Bekeken

Bezoeker’s

Next (right) Previous (left) Back (history)



Die foto in Kickstart was Jos Schurgers op een van Veen Kreidler en Angel Nieto op Derbi.
Joost, Ik had Herman niet herkend, maar ik heb geen foto van deze machine. Wel van een van een eigenbouw in het museum in Lexmond, want daar staat er een van hem. Hij was denk ik de eerste in Nederland die zelf een Kreidler roterend maakte in 1966. Hij kocht de buikschuiver van Cees van Koeveringe en haalde de geforceerde koeling eraf, maakte het blok roterend en bouwde er een stroomlijn op. En zo was hij direct de snelste bij de 50cc nationalen, op de Jamathi na dan, maar die ging toen nog te vaak kapot. Zie bijgaande foto's van de eerste wedstrijd dat jaar in Rockanje. Mijn zuigergestuurde Kreidler liep toen ook niet verkeerd en bleef 2 volle ronden op kop.

Groeten Luc.


HEMEYLA is HERMAN MEIJER,ZAl het is nakijken ,Weet wel dat ZIJ alles zelf maakten en geen vermogensbank hadden.
HET motorblok is hoog gemonteerd i.v.m. de luchtweerstand dus klijn frontaal oppervlak



hee jan --- Herman had al een wervelstroom vermogens bank toen hij nog met een Kreidler reed en dat was een paar jaar voordat hij met zijn zelfbouw project startte



in 1966 werd Herman Nederlands 50cc kampioen bij de nationalen en toen had hij al een testbank ---- volgens een verslag uit het blad MOTOR...



Luc! Mooie actiefoto en erg gaaf om iemand op het forum te hebben, die daadwerkelijk heeft meegereden in die tijd.

De machine, die in het motor museum Lexmond staat is dezelfde machine, die ik hierboven plaatste. Ik heb er helaas geen foto's van.
Herman maakte toentertijd toch ook veel versnellingsbakken ?

Groeten. Joost .



Joost


Ik zal nog eens goed op de foto's kijken die ik heb, want ik had hem niet herkend. En zal deze dan ook plaatsen, dan kan iedereen het zien.

Herman begon in die tijd net zo eenvoudig als iedereen maar ontwikkelde zich heel snel, eigenlijk bijna net zo als Jamathi, met dit verschil dat Jamathi alles zelf ging maken en Herman zoveel en zolang mogelijk van standaard beschikbare en geschikte onderdelen bleef uitgaan. Zijn beste periode heb ik niet meer gevolgd omdat mijn laatste jaar 1972 was. Uiteindelijk heeft ook hij complete eigen ontwikkelde blokken gemaakt. Maar daarvoor had hij veel onderdelen zoals versnellingbakken ook al gemaakt.
Hij heeft daarna ook nog op Jamathi in de GP's gereden, dus een heel interessante figuur uit die tijd. We zien hem helaas nog maar weinig want hij heeft nu helemaal niets meer, althans zo was het in 1999 bij de opening van het Museum in Lexmond. Alles inclusief bekers enz. heeft hij weggedaan en is later voor een groot deel door het museum weer opgekocht en is daar ook te zien. Misschien lukt het ons nog eens hem weer over te halen toch weer iets te gaan bouwen, je weet maar nooit.


Groeten Luc.



Hallo Joost.


Het heeft even geduurd over die racer in aanbouw van Herman Meijer.
Ik heb geen actie foto, maar wel een foto waarop deze racer gereed is. Hij staat n.l. in het museum van Lexmond. Het bijzondere aan deze fiets is de zeer stijle balhoofdhoek. Mij idee daarover is dat dit wellicht op een kort circuit heel snel zou kunnen sturen, maar ik zie geen voordelen als het gaat om het racen op GP circuits. Ik zal dit nog wel een aan hem vragen als ik hem zie.
Ik moet de foto nog wel even scannen maar dan zal ik deze plaatsen. Zo'n machientje kun je uren naar kijken, daar krijg je geen genoeg van. Het lijkt wel een Kreidler of Jamathi

Groeten Luc.



Hoi, Luc


Daar heb ik 'm ook eens zien staan.. Ik ben er voor 2 of 3 jaar terug een keer geweest. Hij's erg mooi. (geel+blauw toch ? ) Mooi is ook dat er 2 radiateurs op zitten en dat het eigenlijk de enige (correct me if I'm wrong) 50cc racer is met een watergekoeld carter


Erg mooie foto's, Luc


Ik ben de Hemeyla en de rest van al het moois in het motormuseum zaterdag samen met Maarten wezen bekijken. De balhoofdhoek is inderdaad erg klein als je het vergelijkt met andere racers.
In de vitrine ligt ook nog versnellingsbak tandwielen. De hele bak (6 vers.) was in totaal 65mm breed.. Erg klein allemaal en heel erg knap gemaakt.

De bovenste Hemeyla die je post heb ik ook gezien. Erg mooi gemaakt. Het motorblokje van die racer is gebaseerd op een kreidler blok alleen is het blok zo verbouwd dat de cilinder niet horizontaal ligt, maar ongeveer 60graden schuin op het blok staat. Erg knap gemaakt



Ja Joost, er gaat niets boven het zelf bekijken. In het museum kom je heel veel interessant materiaal tegen, waar je ook veel van kunt opsteken.
Die versnellingsbakken (trekspie principe) zijn inderdaad heel mooi. Ook in een Kreidler 4V is op deze wijze voldoende ruimte voor een wel ca 9 versnellingen.
Je kunt ook goed zien dat Herman heel langzaam het concept van Kreidler heeft verlaten en uiteindelijk bij een compleet zelf gebouwd ontwerp uitkwam. Uiteindelijk leek het steeds meer op een Jamathi. En daarna ging Jamathi uiterlijk weer meer op een Kreidler lijken met een liggende cilinder.
Met een groot verschil met de standaard Kreidler is, dat de blokken waren opgedeeld in een los voor- en achter- blok. Dat bood veel voordelen met sleutelen, tandwielen wisselen voor een nog betere aansluiting op het circuit was zo heel goed snel uit te voeren. Dit gold ook voor de krukas en zuiger verwisselingen.
Deze constructie werd ook toegepast op de 12V (6x2) van Kreidler (1963), zie foto's van Aalt in het Jamathi blad.

Groeten

Bron  -- MAARTEN,S KREIDLER CLUB

Uit het reageer scherm.

Herman:

Misschien heeft iemand nog een link over hemeyla zet hem in de boks - bij voorbaat hartelijk dank.

Herman:

Suggesties en ideeën zijn ook van harte welkom.


Tonnie (Road Racing Tonnie):

Schitterend deze site, dat doet mijn Hemeijla hart heel erg goed, voor mij blijft Herman, een man met gouden handen, en een groot coureur, `Opdat zij nooit moge worden vergeten`   


Ben:

Hele mooie site Herman, mag je trots op zijn! Op mijn site gelijk een link naar jou geplaatst.


