Previous (left) Next (right) Back (history)
Het jaar 1963.
1964. Anekdotes

                                                                                     In Zandvoort.


De KNMV-Sterrendag op 't circuits van Zandvoort bracht Herman Meij­er voor 't eerst in contact met weg-races. Dat was in - 1963 toen hij met een 50 cc Kreidler een ronde van 85 km/u draaide en daarmee de 80- ster verwierf Om in wegraces een redelijke kans te hebben moest dit gemiddelde omhoog en hieraan wer­den de lange winteravonden 1963-64 besteed. In bet voorjaar van 1964 moest het gebeuren. In de, races te Rockanje moest hij nog verstek laten gaan, maar in Tubbergen maak­te hij zijn wedstrijd debuut en bezette daar meteen al een uitstekende, tweede plaats.


Het ging goed, dat seizoen. Zo goed zelfs, dat hij in z’ eerste jaar al Nederlands junioren kampioen werd. Zijn ronde gemiddelde in Zandvoort was ondertussen tot 102,7 km/ u. gestegen. In 1965 ging''t ook voorspoedig. De lands titel ontging hem omdat vorig jaar de KNMV besloten had alle 50 cc-rij­ders in een categorie onder te bren­gen, dus ook de bevoorrechte ren­ners met fabrieks materiaal. Her­man bezette een eervolle derde plaats. De resultaten van dit jaar Zijn u reeds bekend. Zijn ronde tijd in Zandvoort ligt nu reeds rond de 11 km/ u. En dat met een ,brom-fiets.


Trouwens, de snelheden met de 50 cc motoren liggen maar wei­nig lager dan die van de 125 cc.

Deze stijgende lijn heeft zijn oor-zaak in de groter wordende rijvaar-digheid zoals verbeterde bochten techniek en door zijn kundigheid, als monteur.

Thuis, hanteert Herman fraaie en ook kostbare gereedschappen en machines om ook die laatste kilome­ters uit zijn machientje te halen. Ook de wegligging en de strooinlijn­omhulling hebben uiteraard de volle aandacht.

Bijna altij,d is Meijer 't vlugst van start, waarna hij bij gemengde ra­ces slechts een paar Nederlandse Internationale rijders tijdens 't ver­dere wedstrijd verloop moet laten voorbijgaan.

1964. Anekdotes #top Alle-uitslagen

Ein Motocup-Florett der letzten Ausbaustufe 1960, mit dem Ziel, den aus zwei umgedrehten Hälften des Serientanks hergestellten Renntank noch niedriger anordnen zu können - wozu der Blechpreßrahmen zersägt und im Tankbereich durch ein Stück Stahlrohr werden mußte.


Een Kreidler Florett in de laatste fase in 1960, kunnen nog lager met het doel om te racen, een brandstoftank gemaakt van twee omgekeerde helften van een standaard brandstoftank.

12
12

Deze Kreidler heb ik gekocht van, Van koeveringe in 1962 voor 1700 gulden samen met een leren pak handschoenen een helm bril en laarzen.