Previous (left) Next (right) Back (history)
Versnellingbak

5 Serie 6 bak 1966.

100 Serie 6 bak 1967.

Zeventiger 6 bak 1970.

Krukas Versnellingbak-afstelen
Rijk van de Berg
Rijk van de Berg
Rijk van de Berg
Rijk van de Berg

Schakelwals van de 2 serie bak zit in het blok hierboven.

Rijk van de Berg

100 serie 6 bak pas gemaakt in een Kreidler carter.

100 serie 6 bak.

5 Serie - 6 Bak - 1966

En als U nog even wilt schakelen … Ga Uw gang.

Rijk van de Berg


Animatie van een Hemeyla zesbak.

Dit is echt heel mooi gedaan en maakt ook veel duidelijk zeker als ik in de toekomst met m'n Hemeyla bak problemen zou krijgen.
Wie houd deze Hemeyla site bij ??? Doet Herman dit in samenwerking met een ander ?

Kees

moto

Wat een mooi stukje werk,zit dr ademloos naar te kijken prachtig!!!

De website is een "produkt" van Herman zelf, ontstaan naar aanleiding van het bezoek wat ons aller Road Racing Tonnie vorig jaar aan hem bracht, diverse op de site genoemde mensen hebben hun steentje bijgedragen m.b.t. het aanleveren van informatie en foto materiaal.

Herman was al in de oertijd (+/- 1975) met computers bezig, wie kent ze nog ?, Z80 met CP/M als operatingsystem, 64 kB RAM was een weelde in die tijd, zijn motto "onderzoek alles en behoud het goede", zo zijn er nog wel enige boeken vol te schrijven over deze wonderbaarlijke techneut.

Ton

Ton

desmo

Geweldige site! Ik heb er een paar uurtjes aan besteed. Verder heb ik geprobeerd er een stukje op te schrijven, is me helaas niet gelukt. Over enkele dagen ga ik hier weer opnieuw "plaatjes" kijken en alles nog eens goed tot mij laten doordringen, overweldigend!
George.

HEMEYLA Versnellingbak-afstelen Krukas #top

Hemeyla 6 bak voor Bridgestone 125cc.

100 serie - 6 Bak - 1967

Dit tandwiel pakketje is totaal 45 mm breed -- eerste versnelling - 6.5mm breed -- zesde versnelling - 3.8mm breed.

Wissel tandwielen voor de zeventiger hemeyla voor aanpassing aan het circuits.

Zeventiger 6 bak  1970

Zeventiger motorblok met 6 bak.

Zeventiger 6 bak met koppeling.



Helemaal uit vol blok aluminium vervaardigd 50 cc motorblok van Herman Meijer.

Schurgers in actie tijdens de TT van Assen
de nieuwe machine, die zich meteen in de subtop van het wereldkampioenschap kon manifesteren! Later werd dui­delijk dat de motor bijna 41 pk produceerde, een beste berg ver­mogen voor die tijd, maar dat had Schurgers ook wel nodig, omdat er geen dure lichtmeta­len waren gebruikt, waardoor het drooggewicht op 85 kg kwam. Er waren concurrerende fietsen die de weegschaal 10 kg eerder deden stoppen, terwijl een aantal vedergewichten uit Zuid-Europa ook minder kilo's in het zadel drukten dan Schurgers.
Een voortdurend terugkerend probleem van de krachtbron was een uitgelopen big-end aan
de distributiekant. Later bleek de oorzaak een speling van 0,02 min bij het samentrekken van het carter te zijn. Dit euvel was eerder aan het licht gekomen als men meteen de beschikking over een proefbank had gehad. Ondanks die problemen en het moeilijk oppakken uit de haak­se hoeken op de stratencircuits behaalde Schurgers dat jaar wel het Nederlands 125cc-kam­pioenschap; zijn tweede na de 50cc-titel in 1969.
In 1973 waren de kinderziektes genezen en werd de eerste GP­podiumplaats behaald, derde in Hockenheim, gevolgd door een schitterende tweede plaats in Monza en weer een derde in Opatija. Toch begon de noodzaak van een zesversnellings­bak zich steeds scherper af te tekenen, maar geld was er niet, zodat dagblad De Telegraaf en het    
nog piepjonge MOTO 73 de handen ineensloegen en
f 1500,- voor een nieuwe zesbak op tafel legden. Herman Meyer was de specialist bij uitstek om dit gecompliceerde onderdeel te bouwen en vlak voor de TT werd het nieuwe kleinood onder de Bridgestone geschoven. Na problemen tijdens de training werd het debuut uitgesteld tot Francorchamps en reed Jos in Assen nog met de oude vijfbak, om in de voorlaatste ronde de derde plek voor eigen publiek te verliezen. De oorzaak: een schlemielig massadraadje van tien cent!
De triomftocht in Spa - de enige keer dat met de nieuwe Meyer-bak werd gereden - vergoedde veel, zo niet alles, en na de derde plek in Brno, gevolgd door een vierde in Imatra, maakte Schurgers zelfs aan­spraak op de tweede plaats in het WK-klassement achter de Zweed Kent Andersson. Tijdens de laatste Grand Prix, in Jarama, liep hij helaas een gemene voedselvergiftiging op en zo werd de wedstrijd in de Spaanse hoofdstad een martel-
gang tegen de klok en tegen de sanitaire voorzieningen. De bij­kans zwalkende Schurgers ein­digde als zesde (in die jaren had je dan een ronde achterstand!) en Mortimer passeerde de Nederlander in de eindrang­scikking. De GP-carrière van Jos was ten einde, de Bridgestone werd verkocht aan de sponsor van Cees van Dongen en het reserveblok ging naar Henk van Kessel, die er later - ook onder de naam Condor -
nog grote successen mee zou behalen.
Schurgers bleef nauw betrokken bij de motorwereld. Aan zijn brein ontsproten onder andere de revolutionaire vormen van de Van Veen OCR 1000-wankelmo­tor, het markante silhouet van de 80cc-GP-machine van Hans Spaan, maar ook de tweemans­bobslee voor de Nederlandse equipe bij de Olympische spelen in Sarajevo. Zijn eigen firma JS­design produceerde stuurkuipen voor straatfietsen en Jos bleef direct bij de motorsport betrok­ken als KNMV-official en afge­vaardigde bij de FIM; in de Technische Commissie uiteraard. Die heldendaad met de Bridge­stone in de Ardennen bleef in alle opzichten eenmalig.
BRIDGESTONE 125 GP-RACER

Rechts trekspie --- links het schakel palletje om de trekspie heen en weet te bewegen voor het op en terug schakelen.

De plek waar het schakel palletje thuis hoort.