Herman:

Tonnie en Ben, bedankt voor jullie belangstelling.   


Herman: Hartstikke bedankt Tonnie, nu kan ik inderdaad wel even vooruit, ik ga zaterdag morgen naar de Deventerweg 69 ook nog even kijken of daar ook nog iets te vinden is in de ouwe doos.  


Ton:

Prachtig stuk historie die huldiging.


mvgrijk:

Beste Herman: Ik ben blij dat er nu eindelijk een echte HEMEYLA deskundige op het Web te vinden is. Ge feliciteert met je site. Ik hoop dat je je niet beperkt tot alleen stukjes die al op het web te vinden zijn maar uit eigen ervaring ons deelgenoot maakt van de prachtige 50 cc jaren.    


Wim:

Hallo Herman, Rene maakte me attent op je site heb er met plezier naar gekeken. Ga zo door als web designer.    


Herman:

Hallo Wim, Bedankt voor je reactie, wil jij ook nog eens in jouw archief kijken of er nog foto's zijn van vroeger, toen waren wij immers beuren.   


Ben:

Hallo Herman, Ik heb even een enthousiaste medewerker van moto73 benaderd die mij ook aan foto's van Jan de Vries heeft geholpen en hij gaat even in het archief kijken of hij nog wat voor je heeft aan foto-materiaal wat betreft HEMEYLA!   


Herman:

Hoi Ben, Geweldig Ben, weet je, Ik heb niet eens een Actie foto van mijzelf in kleur het zou te gek zijn dat dat er in zit, voor de rechter boven kant van de site ,snap je. Duimen dan maar.   


Willem:

Hallo Herman mooie site, heb je gemaakt gefeliciteerd. Ik heb met buiten gewone belangstelling gelezen over je vakmanschap. Is dat zoo dat je geen enkele opleiding heb genoten? Alleen maar lagere school?   


Herman:

Hallo Willen. Want Herman Meijer heeft na de lagere school verder geen enkel technisch onderwijs genoten. Dat is waar. Het gaat er om in hoeverre je bewust bent van dat waar je mee bezig bent, dat is de factor die bepalend is.   


Herman:

Kennis ben je nu eenmaal nodig om iets te kunnen doen, maar als je het uit een boek van het internet haalt of het word je verteld, dan is dat alleen maar informatie, op zichzelf zijn het alleen maar woorden en cijfers, als je het op die manier gebruikt dan is het dode informatie. Er moet een element aan toegevoegd worden, dat kan allen de ontvanger, van hem of haar is het afhankelijk of het gaat leven of niet.   


Willem:

Herman ik begrijp niet goed wat je bedoeld, kun je een voorbeeld gebruiken?   

Herman:

Willem ik zal het met een voorbeeld proberen te verduidelijken. Vorig Jaar heb ik een fiets gekocht met trapondersteuning daar zit een ingewikkeld stukje elektronica in  Ontwikkeld door Sparta en TNO Delft. Ik ben niet snel tevreden met wat ik koop.  In de meeste gevallen moet ik op zijn minst weten hoe het werkt. Het wil nog wel eens een dure eigenschap zijn.

Ik hoorde dat er verhalen de ronde deden dat je er niet aan kon sleutelen dat bij het minste of geringste  de software op tilt ging.  Om een voorbeeld te noemen.  Als je de achterwielmoeren los en weer vast draait dan is het gebeurt met de trapondersteuning.  Om hem weer aan de praat te krijgen moet je naar de fietsenmaker om de elektronica te laten restten. De fiets wordt aan de computer gekoppeld met een USB kabel. De monteur typt wat codes in en het werkt weer.


Er staan hele verhalen van mensen die dit is overkomen.  Dit staat echt allemaal op het internet.

Ik heb dit niet zelf gezien maar van horen zegen.  Ik laat zo wie zo internet niet bepalen wie of wat ik moet kopen.  Dit heeft  allemaal met het zelfde te maken met wat ik probeer uit te leggen.


Ik kon dus toch niet van de fiets afblijven en het achterwiel moest er toch uit ik heb inderdaad de dingen in het achterwiel goed bekeken. De accu moest er natuurlijk ook uit omdat ik ergens een plus en min punt moest hebben om er een extra accu op aan te sluiten.  Dat is allemaal prima gelukt.  Alles weer gemonteerd en ik kreeg inderdaad een paar foutmeldingen.  Met wat logica en wat trukjes fietste hij weer uitstekend.  Bij de eerst volgende controlebeurt kwamen er inderdaad 5 foutcodes van het verleden aan het licht bij de computer uitdraai.  Geen problemen de fietsenmaker weet inmiddels wie ik ben.    Hij kent mijn toeters en bellen zegt hij.    

Kijk deze informatie die ik kreeg voelde niet goed aan.  Het was niet helder.  Het was geen bewuste informatie.   Voor mij leeft die kennis nu.  Het is voor mij tastbaar geworden er zit gevoel in.  Ik kan die kennis verbeelden (geen verbeelding, dat was het) snap je.


Heel vaak is dat wat gesproken word alleen maar kennis.  Geleende kennis moet je je eerst eigen maken dan gaat het pas leven.  Dan is het ’jouw’ kennis geworden.



Jim:

Mooi werk herman. Hier ga je druk mee worden   


Herman:

Weet ik Jim, ben ik al.   


Ton:

Ken je me nog Jim? Herman de beroemde foto van de TT in 1968 met de defekte gaskabel staat vandaag weer in het Motor blad, oude glorie gaat nooit verloren!   


Wim Beerends:

Herman wat een geweldige site met vakmanschap gemaakt. Tekst met heel heel veel foto s. nr 79 en 19 Nationaal in 1965, 1966 en 1967.   


Aad Roestenburg:

Herman het is een geweldige site ik heb echt genoten en zal blijven genieten al die techniek, geweldig.   


Herman:

Hoi Wim Beerends, bedankt voor je reactie, misschien heb je nog ergens Foto’s waar wij samen op staan?   


Willem: Herman nog bedankt voor je uitleg, mijn reageren heeft wat lang op zich laten wachten, het is ook niet vanzelfsprekend wat je u

itlegt. Ik heb het aan enkele mensen laten lezen, wij kwamen er maar niet achter wat het verschil is tussen bewuste en niet bewuste kennis oftewel (onbewuste kennis) of mag ik dat niet zo stellen. Dus vroeg ik Google om raad, en ja hoor na dit, http://www.educare.biz/default.asp?id=43 gelezen te hebben denk ik dat ik het beter begrijpen wat je bedoeld.Ik heb toch nog een vraag aan je, mijn eerste vraag aan je was, of je echt geen opleiding had gehad? Is het misschien zo dat je met een opleiding dit niet had kunnen presteren?   


