Tweetakttovenaars in gesprek, GP Spa-Francorchamps 1971

37 Jaar later of er niets is verandert.

Jan vertelde: “Herman was zijn tijd al ver vooruit hij was aan het experimenteren met een bougie die maar een elektrode had.”

De bedoeling hiervan was om een snellere verbranding te krijgen door dat de vonk ongeveer zoooo lang was.  Dit kwam omdat de zuiger als massa elektrode fungeerde.


Herman vertelde:

Het idee kwam van een experiment uit de jaren 50. Om precies te zijn 1956 enwel met een Kaptein Mobylette. Wat was het geval bij de Kaptein.  De ontsteking was een zwak punt.  De vonk werd naar verloop van tijd steeds zwakker en dan moest de ontstekingsspoel worden vernieuwd. Maar dat koste 15 guldens.  Veel geld voor een jongen van 14.  Toen ontstond bij mij de gedachte als ik nu aan de elektrode van de bougie losse dunne koperen draadjes vast maak die zo lang zijn dat ze de zuiger in de bovenste stand raken.

Je kent het wel .  Als je met een draad waar stroom op staat mee over een stuk metaal poetst dan komt er een regen van vonkjes af.  Dat was de achterliggende gedachte van dit experiment.

Zo gedacht zo gedaan een beetje van het porselein van de bougie wat verwijderd en de draadjes vast gezet met een ringetje.  Er waren toen nog bougies die je uit elkaar kon schroeven. Hetgeen de klus wat vereenvoudigde.  Daarna de bougie er ingezet, en inderdaad de Kaptein gaf wat geluid.  Maar helaas na ongeveer hondert kleine klapjes net genoeg om de werkplaats te vullen met de aroma van Castrol werd het opnieuw erg stil onder de bougie.  Dus toch maar een klus zoeken waar 15 guldens mee te verdienden viel.

Luc Herman en Jan in discussie over ? - lees hier onder.

Henk  Herman  Tonnie  Peter

Ton komt er bij zitten met meegebrachte tekeningen.

Aalt wort er bij geroepen en geeft ook zijn mening.

- Uitbreiding

Vandaag naar de afscheidsreceptie geweest in Raalte, van de unieke technicus Jan Thiel, in eerdere berichten is uitgebreidt in gegaan op zijn formidabele prestaties, die Jan gelevert heeft, begonnen met Jamathi enz enz enz enz.
Het was een SUPER TOP middag, ik was al zeer ruim voor de tijd aanwezig, samen met Ton Kooyman Herman Meijer en Herman zijn vroegere steun en toeverlaat Peter, met diens buurman Henk, hadden een hele mooie plaats, uitgezocht, en toen dan om 14.00uur Jan ten tonele verschil, wetende dat dit misschien wel de laatste keer is, dat wij hem van zo nabij zien, daar Jan naar Thailand verhuist, was dat voor mij best wel veel emotie, des te meer, toen hij ons zag zitten, en direct bij ons kwam, en mij een hand gaf, met de woorden. "Dan ben jij Road Racing Tonnie" want ik kijk regelmatig op de LRT site, uniek he.
Zal eerst wat foto,s van Jan en onze persoontjes plaatsen, de anderen volgen A.S.A.P


Road Racing Tonnie Totaal verslaafd

Had mijn LRT cap meegenomen, en die laten signeren door Jan Thiel en door Herman Meijer, deze cap hangt vanaf nu bij mijn verzameling.

Herman

Beste Jan,


Ik heb zeer uitgekeken naar de dag in Raalte. Om je te zien en om wat herinneringen op te halen.

 

De tijd die wij samen hebben doorgebracht was goed.  Dat liet je weer merken door te zeggen:  “Herman wij tweeën hadden samen moeten doorgaan.  Nu kan ik dit wel hardop zeggen “.

 

Het is meer dan veertig jaar geleden dat ik bij je kwam in Amsterdam. Toen woonde je nog bij je vader.  Zittend op de rand van het bed in jouw slaapkamer en discussiërend over het hoe en waarom. Zodat we dat kleine zuigertje nog meer en nog hardere klappen konden laten geven.  Dan werd er weer een volgende doos onder het bed vandaan gerukt met voorbeelden en met vooral veel vraagtekens.  Eigenlijk zaten er in die dozen alleen maar vraagtekens en dat dat niet veranderd is, heb ik in Raalte wel gemerkt.

 

In Thailand zul je de doos met vraagtekens wel weer onder het bed willen zetten.  Al hoewel ik heb gehoord dat ze daar op de grond slapen.   Misschien word dat wel voor jouw het laatste en tevens grootste vraagteken om mee af te rekenen.

 

Jan het gaat je goed. We zien elkaar.

 

Veel liefs Herman.


#jan-thiel-4 Next (right) Previous (left)