Previous (left) Next (right) Back (history)
Lexmond
Foto's. LRT.

                                           Jamathi nieuwjaarsbijeenkomst op 28 januari te Lexmond.


Na het succes in 2006 willen wij ook in 2007 weer een Jamathi nieuwjaarsbijèenkomst houden in het 50 cc race Museum, Nieuwe Rijksweg 142 te Lexmond.

Het thema zal dit keer zijn: HEMEYLA.

Wij willen zoveel mogelijk echte 50 cc Hemeyla racers bijeen brengen -om deze vervolgens met elkaar onder de loep te nemen. In het museum staan enkele Hemeyla's en we hebben de bezitters van de andere Hemeyla's uitgenodigd om hierbij ook aanwezig te zijn. Verder zijn er nog mensen uitgenodigd die kunnen bijdragen aan het oproepen van herinneringen aan de fantastische technische' prestaties van Herman Meijer uit Laren.



Hemeyla.

Met het inzenden van een mooi verhaal uit het blad Motor (dat wij hierna volledig overnemen) werden wij nog eens weer herinnerd aan de enorme technische prestaties van Herman Meijer. Vooral voor Jamathi was Herman van groot belang en het is dan ook niet verwonderlijk dat Herman tot op vandaag nog steeds goed bevriend is met Jan Thiel. In 1971 was Herman naast Aalt Toersen officieel coureur voor Jamathi. Zoals je in het stukje kunt lezen heeft Herman voor heel veel coureurs de speciale onderdelen gemaakt om van hun machine een topper te kunnen maken. Hij heeft daarmee een heel belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de 50 cc en Jamathi in het bijzonder. Dus hoogste tijd om daar nog een uitvoerig bij stil te staan en dat willen wij graag samen met jullie, de Jamathi clubleden, doen op zondag 28 januari tijdens onze nieuwjaarsbijeenkomst in het 50 cc race museum te Lexmond.

Wij willen dan zoveel mogelijk Hemeyla racers bij elkaar brengen en deze stuk voor stuk onder het licht brengen met technische details, race historie, eigenaars, anekdotes, enz.

Er is al contact met een aantal Hemeyla bezitters om hun races mee te nemen. Daarnaast willen wij jullie natuurlijk ook nog vragen om race-zaken mee te brengen die met Herman Meijer te maken hebben.



De Hemeyla racers.

We verwachten de volgende racertjes aanwezig te hebben:

Hemeyla racer van Willem Koerhuis. Rijdt er nog mee bij HMV.

Hemeyla racer van Lammert Boersma. Bouwjaar 1970. Ex Ton Kooiman. Rijdt er nog mee bij HMV.

Hemeyla racer van Klaas Kuterman. Rijdt er nog mee bij HMV. Coureur was o.a. Engelbert Kip.

Hemeyla racer in bezit van 50 cc museum Lexmond.

Hemeyla 1972-racer van 50 cc museum Lexmond. Zie verhaal uit Motor.

Kreidler 1977 -racer van Aalt Toersen met Hemeyla koppeling en 6- V bak.



Wij willen Peter Schoenmakers uit Laren, die het werk van Herman allemaal van dichtbij kon meemaken, nog hartelijk danken voor zijn inzending waarmee hij ons zo

geprikkeld heeft om er nog een schepje bovenop te doen.



Herman Meijer bedankt de, Jamathi Club om het welslagen van deze mooie dag in Lexmond.

Mijn Dank gaat tevens uit naar Ton Kooyman die er een mooi verslag van maakte.

En deze publiceerde op de saite van het LIMBURG RACING TEAM,

Tevens bedank ik Ton Kooyman en Peter Schoenmakers voor het aan mij toevertrouwen wan documentatie en

Foto materiaal om deze te gebruiken op de HEMEYLA saite, om een

zo getrouw mogelijk beeld weer te geven van het nostalgische verleden van het fenomeen

HEMEYLA.

Foto's. #top LRT.


Aangezien ondergetekende vele jaren als coureur, samen met Herman, de racecircuit's onveilig heeft gemaakt , was het voor mij een hele eer om uitgenodigd te worden voor deze Jamathi clubdag, om iets te kunnen vertellen over deze "gouden tijd".

Herman heeft na het beëindigen van zijn racecarriere een dikke streep door het verleden getrokken, we waren dan ook blij verrast dat hij tijdens de clubdag aanwezig was, en op zijn eigen bescheiden wijze het publiek heeft laten genieten van de verhalen van de "grootmeester" zelf.

Herman word erbij geroepen

Herman vertelt over het waterkoel systeem, en de diverse experimenten daarmee.

In eerste instantie was het koelsysteem van carter en cilinder geheel gescheiden, de watercirculatie werd verzorgd door middel van twee elektrische ruitensproeierpompjes.

Deze gingen echter nogal eens stuk, en het vergde twee accu's, één voor de pompjes, en één voor de ontsteking.

Dus is het koelsysteem omgebouwd, de door het koppelingstandwiel aangedreven pomp verzorgd de circulatie, carter- en cilinderkoeling zijn in serie aangesloten, zodat het afgekoelde water vanaf de radiateurs eerst door de kanalen in het carter stroomt en daarna de koelmantel van de cilinder in gaat.

Het eerste koelsysteem in beeld:

Goed zichtbaar, de waterkanalen in het krukascarter en de kleine radiateur onder het blok(je).

