Eric te Vaarwerk - Classic-Hobby.
05 - 03 - 2009
13 - 07 - 2010
20 - 08 - 2010
Wim.K. Job v. d. V. Back (history)
Het aanpassen van de krukas in het carter. omdat ik afgelopen seizoen 2 bigends stuk had gereden. had ik geen vertrouwen meer in de Sachs krukas en ben op zoek gegaan na een krukas die ik misschien pas kon maken in het carter.
Het werd een Minarelli krukas slag 39 maar het was nog niet makkelijk om hem pas te maken de lagertap is van deze krukas 20 mm en normaal bij Sachs is deze 17 mm.
Nu heb ik hier wel een oude houtdraaibank omgebouwd om metaal te draaien. maar om daar nu deze krukas daar in af te draaien leek mij geen goed idee, maar de oude draaibank kon ik wel een carterdeel op in spannen. zo heb ik het carter uit gedraaid naar een andere maat lagers,
dit zijn conische naaldlagers, naar mijn idee is dit sterker, en ook makkelijker om de krukas speling vrij te krijgen.
Of het invloed op het toerental heeft weet ik niet maar het blijft proberen.
Ook heb ik het carter uitgedraaid om een pasbus te maken om de krukas op te vullen, dit heb ik gemaakt van een stuk lantaarnpaal.
Ik heb de ontsteking naar de linkerkant gebracht, zodat ik rechts alle ruimte heb voor de roternde inlaat.
Heb een stuk van de koppeling's kap weg gezaagd, het een stuk naar binnen gezet, messing rotor gedraaid en er een magneetje in gemaakt.
Het ontsteking module is er een die veel bij oldtimer auto,s wordt gebruikt, ook ben ik hier bezig met het maken van een koppeling met rechte vertanding, deze is nog niet klaar, er zit nu de koppeling in van mijn reserve blok, het blok met de zwarte cilinder.
Het maken van de roterende inlaat.

Eerst deksel gedraaid met een centreer ring, zodat naar mijn gedachte het ook direct goed in het midden zat, en meteen voor een goede afdichten zorgt. in plaats van het carter vol aluminium te gieten en of alleen epoxie te gebruiken kwam ik op het idee om er een stalen busje in te zetten, deze bus (is een bochtje) valt voor de helft in het binnen deksel en in het carter. en daar omheen heb ik epoxie gebruikt. en later heb ik het busje vanaf de bovenkant naast de spoelpoort buiten zijde carter nog extra vast gezet met een m 4 schroef .spruitstuk gemaakt (hard solderen) voor de mikuni carburateur.(of deze er op blijft weet ik nog niet hij liep er nog niet verkeerd mee tijdens de eerste proefrit) was een 24 mm carburateur is nu ruim 28 mm heb ik ovaal om hoog uitgefreesd
#top Eric.te.V.2 Job v. d. V.
Ook heb ik er een andere versnellingsbak ingemaakt met tandwielen van een grasmaaier.
Wat origineel de tweede versnelling was, is nu de eerste, en de tweede is het tantwiel van de grasmaaier.
De eerste tweede en derde versnelling zitten kort op elkaar met 2 tanden onderling verschil.
Het is heel veel werk geweest om dit pas te krijgen maar het is gelukt, omdat er geen vrij meer tussen de tandwielen zat heb ik daar een oplossing voor bedacht met een buiten ring van een lager deze op een van de tandwielen ge hardsoldeerd, en in olie afgekoeld verder zitten er maar 4 spie gaten in de grasmaaier tandwiel (hier had ik mijn bedenking over) maar ik probeer wel wat.
Onder tussen loopt het blokje ook al, en kon hem op de steun met stationeer toerental makkelijk door alle versnellingen heen halen
dus dat deed het al gelukkig.
Nu moet ik weten of het ook echt werkt.
Ik dacht voordat het echte slechte weer begint moet ik even de weg op, gelukkig kan ik hier buiten af even wat proberen, s,middags de motor gestart en proberen dan maar, moet zeggen het werkt en nog goed ook.
Ik weet niet of het allemaal heel blijft, maar van dit ritje had ik al veel plezier.
De motor is eigenlijk nog niets goed afgesteld, maar hij loopt helemaal niet verkeerd!
Eric.te.V.2