Previous (left) Next (right) Back (history)
Dokter Foto’s 1.
Bij de Dokter

De ideologie om dit blok op deze manier te maken waren onder anderen, ten eerste de afdichting zuiger uitlaatpoort - uitlaat boven langs - ik vont het makkelijker werken met staande cilinder - een los voor blok was bij eventuele brokken snel te vervangen, hoewel er nooit een reserve voor blok is geweest - Geen afstelling meer van de krukas lagering - voor mij was het de ideale constructie en daarbij kwam de uitdaging om de hoek, kan ik dit op deze manier voor elkaar krijgen met mijn eigen kunnen en gereedschappen, het was bij mijn weten nog niet eerder op deze manier gemaakt, een uitdaging met een goed gevolg.

Even genoeg historie, nu wat plaatjes anno 2007 over welk blok we het tot nu toe hebben gehad. Want naast het blok onder de complete racer, die te zien is het museum in Lexmond, is het tweede blok altijd in bezit gebleven van Jack Greevink. De versnellingsbak en de droge koppeling zijn in de loop der tijd helaas verkocht. Maar wat resteert is nog altijd de moeite waard, oordeelt u zelf.

Allereerst werd er een volle krukas gemaakt met dezelfde slag als die van Kreidler.

Deze krukas werd voorzien van een DKW drijfstang. Deze zijn 5 mm korter dan die van Kreidler.

Vervolgens werd uit een stuk Aluminium een rechter krukascarter gedraaid en gefreesd met daarin een losse pasbus voor de krukas.

Op dezelfde manier werd een linkerkrukas carter gemaakt maar hieraan zit dan direct de behuizing voor de roterende inlaatschijf.

De beide delen passen middels de losse pasbussen in elkaar. Dit voor een goede afdichting.

Krukas in het rechter carterdeel. Pakking ertussen.

Linker carterdeel erop.

De roterende schijf werd gemaakt van een dunne zaagfrees. In midden van de schijf werd een stukje schuurpapier geplakt tegen het verdraaien. Vervolgens werd de schijf met een moer op de krukas bevestigd.

Carburateur wordt met twee draadeinde op de behuizing van de inlaatschijf vastgezet.

Men neme een rechter Kreidler carter en een freesmachine. En na wat denk- en freeswerk wordt dit de uiteindelijke vorm.

Idem dito voor het linker carter.
Hier is tevens het schoepenrad van de centrifugaal waterpomp te zien.

Deze waterpomp werd door een as met tandwiel aangedreven door het tandwiel van de tweede versnelling binnen in het carter. Op de voorgrond de behuizing van deze waterpomp.

Als je dan de twee carters aan elkaar koppelt is het Kreidler blok nog wel te herkennen.

Even van de andere kant gezien.

Tijd om het krukas carter in het aangepaste Kreidler carter te passen.

En het past.

Zoals beschreven werd de cilinder uit een stuk aluminium gefreesd. Hierin werd een gietijzeren cilinderbus gekrompen.

Het uitlaatspruitstuk werd aan de cilinder vast geschroefd.

De cilinder en de afdekplaat van de koeling worden door bouten op het carter vastgezet.

De luchtgekoelde kop wordt dan op de cilinder met bouten vast gezet.

(Je kunt de kop dus verwijderen zonder de koelvloeistof eruit te laten lopen.)

Hè hè eindelijk klaar..

Toch nog even aan de ander kant kijken.

Bij de Dokter #top Foto" 2.
Complete blok gemonteerd in de racer vanaf de linkerzijde gezien.
Carburateur met losse vlotterkamer en de mechanisch aangedreven pomp voor de koelvloeistof.
Complete blok gemonteerd in de racer vanaf de rechterzijde gezien.
Droge koppeling met daarvoor de gever van de elektronische ontsteking.

Dan tijd voor het buitendeksel waarop de carburateur wordt gemonteerd.
Let eens op de vorm van de uitstroom opening van de carburateur deze past exact op de opening van de inlaatschijf in het carter.