Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1973.

                            50 cc: internationaal:


   1. Henk van Kessel, Mill, Kreldler. 8 ronden, 21.11.1 =

         118,943 km/u - Snelste ronde: Henk van Kessel,

         2.35.0 = 121,935 km/u.

  1. Henk van Kessel

  2. Theo Timmer

  3. Jan Huberts

  4. Herman Meijer

  5. Niek Leeflang

  6. Ton Kooyman

  7. Wim Koerhuis

  8. Adri vandeBroeke

  9. Engelbert Kip

10. Bennie Maatkamp

11. Piet Pecht

12. Nico Potane

13. G. Bruin

14. Ko Pecht

15. Jos Disselhorst

16. N. Kastanje

17. P. Rijlaarsdam

18. J. Koster

Kreldler

Jamathl

Kreidler

Hemey­la

Royal Nord

Hemeyla

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Roton

Raton

Kreidler

Okahero

Kreidler

Kreidler

Roton

Roton

Mill

Amsterdam

Den Haag

Laren

Arnhem

Nij­verdal

Dalfsen

Middelburg

Delden

Varsseveld

Abbe­nes

Rijnsburg

Heer Hugowaard

Abbenes

Voorschoten

Middelburg

Woerden

Rhoon

Enkele seconden na de start van de 50 cc internationaal, v.l.n.r.: Toersen (27), Meyer (22), Pecht (42), Van Kessel (6) en achter deze nog net zichtbaar Timmer.

De naar schatting 5000 wegrace-enthousiasten die, aangelokt door het fraaie voorjaarsweer van de voorgaande dagen, zondag 25 maart in Heeswijk wat kleumend en nat het circuit om­zoomden, konden in de eerste wedstrijd van het seizoen weinig hartverwar­mende aanschouwen.



125 cc int.: Piet v.d. Goorbergh voor Cees van Dongen en Aart Valsten

Theo. Timmer, winnaar 50 cc met Jamathi; de zege smaakt zoet........

Jan de Vries ziek

Een teleurstelling was, dat Jan de Vries noodgedwongen verstek moest laten gaan in Heeswijk door een aanval van nierstenen. De Van Veen-Canon-Shell rijder kon hierdoor de capaciteiten van de 1973 G.P.-Kreidlers niet aan de praktijk toetsen, terwijl de cóncurrentie evenmin op volle oorlogssterkte aanwezig was. Theo Timmer reed in de 50 cc internationaal met een opge­poetste versie van de '68-er Jamathi — waarmee hij ,overigens moeiteloos won — omdat de '73 Jamathi ondanks hoopvolle testbankresultaten in de praktijk nog niet veel zin toonde. De Monark van fabrieksrijder Jan Bruins kon al evenmin een vuist maken en Jan vertelde ons,. dat  hij wel pk's had kunnen winnen, maar dat de betrouw­baarheid te wensen overliet. In Hees­wijk moest er zo hard aan de Monark gesleuteld worden, dat Jan Bruins twee ronden te laat van start ging om vervol­gens weer snel in het rennerskwartier te verdwijnen.

In de droge training op zaterdag had­den Henk van Kessel, Gerrit Strikker en Jan Huberts de snelste trainings­tijden gedraaid, maar geen van drieën zou met de zege gaan strijken. Van Kessel kwam moeilijk weg, evenals Gerrit Strikker, die op het natte weg­dek iets te krachtig afzette, de neus van zijn laars trapte en kostbare secon­den verloor toen hij met zijn Van Veen Kreidler al in de eerste meters plat ging. Jan Huberts nam de leiding, maar de vreugde duurde slechts twee volle ronden, toen gaf de motor de geest en had Theo Timmer verder weinig moeite met de rest Van het veld. Van Kessel kwam halfweg de race goed terug naar de tweede plaats, maar moest opgeven, terwijl de onfortuin­lijke Strikker na een goede inhaalrace uiteindelijk tweede werd voor de heftig knokkende Willem Koerhuis,

Piet Pecht en John Koster, die respectieve­lijk drie, vier en vijf werden.


Bij de 125 cc internationalen vulden Piet v.d. Goorbergh, Henk van Kessel en Aalt Toersen de eerste startrij. Kamprechter Kees v.d. Goorbergh mocht broer Piet na twaalf ronden ook als winnaar afvlaggen, hoewel de Bre­dase rijder drie ronden voor de finishzeer fel op de huid gezeten werd door Cees van Dongen, die de indruk vestig­de op zijn kans te wachten. Die kans kwam echter niet voor de geroutineer­de Rotterdammer, want een defecte ontsteking zette zijn Yamaha twin buiten spel. Aart Valster kwam hier­door terug naar de tweede plaats met zijn Yamaha (die evenals de machine van Cees van Dongen de naam van sponsor John B(estebreurtje) op de kuip toonde, een positie die hij ook in de beginfase van de race ingenomen had. Aalt Toersen pakte de derde plaats voor Herman Meyer, die samen een mooi duel uitvochten. In de eerste ronden zat Bert Nijland voor dit duo, maar toen hij bij het uitkomen van de haakse hoek bij start en finish wat te veel vermogen op het achterwiel zette, gleed de Maico onderuit op het natte en gladde wegdek.