Willem:

Herman nog bedankt voor je duidelijke uitleg. Is het misschien zo dat je dit met een opleiding niet had kunnen presteren?   


john:

Beste Herman. Het is nu november 2007. Ik kwam deze site toevallig tegen. Ik heb met tranen in de ogen naar al dit moois gekeken. Wat een geweldige site! Ik ben van 1947 en heb de tijd van opkomende 50 cc renners vanaf mijn eerste bezoek aan de TT in 1961 met fascinatie gevolgd.


Ik herinner mij nog vele namen, maar Herman Meijer was van mijn harde schijf gevallen. Ik ben tot zijn dood de collega van Jan Toersen geweest, de broer van Aalt. Het doet mij goed op jouw site datgene aan te treffen wat over enkele jaren echt tot de historie behoort. Door beeld en geluid, maar zeer zeker door de geschreven verhalen van betrokkenen, die aan de hand van die beelden ook de perfecte toelichting en beschrijving (nog) kunnen geven, denk ik dat deze site voor ons nageslacht behouden moet blijven.


 Ik wil je veel succes toewensen voor de vele uren die nog ongetwijfeld zijn benodigd om deze site (nog) beter te maken, en te houden. Wees er van verzekerd dat ik deze site vaker ga bezoeken! De dankbare groeten; John Veldhuis. Steenwijk.   


Gerrit:

Ik ben Gerit Mulleman ik woon nog steeds in Laren, ik volg met grote belangstelling de ontwikkeling van de HEMEYLA Website .Wij zaten samen op de zelfde Dorpsschool weliswaar niet in de zelfde klas maar ik ken je toch van dichtbij, ik deed ook mee aan de het fiets crossen door het bos, en heb nooit kunnen winnen van jouw, jij was inderdaad een kei in wat je ook maar aanpakte. Behalve op school liet je het afweten ik geloof dat Herman bijna de slechtste leerling van de klas was. Herman was beroemd en berucht in positieve zin, en menigeen was dan ook jaloers op hem.


Op zijn dertiende had Herman al een bromfiets op zijn vijftiende, een 125cc Eysink en op zijn zeventiende kocht hij een auto in Apeldoorn op de automerk, een Skoda waar Herman gewoon mee naar huis reed, toch zoon dertig kilometers. Hennie Rotman en ik waren daar bij maar Herman reed met trots zijn eigen auto naar huis.


Herman's Vader was daar niet blij mee, maar na een weekje was dat ook weer wat geluwd, dus gingen we op pad met Gerit Halfman, Gezienes Schonewille en ik geloof dat Jan Weusman er ook bij was, Herman reed als een echte rally coureur, het ging soms wel erg wild het zand vloog meerdere malen door het achter raam naar binnen, ik geloof dat Jan Weusman of Bennie Paleman het was die uitstapte, hij durfde niet verder mee.


Maar aan deze angstige maar toch wel leuke rit kwam ook een eind doordat Herman zogenaamd de macht over het steur verloor en wij met auto en al in een ondiepe droge sloot belanden.

Hennie Rotman werd opgehaald met zij vrachtwagen en trok Herman's auto weer uit de sloot. Accu er weer ingezet, die was er door de klap uit gevallen, Herman startte de auto weer en wij gingen huiswaarts.


Met Herman was altijd wel wat te beleven. Herman was een grensverleggende jongen bij hem kon bijna alles, tenminste zo zag ik dat toen, Samen met Herman was het altijd erg spannend, er gebeurde altijd van alles, Niemand hield het dan ook lang vol om continu met Herman op te treken, ik moest dan ook regelmatig een maantje uit rusten. Achteraf gezien, nu ik daar aan terug denk is het toch wel allemaal heel bijzonder, tenminste in mijn beleving's wereld.


Herman was natuurlijk de aanvoerder van de streken die wij samen uithaalden, wat wij ook deden en dat was heftig dat kan ik je verzekeren, er gebeerde nooit iets ernstigs het liep altijd goed af, weliswaar vaak met een sisser, maar het kwam altijd op zijn pootjes terecht. Herman was toentertijd de Dik Trom van Laren.


Herman's bromfiets liep natuurlijk het hardst wij konden het dan ook nooit van hem winnen, het leek dat hij grote risico’s nam, met dat scheuren op de bromfiets om zijn eigen ronden of afstand records weer eens te breken. Maar Herman is er bij mijn weten nooit afgevallen, andere bromfiets coureurs moesten het regelmatig bezuren met kneuzingen en schrammen. Dit is in het kort zoals ik Herman ken.


En ik hoop dat door deze stap te doen, dit verhaal aan Herman's Website toe te vertrouwen er andere dorps genoten zijn die dit oppakken en ook eens opzoek gaan in de grijze massa voor een verhaal, ik wil wel een doorgeef luik zijn voor anderen die daar moeite mee hebben. Als je er goed bij stilstaat is Herman toch een heel bijzonder mens, we zegen wel eens er gaan er twaalf van in het dozijn. Maar van deze Herman's zijn er geen twaalf.


Herman ik wens je het allerbeste toe, en houw je haaks.    


Herman:

Vraag Willem .Is het misschien zo dat je met een opleiding dit niet had kunnen presteren? Ik weet het niet en zal het ook nooit te weten kommen, ik kan het immers niet overdoen. Ik werd niet gehinderd door enige kennis, als je de inzet hebt in een bepaalde richting en geen kennis dan is het een reis van ontdekking op ontdekking.

Toen ik een draaibank kreeg, ik had er ook de nodige gereedschappen bij gekocht op advies van de verkoper, alles werd geplaatst en aangesloten, een stuk betonijzer gehaald bij de Smit wist ik veel dat betonijzer een van de moeilijkste soorten ijzer is om te bewerken, Ijzer vast gezet in de klauwplaat, bijtel er in, draaien maar, er kwam niet een krulletje af het betonijzer liep gelijk boven op de bijten, het gevolg was een grote slinger geknap en gekraak, snel alles stilzetten, en bijkomen van de schrik, waarom gebeurt dit?????? Dan begint de ontdekking, conclusie ijzer te lang buiten de klauwplaat, ijzer op nieuw inspannen, en ja hoor nu werkt het. Mijn klein zoon van 6 jaar Amor ’een mooi jong’ zit naast mij ook te computeren op de Website van sinterklaas, hij kan net een klein beetje lezen, dan vraagt hij Herman hoe moet dit, dan kijken wij samen of wij het probleem kunnen oplossen, als ik denk dit kan hij zelf oplossen, dan zeg ik doe maar iets, kijk maar of het lukt, zijn ontdekking te zien en mee te maken, is voor mij een ontdekking.

Herman.