Het hele blok is voorzien van afdichtingen d.m.v. Viton (t.m.) snoer, welke gelijmd in gefreesde groeven ligt, de afdichtingen behoeven nauwelijks vervanging.
Deze wijze van afdichten heeft grote voordelen t.o.v. vlakke (papier) pakkingen, het blok is maatvast en gelijkmatig van temperatuur, de aluminium delen liggen "koud" op elkaar.

Herman Meijer & Dik Toersen.

Mechanisch aangedreven waterpomp, vanaf de linker zijde gezien.

Foto: Rijk

1974 Kollum 22 Herman Meijer Caraco HEMEYLA.

Aandacht voor de bijzondere voorvork constructie, kroonstuk zelf gemaakt uit een brok aluminium, door "freesbank tovenaar" Herman, het was destijds een genot om hem met die bank te zien werken.
Zoals Herman op het circuit met de motor omging, zo ging hij in de werkplaats om met zijn machinepark, eenheid van mens en machine, respect voor het mechaniek, als een kunstenaar vormgevend.

Herman Meijer & Dik Toersen.

Huidige koelsysteem:

Het gekoelde water gaat door de linker slang vanaf de onderste radiateur naar de zuigzijde van de pomp, midden boven het koppelingshuis.
De perszijdige slang loopt vanaf de pomp onder de koppeling door naar de aansluiting op het krukascarter.
Na het carter gepasseerd te zijn stroomt het koelwater binnendoor de cilinder in.
De boven op de cilinderkop aangesloten slang transporteert het warme water naar de bovenzijde van de voorste radiateur.
De onderzijde van de voorste radiateur, en de voorzijde van de onderste radiateur, zijn door een slang verbonden.

Foto: Rijk

stroom schema koelwater.

Water inlaat.

Herman Meijer bij zijn beroemde Hemeyla racer geeft uitleg op vragen van Dik Toersen (r), het is muisstil, de bezoekers genieten met volle teugen.

Foto's geschoten door Gert de Weerd.

26 Ton Kooyman & 22 Herman Meijer.

Mill 1974   22 Herman & 26 Ton & 48 Gerrit Strikker.

Zandvoort 1975 16 Ton Kooyman 9 Herman Meijer.

Hans van Kleef, eigenaar en Hemeyla bewonderaar geeft uitleg over zijn passie voor de 50cc racerij.

Dik & Hans.

Herman's Hemeyla Lexmond museum.

Coureur/tuner Aalt Toersen neemt de microfoon over, prachtige verhalen uit lang vervlogen tijden weten ze te vertellen, die twee kennen elkaar al meer dan 40 jaar.

Nu kun je ook zien waarom Herman niet in aanmerking kwam voor een carrière als fabriekscoureur bij Kreidler importeur van Veen, hij is een paar centimeter langer dan Aalt !

Luc Foekema, links staand, ook al zo'n 50cc pionier en nog steeds heel actief bezig, heeft er duidelijk veel plezier in.

De sympathieke Geert Keen, ook geen onbekende in dit wereldje, geniet zittend aan de bar mee.

Herman - Aalt - Dik - Luc Foekema (links) en Geert Keen a.d. bar lachen heel wat af.

22 Herman Meijer & 58 Luc Foekema - Rockanje 1966.

Aalt Toersen Jamathi 1970 (58).

Oude vrienden halen herinneringen op uit vervlogen tijden.

Ton Kooyman & Herman Meijer & Dik Toersen.

Geert Keen DRM.

De ex Ton Kooyman Hemeyla racer wordt voorgesteld, huidige eigenaar Lammert Boersma doet zijn verhaal, bouwer/coureur Ton komt erbij om een en ander toe te lichten.

In de winter van 1969/70 zijn twee van deze racertjes gebouwd, met diverse wijzigingen en aanpassingen heeft Ton er tot in 1979 mee gereden, waarna het zonder motorblok verkocht is en via-via in handen van Lammert is gekomen, die rijd er nog geregeld demonstratie wedstrijden mee, wil het in de staat laten zoals hij hier te zien is.

Het is dus duidelijk een machine waar veel mee gereden is, het kunnen inmiddels honderden wedstrijden zijn, waaronder 7 keer de TT in Assen met als beste klasseringen 2 keer een 10e, en 1 keer een 8e plaats, 1 keer met defecte motor uitgevallen en 1 keer op een zevende plaats liggend plat gegaan door te weinig geduld bij het behalen van een nog betere klassering, ik liep snel in op de 6e man, ging echter iets te snel een bocht in, dus weg mijn mogelijk beste klassering in de TT ooit.
De resultaten bij de TT leverden de wereldkampioenschap's punten voor het merk Hemeyla op.
In het Nederlands kampioenschap werden soms aardige resultaten geboekt, met als beste een 4e plaats in het kampioenschap en een overwinning in Kruiningen.

Lammert - Dik - Ton.

Eenrum 2004 no.25 Lammert Boersma.

Genoeg over te vertellen, zoon van Ton, Kenny staat er een beetje beteuterd bij.

TT Assen 1978 Ton Kooyman.

Links het brein achter heel wat bijzondere 50 cc constructies, Hernam Meijer voor zijn werkplaats, met in zijn handen zo'n sterk motorblokje, waarvan de compactheid hier wel bijzonder uitkomt.
Carter aanzicht van de linkerkant