Auto Cros Exel 1974

                                                                                      Laren  1963

Het bromfiets tijdperk breekt aan, er kwam een Crossbrommer. Het frame was volgens mij van een Sparta en heb daar een 2 versn. Sachs blokje onder gemonteerd.


Dit blokje heeft Herman nog voorzien van een ander bigend en een andere zuiger. Vele zaterdagen mee gecrost en reed er ook mee naar Herman in Zuidloo.

In de winter van 1964 /65 werd er een Zundapp gekocht en bij Herman in de Werkplaats gerestaureerd.


Toen ik 16 jaar werd had ik een mooie brommer om mee te beginnen en die al gauw harder liep dan 40 km [ hoe zou dat toch kunnen ]. Ik heb er ongeveer een jaar mee gereden en toen geruild voor een Kreidler [Eitank], ook keek Herman hier in de cilinder en liep toen ook harder dan mocht. Met 18 jaar kwam er een auto en werd de Kreidler verkocht.


                                                                                         1972-75


In deze jaren heb ik Autocrossen gedaan, eerst met een Ford Anglia en later met een VW kever No 23.Ik was lid van de A.C.C.L. en reden onderlinge wedstrijden, in het Club kampioenschap ben ik nog een keer als No 3 geeindigd. [zie film van Laren].


Ik ben met Autocross gestopt in 1975 omdat bij het nieuwe Huis geen schuur was om te sleutelen .


In 1976 ben ik bij de vrijwillige Brandweer in Laren gegaan en kon ik daar mijn vrije tijd kwijt. In die tijd plaatste de achter Buurman er een grote schuur, later kreeg ik daar een gedeelte van en had ik weer een hobbij ruimte.

Toch kwam er in 1977 weer een bromfiets, een Jamaha, waar een crosser van werd gemaakt met een eigenbouw frame, daar heb ik veel mee gecrost in Holtermans Bos.


YamaHa  1977

      Peter kwam vanmiddag even langs, om bij te praten, hij was in Joure geweest met zijn niet mis te verstane Kreidler's, een nog in de originele staat, en een door hem self gemaakt Frame en geprepareerd Blok.

Ik kan wel zien dat dit alles met zorg en toewijding is gemaakt, kijk even mee.

Peter en Patrick maken een test rit

Peter en Hoekstra in Joure.

Peter als je iets bedenkt dat bij een plaatje hoort, dan mag je dat hier typen dan zet ik het er wel onder.

Klik even op de roestbak

                                                                                           1995


      Het Brommervirus slaat weer toe, ik krijg de Kreidler van zoon Barry en word lid van de Kreidler Club Oost Nederland.


Zoon Barry

                                                                                           1995

Als je lid bent van zo 'n club zie je van alle modellen Kreidlers, zo ook de bekende Eitank.Eerst maar ritten rijden met de Kreidler uit 1973.

Het is 1997 en al zoekende komt er een Kreidler Florett uit 1966 [zie roestbak].Ik heb hem zelf gerestaureerd en er 5 jaar over gedaan [alleen de zaterdagen]. Het frame gedemonteerd, gestraald en in de primer gespoten.

Alle onderdelen pas en strak gemaakt, de lijst om het Buddyseat was op verschillende plekken plat, ik heb er een mal voor gemaakt en uitgedeukt.

De boutjes in de lijst gemaakt van dakleer spijkers, M3 draad op getapt, er moesten er 15 van gemaakt worden. Chroom ond. laten ontchromen, daarna zelf gepolijst en weer laten verchromen. Toen alles netjes paste, alle ond. weer gedemonteerd en laten spuiten .

In tussentijd het motorblok uit elkaar gehaald,schoon gemaakt,nieuwe lagers,pakkingen,afgesteld,keeringen en weer in elkaar gezet. Toen dat klaar was en het frame gespoten,alle ond. gemonteerd en in 2002 had ik een mooie Eitank. Tussendoor is er ook nog een Draaibank en een Hefbrug gemaakt, daar heeft Derk Beltman het meeste werk in zitten en hebben Henk en ik hem daarbij geholpen .


Peter: Herman alles goed , met ons ook. Ik heb iets verteld over de auto en brommer cross en ik heb daar nog foto s' van, die zal ik even opsturen misschien kunnen die er nog bij tussen,het verhaal over de Eitank komt nog.Herman we spreken elkaar nog,dit is wel makkelijk zo,Groeten Frieda/ peter.
—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Peter: Herman zou je voor mij de Kreidler die op de Hefbrug staat, bij de foto van Barry kunnen plaatsen b.v.d.
Peter: 1995: Als je lid bent van zo 'n club zie je van alle modellen Kreidlers, zo ook de bekende Eitank.

Eerst maar ritten rijden met de Kreidler uit 1973.

Het is 1997 en al zoekende komt er een Kreidler Florett uit 1966 (zie roestbak).

Ik heb hem zelf gerestaureerd en er 5 jaar over gedaan (alleen de zaterdagen).


Het frame gedemonteerd, gestraald en in de primer gespoten.