De 125 cc race leverde opnieuw pech op voor Jan Huberts, terwijl Jan Hardonk door een los schakelpedaal af moest haken van het kwartet, dat de gehele race om de vijfde plaats duel­leerde, een duel dat gewonnen werd door Henk van Kessel voor Henk van Erkelens en Jan van Tol.







Jan Bruins, hard sleutelend aan de Monark.

De snelmakers van Assen. V.l.n.r. Herman Meijer (HEMEYLA), Ton (Wennen Moten), .Jorg Maller (Van Veen Kreidler), en Jan Thiel (Jamathi)

Van onze speciale verslaggever

ASSEN, zaterdag


Eigenlijk de belangrijkste mannen in Assen: de snelma­kers, de denkers achter de ma­chines die een heel jaar lang peinzen over PK's. De tove­naars die zomaar uit het niets extra vermogen halen, waar­mee hun coureurs dan nog snellere tijden kunnen realise­ren. Wat zijn dat voor mensen?

Neem Jorg Miller (27), chef-constructeur van de Van Veen-Kreidler stal. Ongehuwd. „Uiteraard", zegt hij zelf, want voor vrouwen en kinderen heb je geen tijd als constructeur. Er is, als je dit werk goed wilt doen, namelijk nooit een mo­ment dat je niet op slimme lis­ten zint om het spul sneller te maken. Altijd. Ook als je een borreltje drinkt of naar de te­levisie kijkt. Dat is voor een vrouw natuurlijk niet leuk. Dus moet je niet trouwen".


Applaus


Ton Daleman (26), wèl ge­trouwd, wèl vader: „Alles en alles wat je hebt moet je geven voor dit werk. Al je tijd, al je geld. Alleen mijn vrouw en mijn dochtertje mogen er niet onder lijden". Hij bouwt „Roton-racers" in de 5Occ-klasse en dat die met een begaafd stuurman als Nico Po­lane toch niet verder komen dan een vierde plaats in dit in­ternationale milieu, deert hem niet. „Het kleine beetje applaus voor Rotan geeft me de kick om weer een heel jaar door te gaan en opnieuw alles' te geven. Maar als mijn vrouw bijvoor­beeld een wandelwagentje voor het kind nodig heeft, gaat dat wel vóór".


Solex


Herman Meijer (3O) kwam met 14 jaar van de lagere school. „Ik haalde het diploma met de hakken over de sloot", meldt hij. Maar al gauw viel de familie iets bijzonders op: de Kaptein Mobylette die voor het behalen van het lagere-schooldiploma was aangeschaft, haalde de kleine Herman on­middellijk uit elkaar in een poging om dit rijwiel met hulpmotor op te voeren. De po­gingen mislukten tot zes maal toe, waarop een Solex werd aangeschaft die werd opge­voerd tot een vermogen datgoed was voor een topsnelheid van 75 echte kilometers per uur.


Specialist


Herman zwéért dat het waar is. De begaafde constructeur ging zelf ook racen, maar geeft toe dat het construeren hem meer trekt. „Racen duurt maar zo kort en met denkwerk kun je een heel jaar zoet zijn. Maar je moet wel zelf rijden om te weten wat je uitvindingen in de praktijk precies doen. Jorg Muller rijdt zelf niet, maar die heeft dan ook in Jan de Vries een zeer technische coureur die precies kan vertellen wat er aan mankeert".




Herman is specialist in ver­snellingsbakken en heeft een internationale klandizie van toprijders die de produkten uit zijn machinefabriekje veel lie­ver hebben dan wat het puikje van de Duitse, Engelse en Ja­panse industrie op dit gebied levert. De familie Meijer had wel liever dat het anders was, want er gaat wél èrg veel tijd in zitten. „Maar", zegt Herman, „gelukkig heb ik vóór mijn trouwen gezegd: de racerij en het construeren geef ik niet op, dus daar wil ik nooit gezeur over hebben".

