Previous (left) Next (right) Back (history)

Heb zojuist tel. contact gehad, met Herman Meijer (Hemeyla) en Woensdag ga ik hem met een bezoek vereren, en ga ik hem ook verrassen met ???????????????????????????
Ik zeg het niet, want ik heb Herman geattendeerd op deze site, en hij ging direct kijken, leuk toch???????
Nog twee nachtjes slapen, en dan op naar het Noorden, Herman de fabelachtige techneut, en coureur.

LRT - Tonnie Wissink op bezoek bij Herman Meijer - 11 december 2006

LRT schreef: Nog twee nachtjes slapen, en dan op naar het Noorden, Herman de fabelachtige techneut, en coureur.

Leuk tonnie! denk je dat je nog wel kan slapen???


OK rene PB ontvangen, het slapen zal toch in gedeeltes gaan, want ik zie Herman, dan steeds over de piste jagen, met zijn unieke Hemeyla, maar ik heb het er graag voor over, komt goed.



Heb nog een "leuke"foto van Herman gevonden uit 1968, toen hij tijdens de TT een gebroken gas kabel kreeg, velen zouden dan opgeven, maar als je Herman Meijer heet, dan gaat men door, altijd maar door, en met 1 hand aan het stuur, en met de andere hand de gas kabel vasthouden, en gas geven, ontkoppelen kon natuurlijk niet, maar de door Herman zelf vervaardigde versnellingsbak, kon daar wel tegen, en hij wordt ondanks die handicap geen laatste, wederom een unieke prestatie.
"Mannen van staal, op houten motoren"
Neem de foto mee naar Herman, en misschien kan hij nog wel een aanvulling geven hierop.

                                                Dit verhaal zit feitelijk goed in elkaar maar is uiteraard zeer beknopt.

Zoals gebruikelijk zal ik pogen hierop aanvulling te geven in de vorm van korte verhalen en beelden uit deze glorieuze periode.

Over het wel en wee van de 50cc wegrace sport op nationaal en internationaal niveau welke mij zo na aan het hart ligt, en over coureurs en techneuten die met tomeloze inzet hun ideaal poogden te verwezenlijken.


HEMEYLA LRT Freak!

Nog 1 nachtje slapen, en dan zet deze jongen koers richting het Noorden, om Herman Meijer, met een bezoek te vereren, dat wordt een groots moment, komt goed.

Herman Meijer winnaar Etten-Leur en Nederlands kampioen 50cc 1964.

Tweetakttovenaars in gesprek, GP Spa-Francorchamps 1971.

Een Hemeyla (Herman Meijer Laren)
Deze is Compleet eigenbouw ook het blok uit massief Aluminum gevreesd echt veel vakmanschap.

Nou beste mensen, ben weer terug, na een bezoek gebracht te hebben aan de unieke man, Herman Meijer, woorden schieten tekort, wat in mijn beleving, maar een paar uur zou gaan duren, is een beetje uitgelopen, in 4,5 uur, en toen nog, waren lang niet uitgepraat, en Herman wil graag een vervolg geven, aan dit samenzijn, wat ik natuurlijk graag aanvaardt, deze man, heeft een zo,n schat aan ervaring bij zich, is werkelijk onvoorstelbaar, kom daar later op terug, ga eerst de foto,s plaatsen.

hier dan een paar foto,s

Road Racing Tonnie Totaal verslaafd

Zoon Jean Poul de fotograaf.

Nieuwbakken Jamathicoureur Her­man Meijer in Francorchamps in ge­sprek met Jan Thiel.

Herman staat er patent op, geen grammetje erbij zo te zien, wel even wennen dat de snor verdwenen is, en een paar grijze haren hebben we zo langzamerhand allemaal wel.