Gesinus:

Het zal in de zomer van 1964 zijn geweest dat het volgende zich afspeelde. Doordat ik in militaire dienst zat (21 maanden) kwam ik alleen in de weekenden af en toe bij Herman. Op een zaterdagmiddag moest er met zijn kreidler worden gereden om een nieuwe uitlaat uit te proberen. Herman woonde toen nog in de Schoolt (tussen Laren en Bathmen).

Hij had een nieuwe uitlaat gemaakt met wat losse eindstukken. Door het ontbreken van een testbank moest er, om e.e.a uit te proberen, gereden worden op de openbare weg. Aan de andere kant van de Schipbeek was een rustig stukje weg gevonden. Hier moest het dan maar gaan gebeuren. Met zijn allen even een stukje rijden om dit mee te maken.

Ik weet niet meer wie er allemaal bij waren, maar ik geloof dat Gerrit Halfman er ook bij was. Verder weet ik niet meer, maar misschien dat Herman het nog weet. Na enkele sessies en het monteren van andere eindstukken en weer een stukje heen en weer rijden met uiteraard het nodige lawaai zagen we in de verte een politieauto verschijnen. Waarschijnlijk had één van de plaatselijke boeren enige overlast van het vele lawaai en had hij de politie gebeld.

Dus snel handelen was de geboden. Herman met zijn racer voorop, wij volgden op enige afstand, achtervolgd door de sterke arm van de wet. In 1964 had je nog enig respect voor de dienders. Herman die uiteraard als eerste bij zijn tot werkplaats omgebouwd kippenhok was had nog juist voldoende tijd om zijn kreidler in een hoekje onder een zeiltje weg te moffelen. Ik had indertijd een 50 cc Honda motorfietsje in de kleur rood.


Deze voor de werkplaats geplaatst. Ik was nog niet afgestapt of de politie verscheen op het erf met een nogal dringende vraag van wie die rode motor was. Ik melde maar dat deze van mij was. Herman hield zich uiteraard wat op de achtergrond. PAPIEREN !! was het vriendelijke verzoek van één van de agenten.

Gelukkig had ik alle benodigde papieren bij me. En na uigebreide inspectie van mijn papieren en de motor met argusogen te hebben bekeken vertrokken ze. Met nog de mededeling om niet weer voor overlast te zorgen, anders zou het de volgende keer wel eens echte moeilijkheden kunnen opleveren. Dit voorval zou voor Herman toch een les moeten zijn zou je denken, maar enige weken later werd hij op hetzelfde stuk weg op heterdaad betrapt met als gevolg het in beslag nemen van zijn kreidler.

Het vervolg hiervan heb ik niet helemaal meegekregen, maar na enkele weken is de in beslag genomen weer vrijgegeven.

Gesinus:

Alle nostalgische racefanaten de groeten van Gesinus……


Herman:

Ik moest natuurlijk bij de officier van justitie komen om er over te praten wat dat voor een bromfiets sq motor was. Hun probleem was dat de racer niet paste in de wet, zij konden het niet plaatsen. En na plechtig belooft te hebben om niet meer op de openbare weg te zullen rijden, mocht ik de fiets na 75 guldens betaald te hebben, weer mee naar huis nemen.

Hendri:

Mooie site!! Vroeger als kind geregeld de verhalen van Herman Meyer van m'n vader (Jan Lensink) gehoord, maar leuk om op deze manier het heel verhaal eens te zien. Heb thuis ook wel eens oude foto's gezien, zal eens kijken of ik ze nog weer kan vinden. Groeten Hendri Lensink

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Hallo Hendri , prachtig dat je moeite wilt doen om de Site wat meer Laren”s te maken, ik hoop dat je nog iets kunt vinden. Groeten Herman

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

remy:

dus herman als we het goed begrijpen in je verhaal ,zouden we een oude kaptijn moeten hebben .....nu nog het goede type .bedankt voor je mooie site

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ron van elp:

hallo herman mijn broer john van elp was vroeger bevriend met jim en is ook meegewest naar wedstrijden u had toen volgens mij net de carco ijsbus ik heb daar ooit wel eens een foto van gezien daar stond jim en johny op nou is mijn vraag heeft u die foto mischien nog verder wens ik u nog veel sucses met deze prachtige site en hoop dat er nog meer uit laren iets weten van die tijd ik woon nu in nh holland en kreeg tehoren van deze site van een vriend die aan demo racen doet ik dacht dit kan niet waar zijn maar ja hoor het is echt waar PRACHTIG ik weet nog goed dat als ik als kind bij jullie kwam hoe het was en moest gelijk aan het achterste hok linksachter in de werkplaaats denken al die cilinders en blokken daar verbasings wekkend ik zal dat nooit meer vergeten heb zelf ook oude buikschuivers als hobby nu vriendelijke groet ron van elp en doe de groeten aan jim

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Hoi Ron van Elp, bedankt voor je reactie. Ik kan mij nog wel herinneren dat je bij ons kwam en dat Johny mee geweest is, ik heb helaas niet de foto waar je om vroeg.

Het achterste hok is er nog wel maar daar staan nu andere spulletjes in.

Wat ik leuk zou vinden als je mij een foto meelt of steurt van jouw met of op jouw buikschuiver, en eventueel met een kort verhaaltje van het hoe en waarom van deze buikschuiver.

Wat in het reageer scherm word geschreven zet ik er na verloop van tijd boven en dan kan ik jouw verhaal met een foto daar bij plaatsen.

Doe je best, groeten Herman.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ron, deze zin was ik vergeten------Ik hoop met jouw dat er meer mensen uit laren reageren!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ron ik wacht nog steeds op een reaktie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

marcel:

hallo herman wat leuk dat ik contact met jou heb

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

marcel: bedankt voor het mooie filmpje herman en ik zal mijn best doen voor jou

Cor: Ho

i Herman, wat is een cursor, ik kan nergens een toets op mijn toetsenbord vinden waar cursor op staat allen maar qwerty en zo, o ja ik zie ook nog f1 en f2 of doe ik iets verkeerd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman: Ik kan ook nergens een toets vinden waar muis op staat!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jaap:

Hallo, vind dit een hele mooie site en kom hier dan ook regelmatig genieten van de foto's van de racers en coureurs. Ben door een kennis van mij "besmet"geraakt met het 50cc virus (ben helaas te laat geboren om het live mee te maken) en na een bezoek aan het Museum in Lexmond heb ik besloten een replica te bouwen, dit is uiteindelijk de kampioens machine van Jan de Vries geworden uit 1973, deze is inmiddels klaar op het spuitwerk na, maar telkens als ik hier kijk gaan mijn handen weer jeuken. Bedankt, Jaap

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Hoi, Jaap, los het op, jeukende handen, meel een paar foto’s met een verhaal dan plaats ik dat bij hobby leuk voor andere site bezoekers en daarbij kun je je eigen vorderingen volgen, en anderen en mij mee laten genieten van je hobby. Herman

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter:

Laren 1963; mijn eerste ontmoeting met herman, elke zaterdagmiddag werd er met bromfietsen gecrost bij bleumink in het bos.