De idealen van de snelma­kers, die met chirurgische pre­cisie tandartsboren hanteren bij hun fijn mechanische werk­zaamheden, stemmen perfect met elkaar overeen: wereld­kampioen der constructeurs worden. Jorg Miller smaakte dat genoegen al eens met het Van Veen-team met op de bok de grote lichtgewichtkampioen Jan de Vries. Hij droomt nu


Wensdroom


„De beste en in feit de enige coureur in Nederland voor het zware geweld. Hij is nu een beetje uit vorm door valpartij­en buiten zijn schuld, maar hij komt zeker terug". Wensdroom van Herman Meijer: „De beste versnellingsbak ter wereld voor Jos Schurgers bouwen. En ik wil als het dit jaar goed gaat tegen Nico Polane kunnen zeg­gen: „Kijk eens wat ik hier voor je heb: een nieuwe 125 cc-racer zodat je in alle Grand Prix in twee klassen kan star­ten".

Want dat is een van de grote drijfveren van alle snelmakers: adoratie van hun favoriete cou­reurs.


Chef-constructeur van het Van Veen-Kreidlerteam Jorg Muller die Jos ook heeft geholpen hij de ontwikkeling van zijn Cas­trol-Bridgestone Racer, bood ook nog even zijn diensten aan. „Maar daar voel ik niets voor", protesteerde Herman Meijer, „want in deze bak m gijn een aantal uitvindingen van mij te vinden die ik wel graag exclusief wil houden voor an­dere constructeurs."



Bak van Schurgers Voldoet nog niet...



Met spanning werd gister­middag ook uitgekeken naar het eerste optreden van Heuga-teamrijder Jos Schur­gers met de nieuwe Telesport-versnellingsbak. Jos arriveerde par s'morgens om half zes in Assen na de hele nacht doorge­werkt te hebben in Hemeijla Machinefabriek waar de nieu­we bak werd vervaardigd. ln de morgentraining reed hij nog met de oude vijfversnellingsbak naar een tijd van 3.36.2. 's Middags was het nieuwe schakelmechanisme gemon­teerd en kon Jos de proéfrond­jes gaan draaien.

„Het gaat niet goed", meldde de coureur-con­structeur echter aanvankelijk. ,,Er klopt iets niet, maar ik weet niet wat".

Expert Herman Meijer kwam er zelf bij om 'de zaak te con­troleren en verzekerde dat het euvel dat snelle tijden verhin­derde, door het aanhalen van een paar ringetjes makkelijk verholpen zou kunnen worden.

                            50 cc-internationalen:


  1. Henk van Kessel, Mill, Krêidler.  8 ronden,16.24.1

       = 122,711 km/u - Snelste ronde:

        Jan de Vries. 1.56.9 = 129.125 km/u.

  1. Henk van Kessel.
  2. Jan Huberts.
  3. Nico Polane.
  4. Gerrit Strikker
  5. Nick Leefland.
  6. Ton Kooyman.
  7. Hans Knappers.
  8. John Koster.
  9. Willem Koerhuis.
10. Henk ten Walde.
11. Herman Meijer.
12. Martien Schoofs.
13. Kc Pecht.
14, Ernst Brand.
15. Piet Pecht.
16. Bennie Maatkamp.
Mill.
Den Haag.
Rijnsburg.
Rotterdam.
Arnhem.
Nijverdal.
Rotterdam.
Rhoon.
Dalfsen.
Zaandam.
Laren.
Casteren.
Abbenes.
Middelburg.
Abbenes.
Varsseveld.
Krêidler.
Kreidler.
Roton.
Kreidler.
Royal Nerd.
Hemeyla;
Kreidler.
Roton.
Kreidler.
JRP.
Hemeyla.
Eigenbouw.
Okahero.
Kreidler.
Roton.
Kreidler.
  1. Theo Timmer
  2. Gerrit Strikker
  3. Willem Koerhuis
  4. Piet Pecht
  5. John Koster
  6. Aalt Toersen
  7. Adrie v.d. Broeke
  8. Ton Kooy­man
  9. Piet Rijlaars­dam
10. Ger Bruin
11. Henk ten Wolde
12. Ko Pecht
13. Jos Disselhorst
14. Joop Roos
15. Luuk Harskamp
Amsterdam
Rotterdam
Dalfsen
Abbenes
Rhoon
Staphorst
Middelburg
Nijverdal
Woerden
Heer­hugowaard
Zaandam
Abbenes
Voorschoten
Maurik
Hilversum
Jamathi
Kreidler
Kreid­ler
Roton
Roton
Riwa Kreidler
Kreidler
Hemeyla
Roton
Kreidler
JMF
Okahero
Kreidler
Kreidler
Kreidler.

