur

  6. J. Bruins, Nederland, Kreidler, 23.09,8

  7. B. Grau, Spanje, Derbi, 23.21,3

  8. J. Huberts, Nederland, Kreidler, 23.34,3

  9. L. Fassbender, Duitsland, Kreidler, 24.09,3

10. S. Lehmann, Duitsland, Kreidler, 24.10,5

11. H. Hummel, Oostenrijk, Kreidler

12. H. Meijer, Nederland, Hemeyla

13. T. Daleman, Nederland, Roton

14. A. Toersen, Nederland, Kreidler

15. K. Carlsson, Zweden, Monark

16. A. Millard, Frankrijk, Kreidler

17. Persson, Zweden, Monark

18. T. Keane, Engeland, Kreidler

19. J. van Haeltert, België, Kreidler

20. E. Ggilain, België, Kreidler


Snelste ronde: Angel Nieto, 5.24,1 = 156.618 km/uur.

Fraaie  races  op  Luttenbergring!

OLDEBROEK  

Nieuwe records op Vree-circuit.

                 UITSLAGEN:50 cc      internationaal:

15 ron­den.(48.375 km) in 27.43,7, gemid. 104.526km/uur.
         UITSLAGEN:   125 cc nationaal:

 15 ronden.( 48.375 km) in 26.40,2, gemid. 108.641 km/uur.
Snelste ronde: Jan Bruins, 1.48,2 = 107.135 km/uur.
  1. Jan Bruins.
  2. Henk van Kessel.
  3. Teunis Ramaker.
  4. Theo Timmer.
  5. Jan Huberts.
  6. Leif RoselI.
  7. Ton Dale­man.
  8. Adrie v. d. Broeke.
  9. J. Pecht..
10. Willem. Koerhuis.
11. Bennie Winkel.
12. Jos Dissel­horst.
13. John Koster.
14. Herman Meijer.
15. Siegfried Lohman.
16. Ger Bruin.
17. Rudolf Min-hoff.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Zweden.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Nederland.
Duits­land.
Nederland.
Duits­land.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Jamathi.
Kreidler.
Jamathi.
Roton.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Roton.
Hemeyla.
Kreidler.
Discosi.
Maico.
Snelste ronde: Henk van Kessel, 1.44,9 = 110.505 km/uur.
  1. Henk van Kessel.
  2. Roelof Cornelis.
  3. Bill Reindersma.
  4. Bennie Winkel.
  5. Hans Velden.
  6. Jan Hardonk.
  7. Herman Meijer.
  8. Frans Lengkeek.
  9. George du Pont.
10. Martin Schoofs.
11. Lam­mert Dokter.
12. Jaap den Herder.
13. Willem Blomsma.
14. Martin Mulder.
15. Remie Cazemier.
16. Rinus Vrijdag.
17. Johan Kesteloo.
18. Gerard Wensink.
19. Rob Bulsing.
Mill.
Ens.
Deventer.
Vriezenveen.
Haarlem.
Arnhem.
Laren.
Den Haag.
Alkmaar.
Casteren.
Oldebroek.
Nunspeet.
Leeuwarden.
Nunspeet.
Assen.
Rotterdam.
Halfweg.
Varsseveld.
Delft.
Yamaha.
Yamaha.
Maico.
Maico.
Yamaha.
Maico.
Maico.
Bridgestone.
Maico.
Yamaha.
Sachs.
Maico.
Yamaha.
Maico.
Honda.
Honda.
Puch.
Maico.
Suzuki.

                                                                    Jan de Vries royaal winnaar


In de klasse 50 cc-internationaal ondervond Jan de Vries geen enkele tegenstand. De fraaie Van Veen Kreidler miste geen klap je (in Oldebroek viel Jan uit door een ge­ scheurde en klemmende inlaat­schijf ) en met elke ronde liep hij verder weg van zijn naaste belager, Jan Bruins, die geheel volgens de trainingstijden de tweede plaats be­zette. In de training was Jan de Vries maar liefst 4 seconden sneller gebleken en Jan Bruins concen­treerde zich dan ook volledig op de tweede plaats, die hij zonder pro­blemen in handen wist te houden. Teunis Ramaker wist in de begin­fase van de strijd kort aan zijn wiel te blijven, maar met het verstrijken van de wedstrijd kwam er meer ruimte, mogelijk ook doordat de Kreidler van Ramaker toen al niet meer voor 100 procent in orde was zoals later bleek, want twee ronden voor de finish viel Ramaker uit, evenals veel andere coureurs trou­wens, die voor een drukte van be­lang zorgden bij de pits. Ook Her­man Meijer moest zijn nieuwe Hemeyla al snel met pech binnen brengen.