Alle onderdelen pas en strak gemaakt, de lijst om het Buddyseat was op verschillende plekken plaat, ik heb er een mal voor gemaakt en uitgedeukt. De boutjes in de lijst gemaakt van dakleer spijkers, M3 draad op getapt, er moesten er 15 van gemaakt worden. Chroom ond.

laten ontchromen, daarna zelf gepolijst en weer laten verchromen.

Toen alles netjes paste, alle ond. weer gedemonteerd en laten spuiten.

In tussentijd het motorblok uit elkaar gehaald,schoon gemaakt, nieuwe lagers,pakkingen, afgesteld, keeringen en weer in elkaar gezet. Toen dat klaar was en het frame gespoten, alle ond. gemonteerd en in 2002 had ik een mooie Eitank.

Tussendoor is er ook nog een Draaibank en een Hefbrug gemaakt, daar heeft Derk Beltman het meeste werk in zitten en hebben Henk en ik hem daarbij geholpen .
—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Peter: Even een Info: Zaterdag 15 Nov. 2008: In de Manege " De Luchte " aan de koedijk in Lochem word een Technische middag gehouden. Er zullen Auto s' ,Motoren, Traktoren, en Brommers staan.

Ik sta daar dan ook met mijn Kreidlers.

Herman misschien kun je nog HEMEYLA kaartjes maken, die kan ik daar dan uitdelen. De organisatie is in handen van Sieward Dijkman.
—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Herman: Ik zal de kaartjes mee brengen als ik bij jullie kom.
—–––-—––––-—–––-—–––-—–––-—––-—––-—–-–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Herman: Ik ben nu bij Peter in laren .
—–––-—–––-—–––-—––-—–––-—–-—––-—–-—-—-—-—-—-—-––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Herman: Peter, De redacteur van het blad Bromfiets heeft gebeld en gevraagd of hij langs mocht komen voor een babbel, in Januari maken wij een afspraak.

Hij had ook nog Foto’s in het archief gevonden, brengt i mee.
—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Peter: Herman,ik zie dat Bromfiets gebeld heeft , ik hoop dat het een mooi verhaal word. Heeft het briefje en het Site kaartje toch geholpen. Ik krijg ook leuke reacties uit laren,mond op mond reclame .Ik heb de mooie fotos' van de autocross bekeken en heb via de e-mail namen door gegeven.
––––-–––-––-–––-–––-–––-––-–––-––-––-––-––-––-––-––-—––-––-––-––-—––-––-—––-––-—–-––-––-––-––-—––––––
Herman: Peter, ik hep geen e-mail ontvangen!
––––-–––-––-–––-––-–––-–––-––-–––-––-—––-––-––-––-––-—––-—––-––-—––-—––-––-—–-––-––-––-––-—––-—––––-
Peter: Herman en de mensen die de HEMEYLA site bekijken wens ik Prettige Kerstdagen en een goed 2009.
––––-––-–––-–––-––-–––-–––-––-––-––-––-––-––-––-––-––-—––-––-—––-—––-—––-—–-––-––-––-—––-––-—–––––––
Herman: Peter & Frieda, de beste wensen voor 2009
–––-–––-–––-–––-––-–––-––-–––-––-––-––-––-––-—––-––-––-—––-––-—––-––-—–-––-––-––-—––-––-—–-––-—–––––
Herman: Hoi Peter, de jongens van bromfiets waren er om 11 uur tot 4 uur, er werd veel gepraat over het hoe en waarom er werd gebromfitst.

Het was een gezellige dag, zij hadden nog enkele foto’s bij zich die ik niet kende, word allemaal op een CD gebrand en mij toe gesteurd.

Ik heb Linze de Vries gevraagd of wij zaterdag mochten kommen, hij wist niet zeker of hij zaterdag in zijn werkplaats was, hoor ik nog. Ik zie je Zaterdag, Herman.
—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Job: Hallo Peter,Ik lees dat je tank lek is van je racer dat komt door de polyester dat kan niet over benzine, je kan het repareren met Epoxyhars dat kan wel over benzine,mijn tank is door een beschadiging ook een beetje lek en ik ga hem ook van binnen coaten met epoxyhars,tank goed spoelen met aceton vanwege de mengsmering ,beetje druk er op zetten dan spoelen de lekken ook schoon , epoxyhars verwarmen 20/30 graden dan is het lekker dun harder er bij goed roeren tank afstopen en de epoxy er in beetje druk er op dan loopt het in de lekken tank goed draaien en overtollige er uit laten lopen en zo nodig nog een keer ,en een paar dagen laten drogen,de epoxyhars is te bestellen bij Duursma in wolvega en de prijs valt er mee, even op google Duursma wolvega zien. ik heb het van iemand die veel ervaring er mee heeft en zelf tanken maakt. ik hoop dat je er wat mee kunt. GR Job
—–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-—-—-—-—––––––––––––––––––-—––––
Job: He Peter ik heb vroeger ook aan auto cross gedaan, later ben ik over gegaan naar ovalracing ook met een VW Kever maar met een BMW motor daar ben ik in 1987 nog tweede in het NK mee geworden, vandaar het racebloed.

Hier nog wat platjes van toen. GR Job


Uit het reageer scherm

#Peter Peter.S.2

Klik even op de roestbak, en nog een keer.

Peter.S.2 Back (history) Wim.K.