Wim Krouwer - Classic-Hobby.
Hobby Eric.te.V. Back (history) Eric.te.V.2

                                                         Dit muisje kreeg toch nog een staartje.


Na regelmatig via de mail van gedachten te wisselen kon de vraag van mijn kant niet uitblijven, Wim ben je bereid om iets te vertellen over dit moment en over je verwachte toekomst, dat zou prettig zijn voor de lezers om enig inzicht te krijgen wie Wim Krouwer is en wat zijn plannen zijn voor de toekomst.

Wim stemde hierin toe en hier volgt zijn verhaal.

Op verzoek van eigenaar en maker van deze site; Herman – hierbij een kleine aanvulling op deze pagina:

Allereerst om Wim Krouwer geboren te Delft 1953  een “gezicht” te geven zoals te zien twee foto’s.

Heden en verleden dat is zonder meer duidelijk .

Om te beginnen vermeld ik nog even dat ik veel respect en bewondering heb voor Herman gezien zijn prestaties door het leven heen; iedereen heeft daar kennis van kunnen nemen op deze site het laatst noembare feit is het op hoge leeftijd nog beginnen aan een nieuwe uitdaging - het 3D printen en alles wat daarbij komt kijken – “ga er maar eens aanstaan”.

Mijn interesse in - en liefde voor de motorsport is vooral ontstaan naar aanleiding van de overwinning van Paul Lodewijkx en het Jamathi Team bij de TT van Assen 1968.

Getuige ook de bijgaande bromfietsfoto. Een jaar later heb ik m’n eerste TT bijgewoond.

Door het aanschaffen van motorbladen en abonnementen en het bezoeken van veel nationale wedstrijden nam de belangstelling alleen maar toe.

Tot je op een punt aanbeland dat je ook zelf nauwer bij deze sport betrokken zou willen zijn met als voorbeeld de Jamathi jongens en Herman Meijer en vele anderen.

Vandaar dat ik destijds kwam tot het onderstaande projectje op basis van een Honda Blok.

Om diverse redenen o.a. dat ik mij niet op één zaak concentreerde en teveel wilde is het e.e.a nooit voltooid.

Na die periode heb ik de hoop niet opgegeven om dit project opnieuw te starten na mijn pensionering en het dan tot voltooiing te brengen.

Mijn bedoeling is om dit zoveel mogelijk te doen volgens de laatste stand der techniek en ook om zelf het bijbehorende frame te bouwen.

Bij leven en welzijn heb ik dus nog voldoende te hobbyen.

Ook heb ik in 1987 nog een jaartje een KNMV startbewijs gehad.

Ik heb toen gereden met een 125cc MBA 1 cilinder in een Bakker frame. (zie: geplaatste foto).

Dit blok was echter geen succes ; het trilde verschrikkelijk waardoor er veel kapot ging en het leverde weinig vermogen. Aan het eind van het seizoen was zelfs het frame doormidden gescheurd.

Ten slotte was het geld jammer genoeg op en is het bij dat ene jaar gebleven. Weer een andere motor aanschaffen was te veel van het goede vond ik.


Wim Krouwer


Wim Krouwer 1987 (MBA 125 CC 1 cilinder)

#top Hobby Eric.te.V.2

En deze twee foto’s hier onder werden ook bewaart en terug gevonden, nogmaals hartelijk dank Wim.

Wim Krouwer, 1987 (MBA 125 CC 1 cilinder)


Beste Herman

Bijgaand* een waarschijnlijk vergeten onderdeel uit uw succesverhaal als leverancier / maker / constructeur van onderdelen voor racemotoren.

Het zijn foto’s van onderdelen (+) die je ooit voor mij hebt gemaakt.

Ik wilde destijds een Honda Elsinore cross blok geschikt maken voor de wegrace.

Jij hebt vervolgens twee krukassen een zijdeksel + droge koppeling voor mij gemaakt.

De afdichting op de zijdeksel zou moeten geschieden door een zogenaamde V ring.

In eerste instantie heb ik een cilinderblok van een Yamaha TZ 250 doormidden gezaagd en daar twee losse cilinders van gemaakt.

Een proef frame van goedkope buis heb ik toen der tijd ook gemaakt.

Ik was eigenlijk een beetje te ambitieus voor iemand met weinig of geen ervaring.

Ik veranderde nogal eens van idee en wilde altijd de laatste trend volgen zonder eerst eens de nodige ervaring op te doen.

Destijds was er ook een Puch crosser met een gecombineerd zuiger en roterende gestuurd inlaatsysteem.

Daar was ik eigenlijk nogal bezeten van.

Dat ontwerp nam ik als voorbeeld.  

Omdat ik later op een gegeven moment in een motorblad foto’s had gezien van hier in Nederland vervaardigde Zegers Yamaha cilinders wilde ik die toepassen in plaats van de aangepaste Yamaha exemplaren.

Er was hierbij echter een langere drijfstang  nodig. Het drijfstangoog van de door mij gekozen KTM drijfstangen was groter. Daarom moest ik de krukassen aanpassen en die heb ik daarbij helaas verknald.

Omdat alles te lang duurde naar mijn zin en omdat ik weer het nodige moest investeren terwijl het in de snelle race wereld al een achterhaalde zaak was ben ik er toen mee gestopt.

Nu ik de foto’s weer eens zie doet het mij nog steeds een beetje pijn dat ik uw onderdelen niet ongemoeid heb gelaten.

Voor wat mij betreft waren het meesterstukjes.

Ondanks alles denk ik er toch wel met een goed gevoel aan terug.

Tot slot voor wat mij betreft heeft u echter alle reden om trots te zijn op uw geschiedenis ; u was en bent u een essentieel onderdeel van de motorsportgeschiedenis zoals ik dat zie.