   50 cc internátionaal:


   1. Theo Timmer, Amsterdam, Jamathi, 20.15,3 is 104,52

         km/uur - Snelste ronde: Theo Timer 20.15.3 km/uur

125 cc internationaal:


 1. Piet v.d. Goor­bergh, Breda, Yamaha, 18.09,0

     is 116,63 km/uur - Snelste ronde: Cees van  

     Dongen, 1.28,1 is 120,14 km/uur

  1. Piet v.d. Goor­bergh
  2. Aalt Valster
  3. Aalt Toersen
  4. Herman Meyer
  5. Henk van Kessel
  6. Henk v. Erkelens
  7. Jan van Tol
  8. Gerrit Brokke
  9. Bert Nijland
10. Guus Goewie
Breda
Alblasserdam
Staphorst
Laren
Mill
Enschede
Mijdrecht
Buinen
Westendop
Den Haag
Yamaha
Ya­maha
Maico
Maico
Yamaha
Maico
Maico
Sachs
Maico
Maico.

          Assen op een stil achterafwegetje de 6 versnellingsbak afgesteld, de problemen werden hier verholpen.

GP Francorchamps 1973, Ton Kooyman en Jan Bruins, Jan rijd op Herman zijn  oude Hemeyla.


                                    50 cc internationaal:


Jan de Vries, Purmerend, Kreidler, 8 ronden, 18.59.9 = 113,694 km/uur;


Snelste ronde, .Jan de Vries, 2.20.2 = 115,549 km/uur.

  1. Jan de Vries

  2. Jan Bruins

  3. Adam v. d. Draay

  4. Jan Huberts

  5. Nico Polane

  6. Theo Timmer

  7. Gerrit Strikker

  8. Nico Leeflang

  9. Ton Kooyman

10. Herman Meijer

11. Piet Pecht

12. Ko Pecht

13. Nico Kastanje

14. Ernst Brand

15. Ger Bruin

16. P. Rij laarsdam

17. Bennie Maatkamp

18. Hans Knoppers

19. John' Koster

20. Frits Klomp

Kreidler

Mo­nark

Kreidler

Kreidler

Roton

Jamathi

Kreidler

Royal Nord

Hemeyla

He­meyla

Kreidler

Okahero

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Roton

Kreidler

Purmerend

Deventer

Oosterhout

Den Haag

Nieuw Vennep

Amsterdam

Rotter­dam

Arnhem

Nijverdal

Laren

Abbenes

Abbenes

Middelburg

Middelburg

Heerhugowaard

Woerden

Varsseveld

Rotterdam

Rhoon

Rotterdam          

                          50 cc internationaal:

Jan de Vries, Nederland, Kreidler, 26.53.7 = 107,713km/uur;


Snelste ronde: Bruno Kneubühler, 1.44.2 = 111,248 km/uur.

                                 50 cc-internationaal:

Jan de Vries, Nederland, Kreidler,  22.48.6 = 120,194 km/uur;


Snelste ronde: Jan de Vries, 2.10.6 = 124,047 km/uur.

  1. Jan de Vries

  2. Gerhard Thürow

  3. Jan Bruins

  4. Henk van Kessel

  5. Jan Huberts

  6. Nico Polane

  7. Bennie Maatkamp

  8. Herman Meijer

  9. Julian Zeebroek

10. Ulrich Graf

11. Gerrit Strikker

12. Theo Timmer

13. Henk ten Wolde

14. Jurgen Roller

15. Siegfried Lohman

16. Walter Däuwer

17. Johan Siemerink

18. John Koster

19. Willem Koerhuis

20. Karl Heinz Woide

Kreidler

Kreidler

Monark

Kreidler

Kreidler

Roton

Kreidler

Hemeyla

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Jamathi

JRP

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Roton

Roton

Kreidler

Kreidler

Nederland

Duitsland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

België

Duitsland

Nederland

Nederland

Nederland

Duitsland

Duitsland

Duitsland

Nederland

Nederland

Nederland

Duitsland

  1. Jan de Vries

  2. Bruno Kneubühler

  3. Cees van Dongen

  4. Jan Bruins

  5. Nico Polane

  6. Henk van Kessel

  7. Engelbert Kip

  8. Willem Koerhuis

  9. Gerrit Strikker

10. Jos Schurgers

11. Nico Leeflang

12. Ton Kooyman

13. Henk ten Wolde

14. John Koster

15. Piet Rijlaarsdam

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Monark

Roton

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Kreidler

Roton

Royal Nord

Hemeyla

J.R.P.