Gijsbert Bijl reed een uitstekende race. In de training had hij de aan­dacht op zich gevestigd door de vierde tijd te maken. In de race kwam hij slecht van start, maar in recordtijd werkte Bijl zich vanaf de vijftiende plaats in de eerste ronde naar de vijfde plaats in de vijfde ronde. Toen liet zijn machine het afweten, een lot dat ook Adri v. d. Broeke trof toen hij de zesde plaats bezette. Henk van Kessel had voort­durend de vierde plaats in handen gehad, maar toen twee ronden voor het eind de pech duivel flink huis ging houden en derde man Teunis Ramaker uitviel, schoof Henk van Kessel dankbaar op naar de derde plaats, terwijl Cees van Dongen als vierde finishte.


Theo Timmer bekeek de races in Raalte vanaf de tribune. De val­partij in Oldebroek bleek achteraf harder aangekomen dan   gedacht werd. Röntgenfoto's toonden een gebroken botje in de pols, zodat

Theo een fraai gipsverband kon laten zien aan de belangstellenden. In Hengelo hoopt de Jamathi cou­reur weer van de partij te zijn.

 1. B. Reindersma

 2. H. Meijer

 3. B. Smit

 4. R. Corne­lis

 5. H. P. Velden

 6. W. Blomsma

 7. J. v. d. Broek

 8. E. v. h. Schut

 9. M. Mulder

10. R. Bulsing

11. G. Wensink

12. R. Bulsing

13. J. Hardonk

14. B. Remmerswaal

15. O. Aarsen

16. P. Hogervorst

                   Nationaal klasse 125 cc:


 B. Reindersma, Maico, 23.35.6 = 128.905 km/u;


 Snelste ronde: H. Meijer, 1.54.8 = 131.487 km/u.

Maico

Maico

Yamaha

Keers. Yamaha

Keers Yamaha

Yamaha

Heylex

Yamaha

Maico

Yamaha

Maico

Suzuki

Bultaco

Puch

Yamaha

Maico


STANDAARD


RACES


ZANDVOORT



Leuke strijd in

diverse klassen


Nationale klasse 125 cc

Deze klasse, die meetelde voor het Nederlands kampioenschap, werd in de wacht gesleept door Bill Reindersma, na een prachtig gevecht met Herman Meijer. Deze  beide kemphanen hebben deze race gemaakt en schotelden de toeschouwers een leuke strijd voor. Wist Herman Meijer soms in de bochten of op de Hunserug naast Reindersma te komen op de rechte stukken bleek de Maico van Reindersma toch iets sneller en wist hij de strijd met een miniem verschil in zijn voordeel te beslechten. De enige man, die niet gelapt werd, was Bert Smit die als derde eindigde. Roel Cornelis finishte als vierde voor Hans Peter Velden.

Klasse 125 cc nationaal: 1. H. v. Kessel, Mill., Yamaha, race­gemiddelde  101,486 km/u

Snelste ronde: H. v. Kessel, 2.58,2 = 102,625 km/u.

  2. R. Cornelis.

  3. H. Velden.

  4. W. Reindersma.

  5. B. Smit.

  6. H. Meijer.

  7. G. Wensink.

  8. J. Lucouw.

  9. J. Den Herder.

10. J. Hardonk.

11. N. Leeflang.

12. R. Bulling.

13. P. Kemperman.

14  B. Maatkamp.

15. J.v.Zijl.

16. H. Willemsen.

17. J. Ebeling.

18. R. Cazemier.

19. R. Bulling.

20. B. v. Andel.

Ens.

Haarlem.

Deventer.

Scheveningen.

Laren.

Varsseveld.

Poortugaal.

Nunspeet.

Arnhem.

Arnhem.

Amsterdam.

Slikkerveer.

Varsseveld.

Den Haag.

Rotterdam.

Assen.

Assen.

Delft.

Dussen.

Yamaha.

Yamaha.

Maico.

Yamaha.

Maico.

BMS.

Maico.

Maico.

Maico.

Yamaha.

Yamaha.

Yamaha.

Maico.

Yamaha.

Yamaha.

Maico.

Honda.

Suzuki.

Maico.

                Klasse 50 cc international:

  1. Jan de Vries, race­gemiddelde 126,959 km/u;
Snelste ronde Jan de Vries, 2.05,7 = 128,878 km/u.
  1. Jan de Vries
  2. Kent  Anderson.
  3. Jan Bruins.
  4. Theo Timmer.
  5. Jos Schurgers.
  6. Jan Huberts.
  7. Herman  Meijer.
  8. Ton Daleman.
  9. Ton Kooyman.
10. Ko Pecht.
11. John Koster.
12. Siegfried  Lohman.
13, Gijs­bert  Bijl.
14. Martin  Schoofs.
15. Luuk Foekema.
16. Ger Bruin.
17. Joop Roos.
18. Dolf Koekoek.
19. Charles de Heer.
20. Jos Disselhorst.
21. Nick Leeflang.
Ned.
Zweden.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Duits.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Kreidler.
Kreidler.
Kreidler.
Jamathi.
Kreidler.
Kreidler.
Hemeyla
Roton.
Hemeyla


Kreidler.

Maschobi.
Kreidler.
Dicosi.
Kreidler.
Kreidler.
Royal Nord.
Kreidler.
Royal Nord.

Nr.4  Herman Meijer op Maico.