Mooi verhaal van Brno, in gedachten zie ik hem nog zo s' avonds vanuit de werkplaats de Deventerweg op scheuren om de racer even te testen bij het licht van anderhalve lantaarnpaal.
En altijd zeer beheerst, de kalmte zelf, Herman liet zich niet gek maken, viel er bijna nooit af, de enige keer die ik me kan herinneren was in Kruiningen, waar ik hem te snel af was, en waar we met het hele stel "boer'nvolk uut 't oost'n" dubbel gelegen hebben van het lachen om de opgelapte stroomlijnkuip, die met behulp van wasknijpers van Liesbeth in elkaar geplakt werdt, want geraced moest er worden.
Herman had altijd van die unieke oplossingen, zo is de oliekachel in de werkplaats ooit omgebouwd op aardgas, men neme een thermostatische radiatorkraan, boort een klein gaatje door de klep en monteert hem in de gasleiding naar de kachel, en ziedaar de temperatuur is automatisch geregeld, en waarom zou je een compressor kopen als een oude koelcompressor hetzelfde doet voor nop.

Waar Herman slecht tegen kon waren stommiteiten van anderen, zo zijn er ooit twee prachtige speciale versnellingsbakken door hem gemaakt, één daarvan was binnen vijf minuten rijp voor de schroot omdat "men" vergeten was er olie in te doen.

En er waren natuurlijk ook altijd "coureurs" die zo'n met veel liefde gebouwde bak aan gort konden "trappen", daar gaat je de lol echt van over, om het maar niet te hebben over dat figuur die deze bakken klakkeloos immiteerde en verkocht.

Maar ondanks deze minder verkwikkende zaken was het altijd bewonderenswaardig om te zien met hoeveel liefde en feeling voor het "vak" ruwe brokken staal en aluminium omgevormd werden tot de meest verfijnde "uurwerkjes", en dat is iets wat niemand ons meer afneemt.

HEMEYLA LRT Freak!

En de herinneringen komen weer boven drijven.


Er was ook een tijd dat Herman met de Taunus 12M naar de circuits kwam, ontdaan van bijrijdersstoel en achterbank paste de HEMEYLA er net in.
Zijn "helper" zat dan op een paar kussens achterin, s' avonds na de training werdt er uiteraard een bezoek gebracht aan het RENNERSBAL, want van al dat rijden en sleutelen krijgt met erg veel dorst, dus werden alle "oostelijke" coureurs met hun helpers in de Taunus gepropt en ging het met gierende banden richting kroeg, dat leek soms wel wat op een zijspanrace, het tempo lag dermate hoog dat "turnen" noodzakelijk was om het zaakje op de weg te houden. Zo nou kan ie wel weer even.


HEMEYLA LRT Freak!

Zoals Ton al vertelde over het proef rijden op de Deventerweg, tussen Laren en Harfsen, ook Herman haalde dat nog aan, dat hij dan met zijn gillende racer (13.000 t p/m) de auto,s links en rechts passeerde, want die waren voor Herman geen partij, hij kan er nog steeds heel erg om lachen, Herman had ook al gauw een naam als DE snelheidsduivel van Laren, goh ik ken nog iemand, die niet van die naam af kan komen ,

Road Racing Tonnie Totaal verslaafd

                                 ***********De beste prestatie, onder slechte omstandigheden**************

De beste prestatie die Herman in een GP heeft behaald was een tweede plaats.In Brno, 1971.
Zaterdags tijdens de training was het zeer slecht weer regen, regen, regen. Herman kwam aan het eind van het rechte stuk in de problemen. Hij schoot rechtdoor richting strobalen. Hetgeen hem een zeer pijnlijke schouder bezorgde. Een geluk bij een ongeluk was dat zijn motor weinig of geen schade had. De volgende dag heeft Herman zich een spuit laten toedienen door de circuitarts om zo de pijn terug te dringen. Hetgeen niet helemaal lukte maar Herman wilde van geen opgeven weten en dus stond hij gewoon aan de start onder wederom miserabele weersomstandigheden. Herman zijn start was boven verwachting maar hij kon zich slecht op de motor bewegen want hij moest de schouder ontlasten door plat op de motor te blijven liggen. Ook in de bochten wat natuurlijk geen ideale situatie is maar zijn spreekwoord, "We zullen doorgaan. altijd maaar doorgaan" kwam hier ten volle tot uitdrukking. Het resulteerde uiteindelijk in een prachtige tweede plaats direct achter Barry Sheen voorwaar een topprestatie.

rene Topper

rene Topper

Wat ik me al een tijdje afvraag is waaruit de inhoud bestaat van dit doosje, en ik ben helemaal niet nieuwsgierig van aard, maar mag wel graag alles weten.