Roton

Kreidler

Nederland

Zwitser­land

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Neder­land

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Nederland

Neder­land

Voor de organisatoren te Mill was het niet eenvoudig om aan het einde van het seizoen in de verschillende klassen de nodige renners aan de start te brengen. In de categorie internationaal hadden veel rijders geen interesse, omdat de races geen kampioensstatus hebben. Toen men daar iets aan probeerde te doen door particulieren aan te moedigen om premies beschikbaar te stellen voor die rijders had dit als resultaat, dat de inmiddels wel ingeschreven renners er veelal de brui aangaven. Het een en ander had in ieder geval tot gevolg, dat de internationale klassen zeer slecht bezet waren, zodat sommige klassen samengevoegd moesten worden om toch nog een aantrekkelijk startveld te krijgen. Voor de nationale rijders zouden dergelijke moeilijkheden niet moeten bestaan, maar hier spelen zaken mee, zoals het liever niet meer vergaren van punten, omdat men dan bang is te veel punten te krijgen en men zodoende geen kans meer maakt om volgend jaar opnieuw bij de nationaler uit te kunnen komen. Toch boden de wedstrijden in deze laatste groep de meeste strijd en spanning. Echt strijd en echte spanning, iets die we bij de internationalen beslist misten deze keer.



Het acht klassen omvattende programma werd geopend met twee series voor de nationale 50 cc-rijders. Van iedere serie gingen dertien renners over naar de later te verrijden finale. Bijzondere pechvogel bij deze series was Adri de Korte, die in de training zijn eigen blok „opblies" en in zijn serie erg veel pech had met de inmiddels van Piet Plompen geleende fiets, waarvan eerst een los contact en later een gebroken schakelstang

onoplosbare problemen vormden. Geen finale dus voor Adri. Wel voor mannen als Zwetsloot, Mijwaart, Weyzenfeld en Gijsman.


Bij de tegelijkertijd verreden 125 cc wedstrijd nam plaatselijke favoriet Henk van Kessel direct bij de start de leiding en stond deze niet meer af Alleen Piet van de Goorbergh -vormde een lichte dreiging voor de coureur uit Mill. Roel Cornelis eindigde na een gevecht met Aart Valster op de derde plaats, terwijl Valster geen kans zag om langs de langzaam afzakkende Warners te komen.


Bijzonder spannend was de 50 cc race bij de internationalen Allereerst het kopgevecht tussen Jan Mijwaart en Joop Zwetsloot, dat de Roton-rijder wederom in zijn voordeel besliste. Het kampioenschap lijkt nu welhaast naar deze coureur te gaan. De overwinning kreeg hij dit maal niet cadeau, hetgeen het beste geïllustreerd wordt door de benauwde voorsprong van zestiende seconde, die hij op de streep had. Toch bijzonder knap om een vrij grote achterstand in de laatste ronde in een krappe voorsprong om te zetten. Niet minder spannend was het gevecht om de derde plaats tussen Weysenfeld, Rijkhoff en Gijsman, dat zich later toespitste tussen de eerstgenoemden. Nico Rijkhoff won dat duel met Hans Weysenfeld en werd derde.


Het sluitstuk vormde de 50 cc race internationaal met Jan de Vries, Jan Bruins, Nico Polane, Jan Huberts, Gerrit Strikker en Henk van Kessel aan de start. Eindelijk een veld met enige allure. Pech bepaalde voor een groot deel het verloop van de wedstrijd. Cees van Dongen (gebroken schakelpedaal), Gerrit Strikker (defecte koppeling) en Nico Polane (versnellingsbak) werden hierdoor geplaagd. Strikker was door de moeilijkheden niet in staat om Jan Huberts achter zich te houden, zodat we

drie Jannen op het schavot zagen, Jan de Vries, Jan Bruins en Jan Huberts.


                                                         JAAP DE VISSER

Kopfoto: Joop Zwetsloot (69) als winnaar in de 50cc nat. voor Jan Mijwaart.

Midden: Het lokale idool Henk van Kessel wint de 125cc klasse.

Onder: Het begin van de 50cc; Jan Bruins (5) voor Jan de Vries (15) en Gerrit Strikker (48).

De volgende race op het programma was er ook in de internationale klasse en wel die van de 50 cc Snelste man in de training was de,en evenals Wil Hartog met en Nico van der Zanden ook in Duitsland gestart, Theo timmer.

Op de Nurburgring was het voor Jamathi niet zo voorspoedig gegaan, want de nieuwe monocoque racer was in de training defect geraakt, Hier in Oirschot had Jamathi het euvel op weten te lossen en draaide men verreweg de snelste trainingstijd en dit gaf een riant uitzicht op de overwinning die inderdaad geen moment in gevaar geweest is.