Op een middag kwam herman kijken en zei,jullie rijden een wedstrijdje tegen elkaar en wie wind krijgt van mij een rijksdaalder , dat was voor mij niet weggelegt omdat het Sachs blokje niet fijn liep, dat had herman al gehoord en zei na afloop, ga maar mee naar mijn huis dan zal ik er eens naar kijken .

Een paar weken later was het Sachs blokje weer als nieuw met een andere zuiger en bigend en liep weer als een speer. Daarna mocht ik mee als hulp, eerst naar sterrendagen in Zandvoort en 's avonds op de terugweg langs bij chinees in Amersfoort.

Daarna ook meegeweest naar races, in een Volkswagenkever, de achterbank en de rechter voorstoel eruit en de Kreidler paste er in en ik zat er ergens tussen. 's Winters reed de kever met dubbellucht op de achteras .

Toen Herman verhuisde naar Zuidloo kreeg hij een Volkswagenbus en gingen we mee naar races,de bus werd niet gespaard en op gegeven ogenblik brak er een klep af .


Op een zaterdag mee geweest naar een sloper voor onderdelen met dezelfde bus maar dan op 3 cilinders .

Herman had nog geen testbank [werd aan gewerkt] dus werd de snelheid opgenomen op een recht stuk weg , volgas werd de tijd opgenomen met een Cronometer en een roode vlag over 100 meter en de tijd werd omgerekend in kilometers, dat ging altijd goed totdat de politie er lucht van kreeg, eerst een waarschuwing , [zie gesinus] de tweede keer werd de Kreidler in beslag genomen en konden na de boete de racer weer ophalen bij de Domeinen in Almelo.

Dit was mijn eerste gedeelte van mijn verhaal . groetjes peter.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Mooi verhaal Peter, ik ben benieuwt wat je nog in petto hebt. Tijdens een Rondje Fietsen ontmoete ik de heer en mevrouw Hoekstra uit Joure, en natuurlijk kwam jij ook in het verhaal voor, hij kende jouw ook nog van het laatste evenement in Joure, kijk maar bij Lexmond 4.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter:

Herman ik probeer mijn best te doen en op de laatste foto van mijn pagina staat de heer Hoekstra ook bij op , ik heb hem toen ook een Hemeyla kaartje van jou site gegeven.

Nu ga ik weer verder met mijn eigen verhaal ; Herman moest een keer een paar andere race laarzen hebben, hij kocht bij mijn vader[ die schoenmaker was] een paar nieuwe leren dames laarzen en die door mijn vader werden vermaakt zodat herman ze makkelijk aan kon trekken .

Bij Herman kwamen ook de Jamathi jongens over de vloer, in die tijd hadden zij een oude Renault bus en als zij in het oosten van het land moesten racen en er waren brokken , dan kwamen zij bij Herman om de racer's weer te repareren . Ook mee geweest naar de TT van Assen,zaterdag 's morgens te laat weg.

De Kreidler racer achter in de bus en dat ging over de Holterberg richting Assen,het ging behoorlijk hard ,ik zat achter in want de racer moest nog gepoetst worden en de tank vol benzine, maar dat ging niet zo best met al die bochten. Na Ommen werd het beter en kon er gepoetst worden .

Herman trok zijn raceoverall aan achter het stuur, vlak voor Assen moest de racer warm gedraaid worden. Toen we bij het Circuit aan kwamen was de slagboom gesloten en ging de 50 cc van start . TeLaat .

We konden weer terug nar huis, 's middags hebben maar een Solex opgevoerd, er moest toch gesleutelt worden ,aan de linker kant van de cilinder een paar koelribben weggehaald daar op dezelfde hoogte als de orginele Carburateur een 16 mm gat geboord spruitstuk gemaakt , Carburateur uit geboord , alles gemonteerd en de Solex liep 60 km\uur ,ik nam hem wel eens mee naar huis , deet bij Herman het tankje vol en als ik thuis was , was de benzine op dat was ongeveer 10 km . Mooie tijd .

Dit was weer een stukje van mijn belevenissen .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ton:

Ja Peter je maakt wat mee met Herman, dat je samen met hem naar de TT geweest bent moet in 1967 geweest zijn, de eerste keer dat Herman daar mocht rijden.

In 1971 reed Herman een fantastische race, hij reed in de voorlaatste ronde op de derde plaats, toen ging er iets aan de ontsteking stuk en was het uit met de pret, al steppend ging Herman naar de finish en werd nog 12e.

Ik reed dat jaar mijn eerste TT, en kon dankzij de pech van Herman het eerste wereldkampioenschapspunt voor Hemeyla scoren met een tiende plaats.


De Nederlandse coureurs voor mij vielen als rijpe appels van de boom, het was in de laatste ronden licht gaan regenen en die mannen hadden blijkbaar geen zin om het iets kalmer aan te doen, waarvoor mijn hartelijke dank.

In 1972 kreeg ik geen start voor de TT, ook een uitgebreide telefonade met de KNMV en het TT-bureau bracht daarin geen verandering, ik kan daar nog boos om zijn, een coureur die wereldkampioenschaps punten van het voorgaande jaar heeft, heeft recht op een start !! Maar niet verder getreurd, Herman was druk bezig met de bouw van de '72 racer, dus heb ik hem daar bij geholpen, het lukte echter niet om de machine op tijd rijklaar te krijgen voor de TT.

Dus met de oude racer de training in en dat ging niet onverdienstelijk.

Vrijdags na de laatste training heeft Herman mij thuis in Nijverdal afgezet, om daarna nog een nieuwe drijfstang in de oude racer te monteren.


Het vervolg is ongeveer als in jouw verhaal van 1967, zaterdagmorgen voor de TT zou Herman mij ophalen, dat gebeurde ook, echter de tijd om in Assen te komen was wat aan de krappe kant, Herman kennende werd dus de VW bus flink op de staart getrapt en in no time kwamen we in de buurt van Assen, om daar bijna helemaal stil te vallen in de file.

