Previous (left) Next (right) Back (history)
Versnellingbak-afstellen
Versnelingbak. Waterkoeling.
Er zijn enkele films op You Tube te zien waar men rijd met een 6 versnellingsbak  die door mij 45 jaar geleden is gemaakt en veelal ook door mij is gemonteerd.

Tot mijn verbazing werd er nogal eens mis geschakeld, dit is beslist niet nodig mits de bak goed is afgesteld, hieronder volgt de correcte afstelling van deze 6 versnellingsbak.
U verwijdert de moer waar het voor tandwiel mee vast gezet word.

Tot mijn spijt kon ik nergens een plaatje vinden wat er dan zichtbaar is, als de trekspie nog origineel is dan steekt hij enkele millimeters uit de holle as met twee platte kanten aan de spie.

Inmiddels is er toch een plaatje gearriveerd, bedankt Ton Kooyman.
Stap 1.
Stap 2.
Zet de versnelling in zijn drie, zorg ervoor dat de derde en de tweede versnellings tandwielen op een rij staan.

Plaats een pennetje in de trekspie as en schakel heel langzaam van de derde naar de tweede versnelling.

Op het moment dat u voelt met het pennetje dat de trekspie in de vergrendeling van de tweede versnelling valt moet het pendaal tegen de aanslag nok rustten, niet verder kunnen, dit kunt u bijstellen met de koperen moer op het koppelings deksel.
Stap 5.
Als u heel langzaam van de eerst of de tweede versnelling naar de vrij stand schakelt, dan kunt u zien dat de trekspie op het laatste moment even een zetje krijgt om dat de vergrendeling de trekspie een klein zetje geeft op het moment dat de trekspie in de vergrendeling valt.

Dit zigbare duwtje moet van de eerst versnelling naar de vrij stand, en van de tweede versnelling naar de vrij stand het zelfde zijn ten opzichte van de pedaal vrij stand.

Dit verschil is af te stelen met de excentriek op het pedaal.

Voorop gesteld dat er geen speling is tussen de veer en de excentriek die het pedaal in de neutraal stand terug brengt.
Met deze Koperenmoer stelt u je juiste positie van de schakelwals in.
Uitsparin met begransing schakel wals
Aanslag wals
Stap 3.
Herhaal deze procedure die in stap twee word beschreven van de derde naar de vierde versnelling., is dit correct ga naar stap 5.

Brengt hier het schakelpaneel de trekspie verder dan net in de vergrendeling vallen, dan is de schakelwals uitslag te groot.

Dan kan er worden mis geschakeld, de trekspie gaat door de vierde versnelling en blijft steken tussen de vierde en vijfde versnelling.
Stap 4.
Om deze schakelwals uitslag te verkleinen moet u de wals uit het blok nemen om een andere aanslag te monteren of deze aanslag op te lassen om je juiste slag te krijgen.
De aanslag is van de wals te verwijderen hij zit er op geperst.

Bij het opnieuw aanbrengen van de aanslag dient u er voor te zorgen dat de aanslag op de juiste plek word teruggezet.

Dit kunt u controleren door de wals met de schakelas te monteren, schroef de carter helften zonder krukas en koppelingsas op elkaar samen met het Koppelings deksel, en breng de koperen moer aan.

Nu kunt u controleren of de aanslag op de juiste plaats zit en of de slag van de wals correct is.
En de aanslag eventueel met enkele hamer tikjes te corrigeren.
HEMEYLA Waterkoeling. Versnelingbak. #top