Bij Jamathi kon men glunderend vaststellen, dat de nieuwe machine een  een succes belooft te worden! Spannender was de strijd om de tweede plaats waar Gerrit Strikker en Ton Kooyman geruime tijd om knokten. Strikker, die na zijn fraaie tweede plaats in Heeswijk veel moeite heeft met het uitrijden van een wedstrijd, moest ook nu de strijd in de vierde ronde staken en zo kon Kooyman de tweede plaats weer innemen.


Een fraai succes dus ook voor Hemeyla, die in de persoon van Herman Meijer zelfs nog een solide vijfde plaats veroverde hieraan vooraf was wel een flink gevecht met Piet Pecht gegaan, drie Herman in zijn voordeel wist te beslissen. Dick Leeflang door zijn minder goede start er iets goeds te maken en liet dit dan ook niet na. Lange tijd bleef hij op de vijfde plaats hangen. Maar in de laatste fase van de wedstrijd lukte het hem toch om Willem Koerhuis voorbij te steken en als derde te eindigen.

  1. Theo Timmer.

  2. Ton Kooyman.

  3. Dick Leeflang.

  4. Willem Koerhuis.

  5. Herman Meijer.

  6. Piet Pecht.

  7. Ko Pecht.

  8. Martien Schoofs.

  9. Henk ten Wolde.

10. John Koster.

Amsterdam.

Nijverdal.

Arnhem.

Dalfsen.

Laren.

Abbenes.

Abbenes.

Castreren.

Zaandam.

Rhoon.

Jamathi.

Hemeyla.

Royal Nord.

Kreidler.

Hemeyla.

Roton.

Okahero.

Speciaal.

J. M. F..

Roton.

Snelste ronde: Theo timmer, 2.36.8 = 98,72 kilometer/uur.


                    Motorcoureur  wil  terug  naar  de  top


   Herman  Meijer  onvoldoende  Steun  van  Larendse  bevolking


1974. 1972. #top

                           (Van onze verslaggever)


LAREN. — Herman Meijer kan er niet onderuit. Zijn toekomstverwachtingen gaf hij in het najaar van 1971 een wat al te rooskleurig tintje mee, toen hij vanuit zijn constructiewerkplaats in het Gelderse Laren een concurrentieslag(je) aankondigde met de toen al nauwelijks te overtreffen race-brommertjes uit de Van Veen Kreidle-stal.


   De Larense coureur- en motorblok-constructeur was toen —zo blijkt nu — wat al te voorbarig met zijn aankondiging, dat hij een motorblokje vervaardigd had, dat bijkans barstte van de paardenkrachten. Het door-en-door geprepareerde stukje hoogwaardig staal zou een vermogen kunnen opbrengen van om en nabij de achttien pk. Een vermogen, dat ook schuilging in de Kreidlers van Van Veen.


       Concurrentie  met  Kreidler


                  te  Groot


Die concurentieslag is – dat is aan de insider uiteraard niet voorbij gegaan – tot de dag van gisteren en vandaag uitgegebleven. De brommers van Herman Meijer, Hemeijla’s genaamd,hebben dat vermogen nooit gehaald. De Kreidlers bleven de racecircuits in binnen- en buitenland beheersen. De Hemeijla’s en Herman Meijer kwamen in het race-stuk niet voor.


Herman Meijer verklaart: „De ontwikkeling van het nieuwe motorblok, waarmee ik drie jaar geleden begon, heeft tot voor kort stilgestaan. De motor draait nog steeds niet optimaal. Ik sta nog steeds op hetzelfde niveau. De ontwikkeling van de motor heeft drie jaar gekost. En dat is aanzienlijk langer dan ik indertijd voor mogelijk gehouden had."


Het trage ontwikkelingstempo schrijft hij toe aan het gebrek aan hulpmiddelen en het niet beschikken over vakbekwaam personeel. Een gewichtige rol speelde bovendien de factor: tijdgebrek. „Bij Van Veen werken drie monteurs dag en nacht aan het prepareren en verbeteren van de motoren. Ik moet alleen zien klaar te komen in wat verloren uurtjes. Dit is niet mogelijk gebleken."

Drie jaar noeste arbeid in de verloren uurtjes heeft zijn rendement intussen toch wel opgeleverd. Tevreden constateert Herman Meijer, dat het nieuwe motorblok gast meer heeft van kinderziektes. Zijn nieuwe motor is nu volledig bruikbaar gebleken. Vanaf nu kan en moet gewerkt worden aan de noodzakelijke vergroting van het vermogen.

Meijers bekendheid als uiterst vakkundig constructeur en vervaardiger van race-motor-onderdelen is er de afgelopen paar jaar overigens wel groter op geworden. De aanvragen vanuit binnen- en buitenland voor onderdelen rijzen de pan uit.