Omdat de ontsteking nog afgesteld moest worden ben ik op een gegeven moment achter in de bus gedoken, om met de deuren open de motor te laten janken voor het controleren van het ontstekingstijdstip met de stroboscoop. Ondertussen naderden we door middel van links-rechts laveren in de file langzaam maar zeker het circuit, het zal ongeveer 10 minuten voor de start van de 50cc klasse geweest zijn dat we bij de haakse bocht aan het eind van de Bedeldijk aankwamen. Het circuit was inmiddels gesloten, de baancommissaris nam contact op met racecontrol voor toestemming om ons nog door te laten, ondertussen had Herman zijn racekostuum al aan en de helm op, de auto mocht er niet meer door, dus opnieuw vragen of met de motor naar de start gereden mocht worden, ook daarvoor werd geen toestemming verleend !! We hebben toen maar berustend de 50cc race gekeken en zijn terug naar Laren gereden om verder te werken aan de nieuwe racer, donderdags moesten we immers al weer in Spa-Francorchamps zijn, alwaar de nieuwe creatie zijn vuurdoop onderging.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Patrick:

Hoi Herman, Echt een hele mooie site! Maarja dat wisten we al hè! Leuk dat ik d'r ook nog opsta met m'n puch! Heeel veel succes en misschien tot ziens. Groetjes Patrick

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Hoi Patrick, er komt nog wel weer een of andere bijeenkomst waar wij met zijn allen naar toe kunnen gaan en dan zien we elkaar, Groetjes Herman.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Peter schreef over een Volkswagenkever met dubbellucht op de achteras, dat kwam zo. Ik wonde toen in Zuidlo aan een zandweg in de zomer geen probleem maar als het begon te vriezen dan werd de zandweg een grote modderpoel. Het was ongeveer 700 meter voor dat je op de verhardeweg was, in de winter, dan duurde het niet lang of de zandweg werd onbegaanbaar dat kwam ook mede door dat de melkboer met tractor en wagen elke morgen de melk bij de Boeren op haalde en naar de Melkfabriek bracht.

De buren lieten dan ook al snel de auto tuis staan of aan het begin van de zandweg, dat was voor mij niet weggelegd vond ik, ik moest immers elke morgen naar mijn werk in Laren naar garazie Lensink waar ik toen werkte. Dus op naar de autosloper een paar wielen gekocht, verlengde achterwiel moeren gedraaid en ik had dubbel lucht op mijn volkswagen en het gin perfect ik kwam met veel moeite toch elke s’avond weer tuis en s’morgens op mijn werk.

Wel een probleem was dat ik allen maar door de vooruit kon kijken omdat de twee achterwielen buiten het achterspatbord zaten waren de zijramen van de kever bedekt met een dikke laag modder, dat hinderde mij niet ik moet toch allen maar vooruit. Een ander probleem was dat toentertijd de elektrische installatie in de auto’s 6 volt was en dat zorgde voor de nodige problemen in de winter.

Dat was bij een kever invoudig op te lossen omdar de accu onder de achter zitting was geplaatst kon ik de kabels verlengen naar de ruimte voor de bijrijderstoel en daar nog een 6 volt accu plaatsen, de extra kabel van de pluspool van de originele accu naar de minpool van de accu voor in, een start kabel aan de kabel naar de startmotor en het andere eind los voor in , om te starten moest ik eerst zogenaamd starten, dan met het nodige vuurwerk de startkabel op de pluspool klemmen en starten zo had ik immers 12 volt op de startmotor staan, als de motor aansloeg moest ik snel de kabelklem verplaatsen naar de andere accu pool om weer 6 volt te krijgen anders gingen mijn verlichting stuk. En zo kwam Jan splinter door de winter.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Jongens ik heb even wat meer ruimte gemaakt, met zulke mooie verhalen uit de oude doos is dat wel nodig, bedankt Herman.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter;:

17 Aug 2008. Hoi Herman, ik ben vandaag naar Saasveld geweest, daar was een demorace waar de 2 Hemeyla's ook weer van de partij waren. Eerst even bij gepraat met Willem Koerhuis en Klaas Kuterman, een paar foto's gemaakt van de Hemeyla's . Toen ik met klaas aan de praat was kwam daar Engelbert Kip er ook bij staan. We hebben het over jou Site gehad en ik heb hem een kaartje gegeven en hij zou er op gaan kijken , hij vertelde ook nog dat hij vroeger met een 6 bak een droge kopp. en een krukas van jou heeft gereden, ik vind dit mooi en misschien komen er nog meer verhalen los. Ik heb Willem Koerhuis ook nog gevraagd of hij iets van zich wil laten horen en dat heeft hij belooft maar je moet geduld hebben. Herman ik heb vandaag weer genoten van de 50 cc. De volgende keer ga ik weer verder met mijn eigen verhaal . Herman de groeten en ik bel je nog . Peter

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Peter;:

In de winter van 1964-1965 kocht ik een Zundapp [ een opknapper ] Deze moest gerestaureerd worden en heb aan Herman gevraagt of dat in zijn werkplaats [ kippenhok ] mocht. Ja dat mocht. De hele bromfiets gedemonteerd, Herman naam het motorblok voor zijn rekening en ik het frame. Het frame geschuurd en laten spuiten bij v.d. Wal aan de holterweg. Herman reviseerde het motorblok. Toen dat allemaal klaar was, hebben we samen de bromfiets weer opgebouwd.In Aug. 1965 werd ik 16 jaar en stond daar een prachtige Zundapp.

Al gauw moets ie harder lopen en Herman vond dat wel een uitdaging maar mijn ouders mochten dat niet weten, daarom gebeurde dat ook in het kippnhok.Er een tijdje mee te hebben gereden heb ik er telescoop voorvork in gezet en een race zitje gemonteerd. Het geheel zag er dan ook racie uit, maar het motorblok kon het niet volhouden. Een jaar later heb ik de Zundapp geruild voor een Kreidler. Herman heeft de Kreidler ook onder handen gehad en die liep toen 90 km en nooit geen problemen mee gehad. Dit was weer iets uit mijn verleden, het volgende verhaal moet eerst weer opschrijven op een A4. Groeten van Peter uut Loarne.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reter:

Het is zaterdag lekker sleutelen aan een Kreidler, komt Henk bij me kijken en vraagt hoe ik het vorige week heb gehad bij Herman, heb hem verteld dat de restauratie van de Eitank nu op de Computer staat en dat er zo veel werk in zit. Henk is jou Site gaan bekijken en komt later terug en zegt, wat heeft Herman dat mooi gedaan met die 2 Kreidlers over elkaar heen, Oud en Nieuw. Dus ik zit nu achter het scherm en vind dat geweldig van die roestbak .Herman tot een volgende keer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ik vind het ook leuk om te doen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ton:

Filmpje TT Assen 1974, we hebben die mannen goed aan het werk Herman.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ja zo hoorde het ook.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gesinus:

Hallo alle racefanaten en andere bezoekers van deze site. Hier nog even een reactie van Gesinus. Ik las in een reactie van Peter over de problemen met de Volkswagenbus. Een gebroken klep ????, iets wat mij nogal bekend voorkwam. Indertijd ben ik samen met mijn vriendin, met Herman en Dikie in deze Volkswagenbus een week op vakantie geweest naar Marialach in Duitsland. Herman kon dit combineren met een bezoek aan één of ander tuning bedrijf. Alles ging goed, de bus hielt het uitstekend vol. Toen echter de terugweg richting Nederland was begonnen begon het probleem. Plotseling een erg verontrustende herrie vanuit het motorcompartiment achter in de bus.