Ton is dat doosje niet eenvoudig een kabelverdubbelaar voor de voor rem?
1 kabel erin 2 eruit.
zulke doosjes zijn nog steeds te koop en zien er ook hetzelfde uit.

Toppie Rene, snap niet waar je ze vandaan haalt die foto,s , maar klasse hoor, Herman werdt aan het eind van het seizoen, keurig 4e in het eindklassement.

Toen de GP van Spanje bestreden moest worden, en er geen ander vervoer was vanuit Laren, dan een personenauto, en ook Jan Bruins, daar aan deelnam, bleef er niets anders over, dan de racers te demonteren,en achterin de kofferbak, en gedeeltelijk op de achterzitting te vervoeren, en zo ging men met z,n drieën Herman-Jan en vrouw, richting Spanje, ook om de (benzine) kosten zo laag mogelijk te houden, wetende dat een enkele reis 2400 km was, dag en nacht doorrijdend, met weinig of geen comfort, en om en om rijden en slapen.
Een wereld van verschil, als je nu ziet, hoe men zich verplaatst, van circuit naar circuit, maar die MANNEN waren, uit het goede zuivere racehout gesneden, puur op karakter, met 1 doel voor ogen, we MOETEN daar rijden, het waren bikkels van het zuiverste water.

Road Racing Tonnie Totaal verslaafd

Road Racing Tonnie Totaal verslaafd

Toen het tijdperk, van de L zuigerveren zich aandiende, wilde Herman daar ook graag gebruik van maken, en Kreidler v. Veen, had de beschikking over die veren, en bij hoge uitzondering, kon Herman over een setje beschikken, maar helaas bij de volgende wedstrijd, kreeg hij een giga vastloper, dus zuigerveren, weg, niet meer bruikbaar, en Herman, zocht de maandag daarop contact met de Kreidler imp v. Veen, maar helaas, ze waren niet bereidt om een nieuw setje op te sturen, (bang voor de concurentie, v/d hemeyla???) maar Herman was niet voor 1 gat te vangen, dus goede raad is duur, en de volgende dag vertrok hij in zijn eentje, in een nou niet bepaald luxe auto, op de bonnefooi, richting Stuttgart (Kornwestheim) waar de kreidlerfabriek gevestigd was, zonder de wetenschap op een kans van slagen, Herman heeft zich aan de poort gemeld, en zijn verhaal gedaan, blijkbaar maakte dat diepe indruk, en Herman kon naar 1 v/d hoge bazen aldaar, en nogmaals zijn verhaal vertellende, was men zo gecharmeerd, van de Hollandse supertechneut, dat hij spontaan, een paar setjes meekreeg, en kon hij de terugreis (500km) weer aanvaarden, toen hij door slaap overmand raakte, heeft een parkplatz opgezocht, en zijn vooraf meegenomen slaapzak, tevoorschijn gehaald, en is op de achterbank gaan slapen.
Toen hij in diepe rust was, werdt hij nogal wreed gewekt, en stond hij oog in oog met de polizei, die het maar zeer verdacht vonden, dat iemand daar van zijn nachtrust ging genieten, daar in hun beleving, er wel wat anders achter zou zitten, Herman heeft hen toen uitgelegd wat zijn missie, wel niet inhield, en hebben ze hem verder met rust gelaten, en is hij weer veilig teruggekeerd in Laren, na een rit van 1000 km, enkel en alleen om een paar zuigerveren los te praten.