Inter nationale vedetten roepen nogal eens zijn hulp in. Dit alles heeft ertoe geleid, dat er vele honderden race-motoren zijn die uitgerust zijn met een of meer onderdelen, die vervaardigd zijn in de Larense constructiewerkplaats.

                                A-licentienationale


Herman Meijer kreeg vorig jaar een bittere pil te stikten. Als gevolg van mankementen aan zijn motor raakte hij zijn A-licentie kwijt. Het geen betekende , dat hij niet meer gerechtigt was om deelte nemen aan Grand-Prix’s. En dat zat hem helemaal niet lekker. „De topracerij, daar kan ik niet buiten. Ik ben dan ook van plan om erg mijn best te doen. Die A-licentie moet weer terug naar Laren. En dat kan. In de twee nog resterende wedstrijden moet ik tenminste als zesde finishen. Als dat lukt ben ik er het volgend jaar in de Grand Prix's weer bij. Mét een motor, die heel behoorlijk uit de wielen zal kunnen."


Een motor ook, die niettemin nog duidelijk paardekrachten tekort komt tegen de Van Veen Kreidler van de gedoodverfde wereldkampioen Henk van Kessel, Herman Meijer beseft dat ook wel. Het vermogen, dat mijn motor tekort komt, moet snel opgevoerd worden. Daar ben ik al druk mee bezig. Van de andere kant is het zo. dat de „fiets" van Van Kessel volgens mij en anderen aan z'n top zit. Zijn nederlaag in Assen tegen Herman Rietberger is daar mogelijk een indicatie van."

Twintig paardekrachten. Een hoeveelheid, die in de jaren zestig voor onmogelijk werd gehouden. Herman Meijer: „Toen ik twaalf jaar geleden begon, dacht iedereen dat tien PK het absolute maximum was. Bij een groter vermogen zou iedere machine kapot draaien, zo werd alom verkondigd. Dat is duidelijk een misvatting gebleken. Nu zitten we met twintig PK (Van Veen Kreidlers) aan de top. Maar het zou mij niet verbazen als er over vijf jaar vijf PK's bijgekomen zijn. En dat geldt dan ook voor mijn eigen „fiets".


Terugtrekken

Steeds harder wordt er gefluisterd op de circuits, dat Van Veen binnen afzienbare tijd zijn stal zal opdoeken. Herman Meijer — en met hem veel andere coureurs in de lichtste klasse — maakt er geen geheim van, dat sluiting van de Van Veen-stal hem niet onwelkom zal zijn Meijer. „Als Kreidler stopt, dan betekent dat, dat er geen research meer wordt verricht, dat het materiaal niet verbeterd wordt en tenslotte dat het vermogen niet opgevoerd wordt dat en ten slote. En dat is in het belang van de hele racerij. Andere merken. die tot nu toe door de Van Veen Kreidlers altijd naar de achtergrond zijn gedrongen, komen dan eindelijk aan bod. Bij ons ging het tot dusver alleen maar om de tweede en lagere plaatsen. En dat begint na verloop van tijd goed te vervelen."


Ondanks de drie verloren jaren blikt Herman Meijer zijn sportieve toekomst zonnig tegemoet. Hij gelooft, dat de successen van weleer wel weer terug zullen komen. Successen zoals drie jaar geleden in Spanje, toen hij Jan de Vries en Angel Nieto rondenlang de loef afstak. En vriend en vijand verbaasde met zijn niet fabrieksmattig maar. eigenhandig geconstrueerde race-machie-netje.

Misschien komt er dan ook eindelijk voor hem een sponsor opdagen. En gaat een supportersvereniging hem steunen. Maar met dit laatste houdt hij nauwelijks rekening. Laren immers lijkt wars van alles wat met motorsport te maken heeft. Een beetje meeleven is er gewoon niet bij. „Ik woon misschien wel in de verkeerde plaats. Stond mijn huis maar in plaatsen als Halle, Varsseveld of Zelhem. De mensen daar zijn veel meer motorsportminded dan hier. Dat beetje morele steun, dat iedere sportbeoefenaar nodig heeft, mis ik hier toch wel."