Met moeite een parkeerplaats bereikt, en daar stonden we dan. Na enige inspectie van Herman werd de diagnose al snel gesteld. Jawel, hoor een gebroken klep en een onwillige zuiger die niet meer op en neer wilde. Na enig overleg maar kontakt gezocht met een Volkswagengarage. Voorstel van de garage was: montage van een z.g. ruilblok, voor de somma van 750,00 Mark. Daar sta je dan, aan het einde van de vakantie, zonder geld, kapotte auto en een onmogelijk voorstel van de garage. Maar ja, Herman was natuurlijk niet voor één gat te vangen.

Voorstel van Herman was, dat bus opgesleept zou worden naar de garage. Door gebruik te maken van enig gereedschap van de garage zouden we dan zelf proberen de bus weer rijklaar te krijgen……. Geen denken aan !!!! Zelfs een schroevendraaier konden we nog niet lenen. Nou dan maar op de knieën achter de bus om er weer enige beweging in te krijgen. Na wat heen en weer geduw sprong plotseling de zuiger weer los.Met het weinige gereedschap werden de stoterstangen gedemonteerd. De bougie werd verwijderd en na enig startwerk liep de bus weer.

Weliswaar uiteraard op drie cilinders, maar rijden deed hij weer. Na enige kilometers met een snelheid van maximaal 70 á 80 km per uur moest er gestopt worden omdat de rook in de bus niet meer te harden was. Ja wat wil je als je rijd op drie cilinders en de vierde cilinder met een open bougie gat. Dus telkens weer een stukje rijden, stoppen, blok laten afkoelen en af en toe olie bijvullen en weer verder. Zo zijn we weliswaar met horten en stoten toch nog thuis gekomen. Herman en uiteraard alle bezoekers van deze site de groeten van Gesinus…………

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Dat waren nog eens vakanties, er gebeurde nog iets, achteraf allemaal toch wel spannend, gelukkig dat er toen ook pootjes waren!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cor:

Die windmolen is bij allerlei onderzoeksinstellingen nog niet bekend denk ik.Ik reageer hier op, wat ik niet snap is waarom reageren er zo weinig mensen op deze website, is dat nou zo moeilijk. Herman ik denk dat jou doelgroep veel digibeten bevat. sterkte hier mee. Cor.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ik weet het niet waarom er zo weinig word gereageerd.Ik had het er nog met Peter over hoe dit komt hij wist het ook niet, hij heeft in Laren diverse mensen gesproken die regelmatig op de site keken, Peter heeft deze mensen met klem aangeraden om ook eens te reageren de meesten zouden dat doen, maar het gebeurt niet. Ik heb nu ook een reageerscherm op Peter zijn pagina geplaatst en een bij Ton Kooyman, misschien dat dat wat oplevert.

Het gekke is dat de mensen die Peter er op attent maakte erg antosjast waren over dit hele gebeuren en deze mensen kennen mij van heel nabij zij zaten ook bij mij in de auto waar ik de zandpaden mee onveilig maakte in laren toen ik 16 jaar was, zij kwamen bij mij in de werkplaats ik liet hun brommers soms wat harderlopen, wij gingen samen naar de film, en zondags biljarten bij hotel Witkamp onder invloed van de nodige citroentjes wat toen in was. Ik weet het niet Cor wat de oorzaak is misschien dan toch digibeet? De mensen uit Laren of omgeving zoals Peter, Gesinus, Henk, Patrick, Hendri en Gerrit bedank ik nogmaals voor het wel reageren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ga nu naar bed, tot vandaag welterusten Herman.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je kan ook gewoon anoniem reageren, een strepje bij naam is voldoende om verder te kunnen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

slaap: zacht.

------------------------------------------ ---------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

PS, Cor weet je wel dat jij de enigste bent uit Blokzijl die in dit scherm heeft gereageerd, ben jij de enigste die geen digibeet is? Er is iets met deze site die mensen blokkeert om te reageren, een goede kennis uit Blokzijl zij dat mijn site te weinig anonimiteit bezit, het is te open wat Herman betreft, mijn adres en telefoonnummer is immers voor iedereen toegankelijk. Er is in totaal 3 keer gebruik van gemaakt. Als je het adres en telefoon nummer ziet word de lezer misschien met zijn eigen cocon geconfronteerd iedereen heeft voor zichzelf wel een goede reden om niet reageren. Op een of andere manier is de HEMEYLA drempel te hoog. Ik zal die kennis nog eens vragen waarom hij nooit in het scherm heeft gereageerd, hij heeft trouwens wel gemeeld.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Twee weken geleden was ik bij Pontje Jonen, ik maakte daar een paar voto’s voor rondje fiets, een dame sprak mij aan en zij, kom ik er ook op te staan, natuurlijk zij ik en maakte van haar en haar man een foto op het pontje, deze mensen heb ik een kaartje gegeven en uitgelegd waarvoor ik de foto’s gebruikte, zij waren vol lof. Ik heb hen verteld dat het die zelfde avond nog te zien zou zijn op HEMEYLA/Dagboep/rondje fiets/, als ze thuis waren gingen zij gelijk op de site kijken, en ook reageren. Ik heb niets gezien of gehoord, dit gebeuren is mij meer dan 10 keer overkomen. Nogmaals ik weet niets van de hoed en de rand, velen met mij doen niet wat zij zegen te doen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Cor, Jaren later zij iemand dat zoon type windmolen in China bestond, ik heb dit niet gecontroleerd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cor:

Ja dat geloof ik graag want in china maken ze alles na natuurlijk.Hoe zou je dit ding eigenlijk moeten noemen.p.s. Nog even een kleine corektie,op de pagina rondje fiets is voorsterbos niet goed, dat moet zijn waterloopbos.pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ben blij dat reageren gelukt is.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter.:

Het moet ongeveer 1966 / 67 zijn geweest. Herman had een mooie en goed ingerichte werkplaats in Laren. Hij racede altijd nog op een 1 Cil. Hemeyla met eigens gemaakte onderdelen. Maar Herman wou een 50 c.c. 2 Cilinder maken want er liepen in die tijd meerdere 2 Cilinders zoals Honda en Suzuki. In de hoek van de werkplaats stond een Batavus Supersport, die had Herman nog over gehouden van zijn bromfiets tijd. Het 3 versn. ILO blok werd gebruikt als proef blok om er eerst een 25 c.c. van te maken. Herman draaide en freesde het gedeelte waar de krukas in zit, weg. (zie Kreidler blok met staande cil. ). Uit aluminium werd een nieuw krukas carter gedraait wat weer tegen het ILO blok werd gemonteerd. De watergekoelde cilinder en kop , de zuiger en de krukas alles 25 c.c. werd in eigen beheer gemaakt.Het blok werd weer onder het Batavus frame gemonteerd ,op het roterend gedeelte kwam een 16 m.m. Carburateur, een race uitlaat werd gemonteerd.