Het was in 1971, dat Herman Meijer met zijn Hemeyla ging deelnemen aan de GP van Franchorchamp. Daar was natuurlijk ook het Jamathi team. Op een gegeven moment kwam Jan Thiel bij Herman en ventileerde dat hij de Jamathi maar niet goed aan het lopen kreeg. Deze kwam niet aan het toptoerental op de mooie maar moeilijke piste aldaar. Hij vroeg of Herman niet eens met deze motor wilde gaan trainen. Nou dat was voor Herman geen probleem en zoals een goede tuner coureur betaamt kwam hij naar enkele ronden binnen en deed hij zijn bevindingen aan Jan Thiel. De tandwielverhoudingen van de laatste versnellingen klopten niet. Nadat dit veranderd was, ging de Jamathi als vergif. Als dank voor bewezen diensten heeft Herman voor de rest van het seizoen ook het Jamathi zitje bemand. Hij en Jan Thiel waren een onafscheidelijk koppel wat o.a resulteerde in een prachtige tweede plaats in Brno.


Maar niet alleen op de piste, ook kwam het Jamathi team vaak in de racekeuken van Herman, in het Gelderse laren, maar ook andersom, dat Herman in de racekeuken van Jamathi kwam.
                                                                  Best wel uniek, van deze top 50cc tuners.


Dat is een uitstekend voorbeeld van het voordeel wat de combinatie constructeur/bouwer/tuner/coureur biedt, die mannen hebben dat bijzondere vermogen om de motor te analyseren tijdens een paar trainingsrondjes.
Tegenwoordig komen daar hele hordes "specialisten" aan te pas die nog nooit een gashendel vast gehad hebben, maar met hun laptops denken het apparaat wel even in het gareel te krijgen, dat gaat dan ook meestal eerst tien keer de verkeerde kant op, voordat men weer van voren af-aan begint.

Prachtig hoor al die moderne techniek, biedt zeker veel voordelen, maar het is nu eenmaal een mens die de motor bestuurt en geen machine (een enkele uitzondering daargelaten).


Begin 2007, ga ik Herman ophalen, en gaan we een dagje gezellig uit, en waar kunnen we dan beter naar toe gaan,dan naar het 50cc racemuseum in Lexmond, waar ook nog een unieke Hemeyla racer staat, nou aan praatstof geen gebrek, lijkt me zo, zal een paar foto,s maken, als de supertechniker-coureur, weer op zijn racer zit, komt goed.


Een hele prettige middag gehad bij Rene, samen met Rijk, bij de man die al het gereedschap van Herman Meijer heeft overgenomen, en daar ook nog heeft gewerkt, eveneens was er een oud buurman, die heel veel bij Herman over de vloer is geweest, en ook heel boeiend kon vertellen, evenzo als Rene, die het allemaal van dichtbij heeft meegemaakt.
Bij het afscheid (3 uur later) werd ik blij verrast, met diverse motordelen, die uit de hand van Herman komen, was ik enorm blij mee ben, zijnde diverse inlaatschijven, een zelfbouw schakelwals, enz, het heeft bij mij al een mooie plaats gekregen.
Bij deze wil ik Rene en Willem heel hartelijk dank zegge
n.

Na het rijden v/d GP van Oost Duitsland, ging Herman direct door naar Bruno (Tsjechie) en via Jan Thiel, kon hij daar bij een plaatselijke motorfanaat, onderdak vinden, en zijn machine weer klaar te maken voor de a.s race.


Maar er moest natuurlijk ook even getest worden, op de weg en hoe pak je dat dan aan. Nou in die landen is dat geen probleem hoor aangezien men daar diep respect heeft voor de motorhelden. De gastgever belde de plaatselijke Policia en in no time waren ze gearriveerd. Men zocht een mooi stuk weg op dat werd spontaan voor alle verkeer gesloten. Het verkeer, moest gewoon omrijden of wachten tot de weg weer vrijgegeven werd. Indien nodig kon Meneer daar de volgende dag ook weer gebruik van maken. Er viel geen onvertogen woord want deze helden MOETEN doorgaan, ALTIJD maar doorgaan.

Een mooie en lekkere taart als geschenk.

Rene

Willem

Bron -- LIMBURG RACING TEAM

LRT - 2. #top Lexmond

Een door een val in de training erg stijf geworden Herman Meyer ging toch als tweede over de finish te BRNO.


Lexmond LRT - 2.