  1. Joop Zwetsloot
  2. Jan Mijwaart
  3. Nico Rijkhoff
  4. Hans Weysenfeld
  5. Rein Gijsman
  6. Hans Nulle
  7. Rinus Dorgelo
  8. Eef van Mil
  9. J. van Haaren
10. Joop Stap
11. Jan Visser
12. Dick Stuy
13 Juranius Bosman
14. Aad Suurland
15. Geert Keen
16. Johan Brink
17. Theun v. d. Weegh
18. B. Wester­dijk
19. P. Looyesteyn
20. Roelof Postma
Zoeterwoude
Nederhorst den Berg
Opmeer
Oosterbeek
Leiden
Den Haag
Schoonebeek
Alphen a/d Rijn
Maurik
Maurik
Berk-hout
Bleskensgraaf
Aalsmeer
Hoogvliet
Sleen
Rotterdam
Raalte
Leeuwarden
Breezand
Ruinerwold
Roton
Jamathi
Opmeer
Royal Nord
Roton
Kreidler
Riwa
Spec
Kreidler
Kreidler
Kreidler
Derney
Kreidler
Kreid­ler
Johatcho
Garelli
Klawera
Spec
Kreidler
Maico.

                               50 cc nationaal:


1. Joop Zwetsloot, Zoeterwoude, Roton, 6 ronden; 19.37.5

    = 93.187 km/uur; Snelste ronde, Joop Zwetsloot, 3.11.7

    = 95,347 km/uur.

                              50 cc internationaal:


     1. Jan de Vries, Purmerend, Kreidler, 8 ronden, 24.53.6

         = 97,954 km/uur; Snelste ronde, Jan de Vries, 3.02.5

         = 100,208 km/uur.

  1. Jan de Vries
  2. Jan Bruins
  3. Jan Huberts
  4. Gerrit Strikker
  5. Henk ten Wolde
  6. Wil­lem Koerhuis
  7. Ton Kooyman
  8. Henk Knoppers
  9. Jos Dissel­horst
10. Herman Meyer
11. John Koster
Purmerend
Deventer
Den Haag
Rotterdam
Zaandam
Dalfsen
Nijverdal
Rotterdam
Leiderdorp
Laren
Rhoon
Kreidler
Monark
Kreidier
Kreidler
Spec
Kreidler
Hemeyla
Kreidier
Kreidler
Hemeyla
Roton

Zondag 30 september werden op het circuit van het Brabantse Oirschot de laatste wegraces van de K.N.M.V. ver­reden. Drie titels waren er bij de inter­nationalen nog vacant. Bij de klasse 50 cc was het een vrij eenvoudige zaak, hier kon Henk van Kessel als leider in het klassement alleen door Jan de Vries nog van zijn eerste plaats worden gereden. Jan de Vries was in Oirschot echter de grote afwezige (hij is na de Spaanse G.P. in Spanje gebleven). Henk van Kessel toonde zich een waardig kampioen door de wedstrijd met een voorsprong van 15 sec. op Jamathi-rijder Theo Timmer, op zijn naam te schrijven. Henk kreeg de zege echter niet cadeau, van start af was het Cees van Dongen die het de nieuwe kam­pioen knap lastig maakte. In de tweede ronde wel is waar nam v. Kessel de kop van Cees over maar deze bleef op korte afstand volgen, tot een defect schakel pedaal hem ridder te voet maakte. De derde plaats werd ingeno­men door Jan Bruins met Monark. Bij het remmen aan het eind van een recht stuk, blokkeerde de voorrem van de Monark en kwam de Deventenaar ten val. Gerrit Strikker en Jan Huberts legden achter Theo Timmer (die voor het eerst onder toeziend oog van zijn sponsor Ton van Heugten reed) beslag op de derde en vierde plaats.

Kampioen. 50 cc, Henk van Kessel op Kreidler

50 cc int.: 1. Henk van Kessel. Kreidler, 20.58,5 is 98,411 km/uur

Snelste ronde: Willem Koerhuis, 2.34,1 is 100,454 km/uur.

  1. Henk van Kessel
  2. Theo Timmer
  3. Gerrit Strikker
  4. Jan Huberts
  5. Herman Meijer  
  6. Nico Polane
  7. Willem Koerhuis
  8. Nick Leeflang
  9. Piet Pecht
10. Engelbert Kip

Kreidler
Jamathi
Kreidler
Kreidler
Hemeyla
Kreidler
Kreidler
Royal Nord
Kreidler
Kreidler

Oosterwolde 1973 Herman Meijer filmt-Jos Greivink-Ton Kooyman-Wim Koerhuis.

Oosterwolde 1973 Jos Greivink-Ton Kooyman-Herman Meijer filmt.

Oosterwolde 1973 Willem Koerhuis en Herman Meijer.

Oosterwolde 1973 Herman Meijer 22-Wim Koerhuis en Jos Disselhorst 50cc int.

Oirschot 1973 - 2 Hans Knoppers - 26 Ton Kooyman - 22 Herman Meijer.


                       Bedankt, Armando Cecili voor deze aanwinst.

Gekregen van Jaap Bekkema.