De radiateur werd onder de tank gehangen en aangesloten op de cilinder en werd gevuld met water. Benzine in de tank en toen kwam het moment van starten, er zaten veel toeren in, maar door de 3 versn. kon je er nauwelijks mee rijden, omdat de trekkracht maar in een klein toerengebied zat. [Het is gauwer gezegt dan gemaakt]. In die tijd werden de regelementen veranderd en ging het 50 c.c. 2 cilinder project niet meer door.In die tijd dat ik met Herman mee ging hield ik ook bij wat er over hem geschreven werd en samen met foto s' in een album plakte en heb dat altijd bewaard.In 2007 hield deJamathi Club een nieuwjaars bijeenkomst en door verhaal van mij over Herman werd het thema van die dag '' HEMEYLA" .

Herman was er die dag ook en heb hem na 40 jaar weer ontmoet. Zo is het contact weer ontstaan en zoek ik weer verder naar knipsels en foto s' [Als iemand nog iets heeft voor mij dan hou ik mij aanbevolen] De rest kunnen jullie allemaal zien op de HEMEYLA site. Herman als ik het niet helemaal goed heb, wil je dat zelf dan veranderen . b.v.d

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Nee het is goed zo, zo is het gegaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter:

Herman, ik ben het Blad MOTOR magazine aan het lezen/kijken, kom ik bij blz. 57, Terug naar toen 1967, staat Herman op de foto met zijn Kreidler en een tekst er onder over jou racerij. Ook staat er in: Nu, veertig jaar later, weten we welke technische hoogstandjes in zijn werkplaats in Laren zijn uitgedacht en gefabriceerd. Dus bij MOTOR magazine bekijken ze jou Site ook. De foto met tekst gaat in mijn Hemeyla album, kun jij het overzetten op de Site.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Ja ik heb het gezien.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter.:

Deze week valt het blad Bromfiets door de brievenbus, snel even door bladeren nieuwsgierig wat er allemaal in staat, kom ik een foto tegen van H. v. Kessel op een speciale HEMEYLA, op het Circuit van Beveren. Herman ik weet niet of jij daar ook geraced hebt, maar iemand wil daar informatie over en alles verzamelen en er een boekwerkje van maken Mail naar: paul.veerle@skynet.be Aan deze kant is alles goed ik hoor wel waneer je komt Groeten uut Loarne.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ton:

In 1966 heeft Herman in Beveren gereden, de uitslag van die wedstrijd staat bij 1966. Op deze site staat het ee en ander over de races in Beveren: http://www.brommerclub-de grensrijders.tk/Artikels/Race%20Circuit%20Beveren/Artikelen%20van%20Historisch%20Racecircuit%20Beveren.htm                            

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cor:

Hoi Herman uitzicht 2 geweldig mooi gemaakt. Ik weet uit ervaring dat dit een megaklus is geweest.petje af.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Cor, Dat is het ook, nu wil ik nog wat vogels in de lucht, ik heb geen idee hoe dat moet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ton:

Vraag het maar aan Oma bovenaan de pagina, die weet dat wel (lol), mooi gemaakt Herman !

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Zij is een Engelse moeilijk te verstaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ton:

De vogels vliegen inmiddels vrolijk rond, net echt, mooi hoor. En je staat er deftig gekleurd op met de Jamathi in België 1971.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herman:

Het is niet makkelijk maar wel leuk om te doen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jan(K):

Beste Herman, Allemachtig, wat is hier aan gewerkt, helemaal goed! Deze site bedoel ik. In de begin periode bijna dagelijks wel even kijken, daarna een poos niet meer. (its a shame) Gisteravond zomaar weer eens jou site bezocht,nog lang niet alles bekeken en gelezen maar moest dit eerst even kwijt. Ik zal er verder maar geen superlatieven tegenaan gooien, is zo wel duidelijk denk ik. Groeten van een fan die alles wat jij/jullie in dé periode bedachten, maakten en op het asfalt hebben laten zien, enorm waardeerd! Gelukkig is er best wel veel fotomateriaal gemaakt en bewaard gebleven, zie ik het tenminste ook!...jan

–--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter:

Hoi Herman, Zaterdag 15 nov. met Brommers naar de show in Lochem geweest.Barry en Henk hebben geholpen het standje op te bouwen. De belangstelling voor de brommers was goed en leuke reacties gehad, een paar mensen vroegen of dat ding [Racer] van den kearl uut Loarne was den vrogger oaver de deaventerweg hen scheurde , tussen de auto s" deur richting Harfsen.Ik heb ze gezegt dat Herman Meijer dat was\ is en dat die Racer [ding] van mij is.De site kaartjes lagen er niet voor niets.Zal mij benieuwen of er reacties komen. Ook heb ik contact met die man uit Belgie" over de races in Beveren. Hij heeft mij een Foto gestuurd maar heb hem niet ontvangen , komt goed. Het blad [Het MotorRijwiel] ben ik aan het lezen en er staat een stukje in over Willem Reindersma ,dat hij zijn eigenbouw motorfiets weer zoekt en terug wil kopen. Er staat ook bij dat hij met speciaal las en draaiwerk bij Herman Meijer terecht kwam [van de roemruchte HEMEYLA 50 cc racers] voor wie hij later nog enige jaren werkte.Herman ik weet zo niet meer groeten Peter.
------------------------------------------------—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Herman:

Een mooie dag geweest, en veel belangstelling lees ik, misschien dat dat nog gevolgen heeft. Jammer van de foto, je kunt hem ook vragen of hij de foto naar mij wil sturen.

—-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Erwin:

Geweldig leuke site Herman.Ik kan er urenlang naat kijken,en elke keer ontdek ik weer wat nieuws.Zelf ben ik ook een racer van een 1960 Kreidler aan het bouwen.Dus stiekum zit ik van alles te spieken.Geweldige tijd moet dat zijn geweest.Ik ga snel weer verder kijken,mooi mooi mooist Grt Erwin
—–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––---------------------------------------------------------------
Herman:

Erwin, Als ik je ergens mee van dienst kan zijn, vragen of opmerkingen hebt meel even.
-—––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-------------------------------------------------------------
Job:

Hallo Herman, Een zeer interessante site. Mooie foto's en filmpjes. Ben ook een 50cc racer aan het bouwen uit de jaren 70, maak ook veel dingen zelf. Ben 2 weken geleden nog in blokzijl geweest voor een reparatie aan een pomp (voor mijn werk). Heb veel bewondering voor knutselen. Groet Job van der Velde uit Marum.

—-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2008-2 #reacties React-2009 Reacties 2008.
- Reageren.
#fred