Verslag van de race in Oirschot 1972, winnaar 125 cc nationaal !


     veel publiek, veel spanning!


In de nationale 125 cc-klasse ging de strijd om de zege tussen Herman Meyer (Maico) en de Scheveninger Bert Smit, die zijn Yamaha twin heel wat keertjes voor de Maico van Meyer wist te drukken. Halfweg de race vond Herman het echter welletjes en via de snelste ronde wist hij net voldoende afstand te nemen, zij het dat zijn voorsprong op de streep slechts 1,6 seconde bedroeg.

Jan Visser uit Amsterdam denkt waarschijnlijk met minder prettige herinneringen terug aan Oirschot. Negen van de tien ronden lag hij

namelijk op de derde plaats, maar uitgerekend in de laatste ronde viel hij uit, waarvan de goed naar voren gekomen Hans Velden dankbaar profiteerde door de derde plaats op te eisen.

In zijn serie had Adam van de Draay reeds getoond wat zijn

plannen waren voor de finale. Ook hierin ging hij van start tot finish aan de leiding, opnieuw een prachtig succes voor de man uit Oosterhout, die begin dit seizoen de KNMV-gelederen kwam versterken. Tweede man Nico Giling moest maar liefst een minuut achterstand slikken, maar hij was van de achtervolgers veruit het snelst, wat de bittere pil enigszins verguldde.

Peter Pauw uit Koekengen had in zijn serie reeds laten zien, dat hij

weet wat sturen is. Dat moest hij wel, want door een vette pit was hij ver terug gezakt in het veld, maar niettemin wist hij zich na een prachtige inhaalrace toch voor de finale te klasseren. Terecht, want in die finale bezette hij lange tijd de tweede plaats, totdat zijn fraai gebouwde machine begon over te slaan en hij eerst Giling en in de laatste ronde ook nog de Haarlemmer Dinum voor moest laten gaan, zij het met gering verschil.


                     UITSLAGEN: 125 cc-nationaal:

  1. H. Meyer, Laren, Maico, 24.19,5 - 106.046 km/uur

  2. B. Smit, Scheveningen, Yamaha, 24,21,1

  3. H. P. Velden, Haarlem, Yamaha, 26.14,4

  4. P. Kemperman, Slikkerveer, Yamaha, 26.26,4

  5. J. Hardonk, Arnhem, Bultaco, 26.53,1

  6. Z. v. d. Schut, Barneveld, Yamaha

  7. R. Vrijdag, Rotterdam, Honda

  8. J. den Banier, Nunspeet, Maico

  9. R. Cazemier, Assen, Honda

10. M. Mulder, Nunspeet, Maico

11. H. Willemsen, Rotterdam, Yamaha

12. R. Bulsing, Delft, Suzuki

13. R. Bulsing, Amsterdam, Yamaha.

Snelste ronde: H. Meyer, 2.23,9 = 107,575 km/uur.


Bert Smit nog voor Herman Meyer in de 125 cc-nationaal.

1973. 1971-GP-4. #top

Zweden GP Anderstorp 1972 Herman Meijer @ Hemeyla.

Gevonden door Ton Kooyman.

Ontvangen via Facebook, van Jan Burgers aan HEMEYLA. Bedankt Jan.

Ik heb er nog een gevonden Herman. Olof Tilburg 1972. Met Bennie Winkel. Over de brug en dan links af....


Reactie op Facebook. Herman Meijer. Geweldig Jan Burgers: bedankt, ik kende deze foto niet, zal hem bij 72 plaatsen.

#Bennie-Winkel-herman-Meijer

DDR GP Sachsenring 1972 Herman Meijer @ Hemeyla.

Gevonden door Ton Kooyman.

Jan A Warntjes vond deze foto van spa 1972-4 jan de vries-2- angel niet-8 harold bartol-14-jan bruins-20 herman meyer-10-jan huberts-24 manfred kugel. Dank je Jan.

Archief Jaap Bekkema - 1972 05 22 Tubbergen 125 cc Nat 4 Herman Meijer Maico - 12 Bennie Winkel.

Jaap Bekkema - Ervaren hobbyfotograaf Motorsport Dieren Steden Reisfotografie

Vanaf 1972 fotografeer ik met spiegelreflexcamera's. Ruime ervaring met analoge "zwart-wit" en kleurenfoto's ontwikkelen en afdrukken. Motorsport gefotografeerd bij TT Assen en in Tubbergen. Sinds een aantal jaren digitaal met Nikon APS-C formaat spiegelreflex. Reisfotoboeken gemaakt van Berlijn en Parijs. Wel eens wat prijsjes gewonnen bij fotowedstrijden, ook zijn er foto's van mij geplaatst in lokale bladen. Ik heb veel plezier in het fotograferen en hoop dat u dit heeft bij het zien van mijn foto's. http://www.oypo.nl/fotofun4you

Archief Jaap Bekkema - 1972 Tubbergen 50 cc Inter Herman Meijer Nr 22 HEMEYLA.

Gedownload op http://www.oypo.nl/fotofun4you